Z
ZätaHå
Min häst går på fibergi bas, 300g om dagen, och hon är en häst som är väldigt framåt i sig själv. Hon är 16 och har gått på fibergi bas i hela sitt liv, men jag vill ändå försöka ändra hennes foder. Jag vill inte ha någon havre alls men är inte bra på foder, så vet inte vad jag ska ta. Sedan funderar jag på om det är en alldeles för stor omställning att byta till ett helt nytt kraftfoder (även om man gör det steg för steg, alltså!) för en så "gammal" häst? Hon är i fin kondition i övrigt.
Hos förra ägaren gick hon på 2 kg fibergi bas om dagen . Fattar inte hur människan kunde rida den hästen normalt då. När hon kom till mig gick hon på samma foderstat, men det blev ju helt omöjligt efter ett tag! Har fått trappa ner och trappa ner på hennes fibergi.
Nu har jag inte värden för mitt hö, men kan skaka fram det (vet iaf att det är ett bra hö).
Morgon:
2 kg hö, 100g fibergi bas
Lunch:
1 kg hö
Middag:
1 kg hö
250 g betfor
15 ml biotin
Kväll:
200 g fibergi bas
10 ml foderkalk
Ca en halv dl Kraft Miner Vit (pga det lilla kraftfoder hon får)
Det jag alltså vill, är att få fram en bra foderstat med så lite energi som möjligt, inte ett gram mer än vad hon behöver.
Hos förra ägaren gick hon på 2 kg fibergi bas om dagen . Fattar inte hur människan kunde rida den hästen normalt då. När hon kom till mig gick hon på samma foderstat, men det blev ju helt omöjligt efter ett tag! Har fått trappa ner och trappa ner på hennes fibergi.
Nu har jag inte värden för mitt hö, men kan skaka fram det (vet iaf att det är ett bra hö).
Morgon:
2 kg hö, 100g fibergi bas
Lunch:
1 kg hö
Middag:
1 kg hö
250 g betfor
15 ml biotin
Kväll:
200 g fibergi bas
10 ml foderkalk
Ca en halv dl Kraft Miner Vit (pga det lilla kraftfoder hon får)
Det jag alltså vill, är att få fram en bra foderstat med så lite energi som möjligt, inte ett gram mer än vad hon behöver.