Detta hände för ett par år sedan, men iaf jag hade varit och gjort min veckohandling och var en aning stressad, gick till en bil som såg ut som min så jag tänkte inte så mycket på det utan började självklart sätta in kassarna i bilen. Då ser jag en mycket förvånad man som tittar på mig och båda två samtidigt utropar va gör du i MIN bil? Som ni säkert förstår var det inte min bil utan en som såg ut som min.
Åh jösses, det här påminner mig om en helt vansinnig kväll jag hade precis före jul...
Jag och min vän var på julmiddag i grannstaden och skulle ta taxi till tåget hem. Vi bokade en privattaxi, alltså ganska anonyma bilar utan offentlig taxiskylt. Vi fick ett meddelande om att bilen var där och gick ut, och i precis samma stund som min vän öppnar bildörren inser jag att det är fel bil och får lite panikslaget fram "Noo! Fel car!" Just ordet "fel" betyder ju inte så värst mycket för en engelsktalande men hon insåg i alla fall snart sitt misstag, bad föraren om ursäkt och vi hoppade sedan in i rätt bil.
När vi kommit en bit på vägen inser jag att jag har glömt min plånbok hemma i vår stad, men min vän säger att hon kan betala så länge. Vi ber att få stanna till vid en bankomat och min vän hoppar ut för att ta ut pengar. Minuterna går och jag kan se hur hon blir mer och mer frustrerad där vid bankomaten. Till slut hoppar jag ut för att se vad hon håller på med, och hon väser då fram att hon inte har några pengar kvar på kontot. Alls. Vi står alltså i en främmande stad, med en taxameter som redan är uppe i 150 kr, och har inte ett korvöre att betala med. Tågbiljett hem hade vi som tur är, men inte mer än så.
Mitt spontana förslag är att inte nämna något för taxichauffören "så löser vi det när vi kommer fram till tågstationen" (hur i hela friden tänkte jag där?). Chauffören frågar dock varför min vän aldrig tog ut några pengar, så vi blir ju så illa tvungna att förklara, varpå taxichauffören tvärstannar och vägrar köra en meter till. Efter mycket förhandlingar och både mer och mindre vansinniga förslag hittar min flatmate en trisslott i sin väska, med vinst på 50 kr som hon inte tagit ut än. Det kunde ju inte bli värre tänkte vi, så vi föreslog helt fräckt att lämna trisslotten som betalning. Döm av vår förvåning när taxichauffören säger ja, startar bilen igen och kör oss hela vägen till stationen!
Lesson learned: Ha alltid en trisslott i väskan. Alternativt en plånbok.