Pigg, pigg, pigg häst. Byta foder

Sv: Pigg, pigg, pigg häst. Byta foder

Om ni har analys så är det ju bara att be nån att räkna ut en foderstat! Då vet du att hästen får i sig allt den behöver!

Jag tror att du skulle få en lugnare häst om den fick mer grovfoder. Höstar blir ofta stressade när de inte får så mycket att tugga på, för oss människor kan det uppfattas som att de bara är heta. Dessutom är det som sagts tidiage t tråden bra för magen med mycket stråfoder :banana:

Hon står på spån.
Jisses. Jag visste inte att det var 8 timmar som max utan hö eller halm. Men då är det ju lika bra att jag köper in halm som hon har att plocka med under natten då.
Och då är det många hästar i vårat stall som inte har någon mat under fler än 8 timmar.
De får mat 20.00 oftast och 06.00 på morgonen.

Ja tyvärr är det skrämmande många som inte vet sin hästs bästa... och låter dom stå, precis som ni, utan grovfoder långa perioder.
Ni är verkligen inte ensamma!

Hästar är INTE som vi - "äter 4-5måltider om dagen och sover 8 timmar på natten". De ska egentligen äta lite konstant... men det är SVÅRT till lättfödda hästar eftersom hö brukar innehålla alldeles för mycket näring/kg.
Hästar sover inte heller i timmar i sträck... de sover små tupplurer under hela dygnet på totalt max 4 timmar. De vilar alltså även på dagarna och på natten kanske de bara sover 2 timmar.
Det är för många hästar ett ångestladdat tillstånd att stå där utan något att tugga på i flera timmar.

Varför behöver hon kraftfoder? Eftersom hon nu är för pigg och för fet, så varför kraftfoder som innehåller mycket mer energi? Om du har ett bra grovfoder så klarar sig hästen på enbart grovfoder + mineraler! Dessutom så även om hästen är fet så tycker jag du ska öka grovfoder givan, om inte med hö så med halm!

Ut och rid hästen och arbeta bort fettet istället för att dra ner på maten! Om du tänker på hur människor fungerar, det är svårt att banta genom att bara äta bra och samtidigt kunna vara mätt och belåten varje dag. Men om man motionerar samtidigt som man får bra mat så försvinner fettet och muskler bildas. Tänk på saken...

I övrigt: lyssna på milly hon skre ett bra inlägg :)

du hade ju kunnat fråga folk i stallet först.. det finns folk där som kan foder.. :angel:

är det verkligen 250g torrvikt på betforen?

fast jag tror inte att ett foderbyte kommer göra någon skillnad, men man kan ju prova!

lizan skrev:
du hade ju kunnat fråga folk i stallet först.. det finns folk där som kan foder.. :angel:

Jag tycker inte att det VERKAR som kunnigt folk i erat stall.... inte vad gäller utfodring av hästar. Inte som det låter på ZätaHå iaf.

ZätaHå skrev:
Vad kostar det? Och i hur stora säckar säljs det?

Hum... eftersom minnet är så dåligt så minns jag inte om det är 15 eller 20 kg (tror det är 15 kg) och en säck kostar 155 kr.
Jag ger mitt vilddjur 1 kg om dagen plus ett par dl kornkross, en svätt betfor, lite mineraler och 10 kg hösilage.

En svätt betfor? Vad är det?

Jo jag undrade först över hur mycket det var i gram eller deciliter.

SEdan undrade jag självklart om dom glömt en bokstav :smirk:

moonlightgarden skrev:
En svätt betfor? Vad är det?

:rofl: det kan man fråga sig.

Jag menar ju narturligtvis en skvätt.
Vet inte exakta måttet (ca en halv liten skopa mäter jag i :angel: )... men mellan tumme o pekfinger ca 2 dl oblött befor.

Hyr mycket rymmer då skopan?

Då blir det ju lätt att veta :)

Hm 2 deciliter säger du cirka, vart har du fått tag på en 4 deciliters skopa? En sådan skulle jag vilja ha nämligen :)

jag har Kraffts lilla skopa, den är väl 5 dl, å 4 dl upp till stäcket.

Jo det kan nog stämma det, tyvär finns inte dom att köpa häromkring längre. Utan har tydligen utgåt ur sortimenetet.

Har ni något ställe ni kan köpa dom på?

Nej det kan jag faktiskt förstå. Men hur det verkar och hur verkligheten ser ut är två olika saker i det här fallet! :)

(dock tänker jag inte gå in på det närmare och "förvara" oss, dels för att jag vet att det inte behövs, och dels av respekt för stallkompisarna!)

Gräv fram analysen på höet så hjälper vi dig sen..

6 kg hö är för lite*, dock verkar hästen lättfödd men det kanske blir för mycket energi iallafall.. hur länge har hästen ätit av just det partiet hö som du har nu?

6 kg hö * 0,84 % TS = 5 kg TS (så mkt ger du)
450 kg häst * 1,2 - 1,5 kg TS = 5,5 - 6,75 kg TS = 6,5 - 8 kg hö (behovet)

du ger alltså lite för lite hö..

och 450 kg häst som enbart vilar behöver ca 55 MJ energi
300 g fibergi bas och 200 g betfor ger 5,5 MJ.. så ditt hö innehåller alltså 8,3 MJ energi per KG? det är väldit hög siffra...

moonlightgarden skrev:
Jo det kan nog stämma det, tyvär finns inte dom att köpa häromkring längre. Utan har tydligen utgåt ur sortimenetet.

Har ni något ställe ni kan köpa dom på?
Vet inte om Granngården säljer dom... har haft min i evighetersevighet ;)

Nä tyvärr, dom hade utgåt ur sortimentet när jag frågade. Funderar alvarligt på att köpa två små 2 deciliters mått å skära ur botten på ena å limma ihop :angel:

Åh ja, jag är lat av mig :D

är det inte lättare att bara ta 2 skopor med 2 dl-måttet? ska du ha ett mått för varje enskild mötning.. tänk när du ska baka och ska ha 1-2-3-4-5-6 msk och 1-2-3-4-5-6-7-8 dl.. då måste du alltså ha 14 olika mått att skita ner :eek:

Åh ja, har du inte kollat min baklåda än :p

Jag tycker om att ha det så att säga bekvämt å bara använda ett mått där det bara är att stryka av överflödet. Kallas för att vara lat :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar