Jag har haft en del glada piggbockande pållar. Genom åren har jag kommit fram till att istället för att förstärka beteendet genom att driva belönar jag när de skrittar lugnt eller sakta ner.
Man kan driva framåt och öka farten och på så sätt avvärja bockade, men det krävs att man har god egen balans och ytan till det. För problemet är att ofta finns andra ekipage runt omkring som kanske inte uppskattar en glad bockade ponny i "full fart" , plus att när man uppmuntrar med drivning kan bockade bli värre innan det lugnar sig är min erfarenhet.
De värsta bockarna tar jag på lina och precis när jag ser att en bockning är på gång saktar jag ner , ger beröm ( klapp och morot), sen lugnt igång och så fortsätter jag tills hästen är helt lugnt. Sen gör jag densamma på ryggen och ganska snabbt förstår de att när nån är på ryggen eller på marken bredvid är bockning inte önskvärt.
Kan tillägga att jag gärna har dem lösa i ridhuset tex innan ridning och där får de gärna bocka, de går mycket ute och leker, ger inte kraftfoder om de är extra pigga, har dem i skrittmaskin innan ridpass om det finns, skrattar fram genom att gå med dem osv.
Mitt tips o h lycka till