Pimpa showutrustningen

Elanor

Trådstartare
Nu under vintern har man ju tid att uppdatera och pimpa sin showklädsel och utrustning till hästen!

Jag vill gärna blinga upp min sadel lite, eftersom jag i dagsläget inte har pengar till en till sadel ;) Jag vet vart jag kan få tag i silver, men HUR 17 sätter man på det? Jag vet inte om jag vågar göra det själv, tänk om jag gör fel!?

Sen har jag sett showfiltar ute på tävlingsbanorna i år, som har både läder och silverdetaljer, och även en sådan där söt liten tofs i hår. Kan man sätta på det själv också, eller är det till att köpa en ny filt som gäller?

Mitt lilla tips till er som vill blinga till era träns lite; köp lösa "öron" till tränset, som är helt i silver. Gärna två! det är JÄTTESNYGGT, och ett billigt sätt att showa till sig lite.

Så, ös in era showtips, eller egna frågor och ideér.
Gärna lite tips på hur man fixar hästen riktigt fin inför tävlingen :)
Min häst har vit svans som gärna blir lite gulaktig (:angel:) vad kan man göra åt det, förutom vitschampoo som jag redan använder?
:banana:

Sv: Pimpa showutrustningen

YES handdiskmedel! ;) Superduper! :love:

Andra tips o sant?

Var inte radd for att experimentera! Finns sa sjukt lackra fardig designade iron-ons/hotfix monster som latt skulle kunna lyfta en hel outfit!

Lite glitter o glamour har aldrig skadat nagon ;)

Sma saker kan gora en stoooor skillnad, en lacker liten "sjal" o den oppna kragen, med en snygg brosch el dylikt. Matchande oronhangen.. :love:

Jodopax är jättebra för att få svansen riktigt vit! Spraya på jodopaxlösning och låt det sedan torka. I början är det jättegult men när det torkar blir det kritvitt. Jodopaxlösning kan man även ha på kroppen om hästen har några vita partier, tex. vita strumpor eller vitt i ansiktet.

Sen något som jag alltid använder såväl till vardags som till tävling - PÄLSGLANS!! Speciellt eftersom att både du och jag har gula hästar så skimmrar dom nästan i guld på sommaren med pälsglans :love:

KL

Jag har köpt ett par svarta, enkla mockachaps. De behöver modifieras lite i storleken och då tänkte jag passa på att styla dem lite när jag ändå sitter där med symaskinen!

Några tips om vad som kan vara fint?
Jag tävlar inte, i dagsläget finns inga planer på del heller. Men det kan ju vara kul att ha något tjusigt på sig på hemmaplan också!

Jag tycker det är supersnyggt att ha en concho bak, om det inte redan finns det :) annars kan det vara fint att sy in en detalj i annan färg, kanske längst med benet?

Jag blev tipsad av min "chapsmakare" (:D) att inte ha detaljer som sticker ut vid fötterna, eftersom det visuellt sett kapar benen, och gör att de ser kortare. Ha häldre detaljerna vid höfterna :)

Upptäckte idag att det saknas en rem bak, så man kan inte sätta fast dem eller hur jag nu ska förklara :mad: Det får bli steg ett att ordna det.
När jag väl får ordning på det kan det nog bli snyggt med en concho baktill! Funderar på ett tunt brunt band längs benen..

Fast min övriga tävlingsoutfit (som bara använts en gång) går i svart och grönt. Kanske ska satsa på någon liten grön detalj? Har bla ett padöverdrag i svart med grönt sidenband längs kanten och sist jag tävlade hade jag grönt sidenband runt hatten. Till det en vanlig tråksvart skjorta. Folk trodde jag hade exklusivare kläder än vad det egentligen var, allt var hemmagjort och köpt på rea :D

Vita partier som ska vara vita åtgärdas allra bäst med potatismjöl, släng på när det är fuktigt efter tvätten o sen packa in med benlindor eller dylikt. Blir jättebra när det torkar ordentligt. Tipset med jodopaxlösning ska jag testa, verkar spännande. Conchos kan du ju sy på själv. Silver är nog lite lurigare, beroende på hur det ska fästas. En del klarar man med en bra håltång och chicagoskruvar. Annat kräver en sån där som man slår hål med som jag just nu inte minns vad den heter. Ser ut som ett litet rör som man slår ned genom tjockare läder för att få hål.
Lycka till, när du får till det vill vi se bilder förstås :-) /C

Jag satt och skissade på hur jag vill blinga min showfilt, och resultatet blev sjukt bra, i mitt huvud och på mitt kladdiga papper ;)
Mailade en nätbutik där de erbjöd att sätta läder och silverdetaljer på filtar, och fick ett trevligt svar om att det går bra att skicka lösa detaljer som jag sätter fast själv :) Ska ringa på måndag och kolla mer. Kände att det var onödigt att köpa en helt ny showfilt för typ 700,- när jag har en i den färgen jag vill ha! Hoppas detta fungerar...
:bump:

Va¨rt får du tag på lösa öron???

ahha vad dumt det lät, men tror vi fattar varandra :angel:

Jag satt och skissade på hur jag vill blinga min showfilt, och resultatet blev sjukt bra, i mitt huvud och på mitt kladdiga papper ;)
Mailade en nätbutik där de erbjöd att sätta läder och silverdetaljer på filtar, och fick ett trevligt svar om att det går bra att skicka lösa detaljer som jag sätter fast själv :) Ska ringa på måndag och kolla mer. Kände att det var onödigt att köpa en helt ny showfilt för typ 700,- när jag har en i den färgen jag vill ha! Hoppas detta fungerar...
:bump:

Smart idé! Jag har själv två show filtar med läder på längst ner med jättefina utskurna mönster och silver och tofs. Kan säga att ska du köpa en sån så kostar dom inte i närheten av 700 kr, snarare med en 2:a framför.

Rolig tråd med smarta tips!

Hoppsan Kerstin! :eek:
Då kollade jag nog på fel filt :P

När kommer egentligen dagen då jag ska hitta en fet bunt med pengar under kudden!? :devil:

Hoppsan Kerstin! :eek:
Då kollade jag nog på fel filt :P

När kommer egentligen dagen då jag ska hitta en fet bunt med pengar under kudden!? :devil:

Tänk att den frågan ställer jag mig själv varje dag ;)

Är det någon som blingat till sina egna showkläder?

Har problem med att hitta en snygg skjorta (till reining) antingen är det för mycket eller för lite.

Någon som gjort detta?

Okej, nu har jag också lite skjortproblem.
Jag hade först tänkt köpa en röd skjorta att matcha paden med, men funderar på om det blir FÖR mycket av det goda?
Jag har i år ridit med en vit skjorta och tycker det är snyggt, så funderar på att beställa en från http://www.tailorstore.se/skraeddarsydda-skjortor, för att få den lite mer skräddargjord :) Tänkte beställa med en button-downkrage och "fransk" machett (dubbelvikt, längre). Tänkte jag kunde ha någon röd detalj istället, kanske blinga den med rött, som Aleksis skrev i inlägget innan.

Vad tror ni?
Jag rider för övrigt med svarta chaps och gillar att ha min svarta väst :)

åhh tack!!
men hur sätter man fast det? är det som man sätter fast vanliga paddremmar, bara genom att trä genom öglor på nackstycket??

Enkelt!
Ta bara loss sidostycken från nackstycket, ta av dom redan beflintliga öronen/pannband. Sen trär du på dom nya öronet/örat (är ju "hål" i öronen där nackstycket ska igenom) och sätter fast sidostyckena igen.
Var bara försiktig så att inte lädret blir "ristat" när du trär på dom! :laugh:

Kanske inte behövdes en sån utförlig förklaring, du vet nog redan hur man trär på ett pannband och det är ju samma sak :D

Senast ändrad:

Alla mina sjortor har jag blingat själv. Jag köper en juste herrskjorta o sen fram med paljettburken o syr. Värsta skjortan har 2500 paljetter sydda en och en med tre stygn per paljett. En liten skojig hobby man kan ha mörka vinterkvällar, bara fantasin sätter gränser:-) /C

som sagt: bild på detta lät ju jätte intresant:O

kan snälla någon som har bra tips på vart man kan köpa fina show skjortor skicka en liten länk(A)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Jag har ofta svårt att somna och brukar då lyssna på ljudbok med timer. Nu är den senaste bokserien jag lyssnade på slut, och jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 401
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka