Piggare Häst?

Sv: Piggare Häst?

Kolla över hans/hennes foderstart så att det inte är någonting som fattas i den. Och h*n inte har brist på någonting

Ridmässigt är mitt tips att ut i naturen och kör mycket konditions och styrke träning.

dom flesta Hästar får ofta mer framåtbjudning när man tränar dom ute.

Se över foderstaten så att den är korrekt för den typen av arbete som din häst ska utföra. Ökar du på träningsmängden, glöm inte öka fodermängden.

Ut och konditionsträna hästen, cantra på fält osv för att få upp flåset.

En häst som är lite slö att rida brukar ofta behöva mycket övergångar och igångsättningar för att vakna. Trav, skritt, trav, galopp, skritt, galopp. osv.

Tänk även på tempoväxlingar, se till att hästen svarar framåt när du vill och kan komma tillbaka när du vill.

Övergångar och Igångsättningar, tänk på att rida på alla "växlar"
oftast så kör man runt på 3:an ibland växlar man upp till 4:an o kör "lite fortare" o lite långsammare på 2:an...Men hur ofta rider man på 1:an och 5:an?

Men tex. galopp halt galopp skritt osv. så det händer ngt hela tiden så hästen inte hinner bli uttråkad o seg. Sen är det bra att rida mkt ute i naturen. Bommar brukar vara bra.Lägg tex 3 galopp eller travbommar i början av långsidan o 3 i slutet o rid över den första raden m bommar gör halt, fatta ny galopp o forsätt ut över de andra bommarna.

Sen bör du se över hästens foderstat, hur är den i hull? en överviktig häst har det alltid svårare att jobba ordentligt.

Ut och galoppera, övergångar, se över foderstaten.

kondition, och variera arbetet, kolla även foderstat, den kanske behöver ngt energifoder.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar