Pigg, pigg, pigg häst. Byta foder

Z

ZätaHå

Min häst går på fibergi bas, 300g om dagen, och hon är en häst som är väldigt framåt i sig själv. Hon är 16 och har gått på fibergi bas i hela sitt liv, men jag vill ändå försöka ändra hennes foder. Jag vill inte ha någon havre alls men är inte bra på foder, så vet inte vad jag ska ta. Sedan funderar jag på om det är en alldeles för stor omställning att byta till ett helt nytt kraftfoder (även om man gör det steg för steg, alltså!) för en så "gammal" häst? Hon är i fin kondition i övrigt.
Hos förra ägaren gick hon på 2 kg fibergi bas om dagen :crazy: . Fattar inte hur människan kunde rida den hästen normalt då. När hon kom till mig gick hon på samma foderstat, men det blev ju helt omöjligt efter ett tag! Har fått trappa ner och trappa ner på hennes fibergi.

Nu har jag inte värden för mitt hö, men kan skaka fram det (vet iaf att det är ett bra hö).

Morgon:
2 kg hö, 100g fibergi bas

Lunch:
1 kg hö

Middag:
1 kg hö
250 g betfor
15 ml biotin

Kväll:
200 g fibergi bas
10 ml foderkalk
Ca en halv dl Kraft Miner Vit (pga det lilla kraftfoder hon får)

Det jag alltså vill, är att få fram en bra foderstat med så lite energi som möjligt, inte ett gram mer än vad hon behöver.

Sv: Pigg, pigg, pigg häst. Byta foder

Du har glömt kvällshöet va?
Jag ger min pigga häst Eggermans CoolMix. Det är ett müslifoder som ska ha en dämpande effekt.

Lovisaleonora_ skrev:
Går hästen bara på 4 kg hö?!

Precis min tanke också!
Och får den inget hö till natten??
Hon måste ha glömt att skriva med kvällsgivan på HÖ...

Till tråskaparen:

Varför ge kraftfoder överhuvudtaget? Jag tror att hon håller sig lugnast med enbart hö men ÖKA GIVAN bara. Många hästar blir lugnare av att få mera hö, de kan bli stressade när dom får så små mängder av grovfoder.

Sen är det ju så att en del hästar bara ÄR sånna pigga individer, det hjälper liksom inte hur man än fodrar dom. Min nordis var en sån individ.

Du KAN INTE veta om ditt hö är bra om inte analys finns. Men om din häst ser fin ut i hullet och är bra musklad och inte bukig, så är det nog ett okej hö.

Hur stor är din häst och hur mycket väger den .. Lite svårt att beräkna och hjälpa dej med foderstaten om man inte får reda på det ;)

Jag skulle (med dom fakta jag har) helt och hållet tatt bort betfor och ge henne 2kg hö dom tillfällena hon får 1 kg .
Jag skulle också rekomendera att bara ge hälften av den fibegi bas hon får efter ridning och resten som kvällsmat och då även ge henne mineraler, Biotin och vad det nu mer va hon åt för tillskott. Jag skulle även ge henne kvälls hö. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det det här med enskilda hästars foderstater...

från den nålade tråden:
"Vi och många andra har även ansett att foderforumet ofta svämmar över av trådar om foderstater för enskilda specifika hästar.

Vi kommer framöver inte tillåta förfrågningar om foderstater för enskilda hästar.
Dessa passar bättre på annonsidan, det handlar om att be om en tjänst vilket inte utgör ett underlag för diskussion."

till trådskaparen!
4 kg hö är vad en A/B-ponny möjligtvis kan överleva på per dygn så ÖKA högivan.
//marti

Antar att du glömt kvällshöet! men jag tycker ändå hästen får för lite grovfoder, tänk på att hästen har ett tugg behov på 14-18h/dygn, om du ökar grovfodret (beror förståss vilka värden höet har) kanske du inte behöver nå kraftfoder öht, utan enbart mineraler.

-kl-

Japp, hon glömde skriva upp kvälls höet. 2kg är vad hon får där!
Att det bara blir 1kg hö på lunch o middag kan bli lite svårt att öka då de går fler hästar i hagen.

Då skulle jag defintivt öka kvällsgivan! 2kg räcker ju inte länge till stackaren... Vet inte vad det är för häst men en HÄSt verkar det vara iaf (inte ponny) och 6kg till en häst är i underkant! Om den dessutom är stressad av sig så pröva att öka högivan rejält, tycker jag.
Min nordis blev betydligt lugnare när hon fick ordnetligt med hö - typ 15kg.

-KL-

Haha, ojdå ojdå ojdå, jag glömde såklart kvällshöet! 2 kg får hon som kvällshö, alltså 6kg/dag.
Hon är fet som en gris, och har mycket muskler och vårat hö är jättebra.
Pratade med en kompis som sa att hon inte alls tyckte att det var en bra idé att ta bort hela kraftfodret, för att där fanns ämnen som de behövde. Vad ska jag tillägga om jag tar bort kraftfodret då?

Öka på lunch el eftermiddagshö är tyvärr, tyvärr inget alternativ då hästarna får det ute tillsammans med andra hästar, och det finns då en risk för att någon annan häst får höet.

Min häst väger 450kg (vägde efter sommarbetet, och då var hon skitfet, och hon är lika fet nu) och är 153cm hög. 6kg/dag vet jag är minimum, men ger jag henne mer lär hon spricka eller något.

ZätaHå skrev:
Menar du allvar med att ge 15 kilo åt min förvuxna ponny? :rofl:.
Om du sett henne irl skulle du se vad fet hon är, hon kommer ju få benbesvär eller något.
http://i8.photobucket.com/albums/a38/TingvallensKUU/MiniVster.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a38/TingvallensKUU/MiniHanna11.jpg - Såhär ser hon ut nu, detta var taget i somras, men det är inte långt ifrån hur hon är nu.

Nej nej jag menar inte att du ska ge 15 kg till din häst, min var ju en dryga 600kg nordis.
Men att du ska ge MER hö än nu, åtminstone 8-9kg. Och ta bort kraften, det finns inte alls nåt mer i det som inte finns i hö (ni har ju bra hö säger du) .
Ta bort betforen helt! Och ge bara 100gram Fibergi Bas att blanda mineraler och tillskott i. :smirk:

En häst/ponny behöver bara kraftfoder då inte höet är bra nog! Lika med mineraltillskott - det behöver man inte heller ge alltid. Allt sånt kan man räkna ut efter att man analyserat grovfodret!

Jag tycker att din häst ser tunn ut i överlinjen och bukig påd et ÖVERSTA kortet. När är det taget? Förra vintern?
På sommarekortet ser hon bara fet ut... ;)

Har du analys? Annars går det ju inte att säga att det har bra värden, och att din häst behöver kraftfodret.. Jag skulle ta bort kraftfodret och lägga till några kilo hö i stället.

Varför ska man ta bort betforen?

Översta är ifrån denna vintern, är väl ca 1½ månad sedan det togs. Vi gick omkull i november och skadade oss jävligt illa båda två, hon stod i ca 4-5 veckor, på det kanske hon tappade lite muskler, men inte mycket.

Ni menar att jag ska lägga till mer hö för att väga upp de viktiga ämnena som hon "missar" när jag tar bort kraftfodret?

Edit: 86a; Ja, det har jag. Eller ja, iaf min stallägare. Men bra är det iaf. Det ser vi ju på alla hästarna i stallet.

Vimsan skrev:
Du har glömt kvällshöet va?
Jag ger min pigga häst Eggermans CoolMix. Det är ett müslifoder som ska ha en dämpande effekt.
Vad kostar det? Och i hur stora säckar säljs det?

6 kilo låter lite tycker jag, min ponny får 6,5 kilo hö per dag å ligger i det här hullet:

{8085E28A-A1E8-4D8A-9759-D2BFB9CA2243}.jpg

Copyrigt Maria Löfman

Detta hull får jag mycket beröm utav från bland annat veterinär.

Det är en stor fördom folk har att om man ger hästen mer hö så ökar den i vikt, normalt sett så går hästar ner i vikt när dom får mer hö. just pågrund av att dom har ett visst tuggbehov. Oftast är det krafftfoder hästar oftare blir fetta utav eftersom att vissa innehåller fett.

Har du en pigg häst skulle jag defenitivt ta bort betforen om jag var du, det är i princip rent socker och ger bara energi.

Jag har en pigg häst men som ändå kan hålla sig lugn om än något framåt å väldigt villig till galoppfatningar å lägger gärna i högre växel om hon får.

Hon går på:
Morgon: 1 kg hö och 200 gram nya groov
Lunch: 2 kg hö (slängs ut en till lunch om det är kallt ute)
Kväll: 3,5 kg hö, 200 gramm nya groov, 50 gram mineral vitt, 40 gram foderjäst och varannan vecka 1 mått vitlök.

Hon funkar på detta å lyssnar istället för att bara ligga på å gasa iväg å köra upp huvudet. Nu kan hon gasa men hon gasar och behåller formen samtidigt å är lätt att hålla in å kvar i en fart som jag väljer.

P.S. Vi har oxå bra hö.

ZätaHå skrev:
Varför ska man ta bort betforen?

Därför att betfor är en massa energi och det behöver inte din redan runda häst. Ingen kraftfoder alls! Men om du vill kan du ge ett par dl betfor och ett par dl Fibergi... mest för att blanda mineraler och tillskott i.

Du ska öka höet för att hon ska må bättre både i sin mage och i sitt psyke. Därmed kanske du också får en lugnare häst!

Hästen förlorar inget speciellt om du tar bort betforen och en del av Fibergin. Mest energi, men det är ju bara BRA för en redan för rund häst. Den ökade högivan ersätter dock det.

Även om höet är "bra" som du säger så brukar man räkna ut hur mycket av allt, inkl. mineraler, som man ska tillsätta. Annars kan du ha en helt fel balans mellan både det ena och det andra... bland annat är det viktigt att kalcium och fosfor har en bra balans (kvot), annars kan inte hästen tillgodogöra sig det ena.
Så om ni har en analys på höet så kan ni göra allting enkelt! Rkna ut en passande foderstat men balanser mellan allt. Då mår hästen bäst!

Min förvuxna ponny är iaf bra mkt fetare än vad din är, och det är hon trots vinter och 6 kg hö.

Milly: Du skriver att jag ska öka på höet för att hon ska må bättre i sin mage, hur menar du då? Menar du att du tror att hon mår dåligt eller att hon vill ha mer hö att tugga på för att hålla sig lugn?

Då tar jag bort 100g till utav fibergin, nu går hon ju på 300g/dag. Men så har jag lite att blanda i + att hon också får något när de andra hästarna får.

Ja och du tror inte min hade lite fett efter bettet hon oxå?

Jag tycker du ska öka hö givan det kommer att hjälpa till för att hästen ska gå ner i vikt, eftersom att du inte verkar lyssna utan mest bara ser fetma så berättar jag om en häst i stallet jag stog förut.

Han hade 100 kilos övervikt hmande tavk vare det på en hälta fick tack vare de boxvila och minimal box hage i två veckor som sedan skulle fortsätta stå i box och boxhage i två veckor till + en 20 minuters promenad på det. Ägaren ökade då upp höet eftersom att min fick när dom gick in från hagen, denna fodring hade alltså inte hästen haft tidigare, han fick 1 till 1,5 kilo mer per dag då. Hästen sköt ner i vikt under dom där veckorna så att folk som red där dagligen blev heöt chokade över hur hästen rasade ner i vikt.

Så nu har jag sagt mitt: Stööre grovfoder giva = smalare å mer välmående häst.

ZätaHå skrev:
Milly: Du skriver att jag ska öka på höet för att hon ska må bättre i sin mage, hur menar du då? Menar du att du tror att hon mår dåligt eller att hon vill ha mer hö att tugga på för att hålla sig lugn?

Då tar jag bort 100g till utav fibergin, nu går hon ju på 300g/dag. Men så har jag lite att blanda i + att hon också får något när de andra hästarna får.

Nej inte att hon mår dåligt direkt kanske men den får ju minimalt med grovfoder och en häst mår bäst när den har mycket grovfoder i tarmarna. Ju mer desto bättre mår dom! Och när de får minimalt med grovfoder löper dom större risk att få kolik , magsår och andra problem med magen.
Står den på halm eller spån?
Sen är det ju också så att de blir stressade av att inte ha något att tugga på nästan hela tiden, dygnet runt. De är ju grovfoderomvandlare och äter i det fria upp till 16timmar/dygn...
Därför börjar de ofta äta på väggarna istället eller väva eller andra sånna ovanor om de inte får sitt tuggbehov tillgodosett. Och blir STRESSADE i sinnet.
När de står långa perioder utan mat (som det t ex kan bli på nätterna) så ökar risken för magsår. Aldrig över 8timmar utan hö/halm! Tänk på att hästar sover/vilar bara ett par-tre timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar