Piggare..?

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! När jag rider dressyr på min häst är den oftast inte så pigg, vilket gör att det är svårt att jobba honom i form. Vad ska jag göra för att få honom piggare??

Tack på förhand/ Ewe
 
Sv: Piggare..?

Han kanske helt enkelt inte tycker det e så kul, försök variera dressyrarbetet mycket, och kanske till och med träna dressyr ute i naturen ibland? Du måste se till att få fram han ordentligt, det är ju inte det att han behöver bli piggare, utan ta för sig bättre och komma fram till handen så att du får något att arbeta från. :angel:
 
Sv: Piggare..?

Ett tips. Sitt inte och småskänkla hela tiden eller "jucka" hela tiden med sätet. Hästen kommer då bli både skänkel och sitsdöv. Driv hellre ordentligt en gång så hästen går fram, lägg hellre till spö en gång, i längden kommer du få en känsliga och piggare häst som lyssnar för små hjälper.
Gör roiga övningar och få hästen positiv. Det är svårt att få hästen pigg om den tycker det är jättetråkigt. Rid mycket dressyr ute och se till att hästen alltid tänker framåt!
 
Sv: Piggare..?

Beröm honom MYCKET och rid bara övningar som han klarar tills han är positiv till dom, sen kan du testa mer och mer, men framförallt Beröm honom och när han tappar lusten, återgå till sånt han verkligen själv känner att han klarar av! + variera arbetet, kanske lägg in lite bommar i dressyren om han tycker det är kul?? Rid dressyr på ett fält utomhus, utan staket! :)
 
Sv: Piggare..?

Ett tips. Sitt inte och småskänkla hela tiden eller "jucka" hela tiden med sätet. Hästen kommer då bli både skänkel och sitsdöv. Driv hellre ordentligt en gång så hästen går fram, lägg hellre till spö en gång, i längden kommer du få en känsliga och piggare häst som lyssnar för små hjälper.
Gör roiga övningar och få hästen positiv. Det är svårt att få hästen pigg om den tycker det är jättetråkigt. Rid mycket dressyr ute och se till att hästen alltid tänker framåt!

jag har tidigare varit lite för mycket sån som småskänklat hela tiden då jag har en häst som inte e den mest frammåt... har nu börjat rida för ny tränare o börjat med detta att bara lägga skänkel på när det behövs... o nu på en månad e de STOOOOOR skillnad... en helt annan häst som börjar bli lyhörd!!! absolut för fler att testa o ta till sig....
 
Sv: Piggare..?

Många gånger så är förklaringen den att hästen tycker att det är jobbigt och vill då inte gå framåt. Kräv att han ska lyssna för dina framåtdrivande hjälper och variera arbetet.
Många hästar är inte dummare än att göra så lite de behöver...
 
Sv: Piggare..?

Jag tror det är viktigt att vara väldigt konsekvent med att hästen ska svara för skänkeln. Oavsett om hästen har mkt energi eller lite, måste den svara framåt för skänkeln!
Som någon tidigare skrev, skänkla till EN gång, annars peta till med spöet så att du får en reaktion framåt. Hästen måste lära sig att tänka framåt...
Rid mkt ute, det går att rida massor av dressyr i skogen!
 
Sv: Piggare..?

Hejsan! När jag rider dressyr på min häst är den oftast inte så pigg, vilket gör att det är svårt att jobba honom i form. Vad ska jag göra för att få honom piggare??

Tack på förhand/ Ewe


Mina tips är att för det första inte rida alltför långa och "sega" pass på bana/ridhus och om du har möjlighet så är det bättre att först värma upp på hästen, rida ett kort men intensivt dressyrpass och sedan rida ut en sväng efteråt. Du kan ju även testa att rida dina pass på ett fält eller liknande om hästen blir piggare där.
Sen brukar mycket tempoväxlingar och övergångar funka för mig för att få lite mer bjudning och "go" i hästen!
 
Sv: Piggare..?

Okej, många av er skrev att man inte skulla sitta och använda skänkel/spö hela tiden och det gör jag inte heller. Jag brukar rida på fält under dressyrarbetet ;) finns inget annat :)
Mer mat är inget alternativ, eftersom att han redan väger ett ton minst :angel: och redan får 1liter havre+mineraler
 
Sv: Piggare..?

En övning som fungerade ganska bra för mig på senaste träningen då Ellen, minmedryttrahäst behagade leka latmask var att:

Du rider på fyrkantspåret. i trav. saktar av till skritt vid (bokstaven närmast hörnet) skrittar kortsidan, ökar till trav vid (bokstaven efterhörnet) Ändringarna i gångart SKA ske precis vid bokstaven.

Det kan hända du får ta i lite grann för att få reaktionen där du vill ha den. ev, t o m lägga till spöet på rumpan lite. Eller göra en eller två ordentliga halvhalt någon meter innan skritten.

Annars är ju en tur i gallopp på fältet alltid upppiggande.
 
Sv: Piggare..?

Det är kanske övervikten som gör att han inte är så pigg?? Sen vet jag ju inte hur stor häst du har men 1 liter motsvarar ju ca ett halvt kg havre vilket inte låter jättemkt...
Sedan är det ju inte krafftfodret de blir tjocka av utan grovfodret. Så du kan nog öka krafftfodret för den sakens skull....
 
Sv: Piggare..?

Börja ett pass på ridbanan med ökad trav lr galopp på lång tygel så ska du se att du snart får mer framåtbjudning.
 
Sv: Piggare..?

Sedan är det ju inte krafftfodret de blir tjocka av utan grovfodret. Så du kan nog öka krafftfodret för den sakens skull....

de är väl tvärtom?

när min häst va för tjock så drog ja ner på kraftfodret..och nu när han är för smal lägger ja till lite.

funkar på min iallafall och han har alltid fri tillgång på grovfoder.
 
Sv: Piggare..?

Han har fått mer havre innan men det gjorde ingen skillnad. Om jag galopperar i början av ridpasset så tror jag att han kommer att vilja fatta galopp när jag jobbar ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp