Pigg Häst

Fanna98

Trådstartare
Hej!
Min häst är väldigt pigg när man ska hoppa. Innan man hoppar är hon lugn och lyssnar bra, men när man har hoppat en gång blir hon väldigt pigg, och då får jag dra ganska hårt i munnen för att få stopp på henne. Jag vill helst inte göra det, för jag är rädd att det gör ont på henne, men samtidigt vill jag ju visa att hon inte får springa iväg... Jag har ett pelhambett nu... Lite tips vore snällt :)
 
Sv: Pigg Häst

Rid mer dressyr. När en häst drar iväg och håller på på det viset din gör beror de i de flesta fall på att hästen tycker det är askul, den slutar lyssna på dig utan springer bara på. Kort sagt, det finns brister i dressyrarbetet.

Rider du för tränare? Om inte kan det vara en bra start att anlita en som kan stå på marken och instruera. Det är svårt att över ett forum säga exakt gör si och gör så.

Det handlar inte om att göra hästen mindre pigg utan snarare att behålla energin i hästen, men under kontrollerade former. Om du måste sitta och dra i henne med ett pelham är det inte att betrakta som kontrollerat. Hästen måste lyssna på dig och för det krävs dressyrarbete. Rid på volter, rid tempoväxlingar, övergångar, gör halvhalter, jobba med bommar på marken osv.
 
Sv: Pigg Häst

...och jag spinner vidare lite på tidigare inlägget här och nämner ryttarens inverkan. Vad händer i samband med språnget? Det gäller ju att fortsätta rida hästen inför, över och efter språnget. Känner hästen att ryttaren inte är samlad och med går det ofta över styr och tempot drar iväg.
 
Sv: Pigg Häst

Jag skulle snarare säga att du bör öva mycket på övergångar i hoppningen. Jag har ridit en häst som är väldigt pigg av sig, och det enda som fungerat är övergångar, övergångar och åter övergångar. Nu vet jag inte hur din häst här, men en övning som är väldigt bra är att hoppa väldigt mycket i trav. Ökar hen takten, gör halt. Är du för nära hindret kan du göra en volt och därefter gå på hindret igen. Låt inte hästen öka tempot, du bestämmer. När du känner dig säkrare i traven kan du ta galopp, med samma tanke där. Om hästen ökar tempot, sakta av till skritt, låt inte hästen bestämma tempot. Efter hindret kan du öva på att t.ex sakta av mellan två koner en bit bort, ev göra halt.
En annan övning är att rida på en åtta med två hinder på kortsidorna. Hoppa i trav/galopp, och när man svänger upp vid E/B ska det vara skritt. Sen ut i andra varvet, hoppa, sakta av till skritt och byta varv. Det finner jag som en väldigt bra övning.

Lycka till, du! Jag vet hur det känns att rida en het häst, och man vill ju verkligen inte skada hästen. Så hoppas det här hjälper dig. (:
 
Sv: Pigg Häst

Hej!
Min häst är väldigt pigg när man ska hoppa. Innan man hoppar är hon lugn och lyssnar bra, men när man har hoppat en gång blir hon väldigt pigg, och då får jag dra ganska hårt i munnen för att få stopp på henne. Jag vill helst inte göra det, för jag är rädd att det gör ont på henne, men samtidigt vill jag ju visa att hon inte får springa iväg... Jag har ett pelhambett nu... Lite tips vore snällt :)

Träna mycket på markarbetet.
Värm upp henne väl innan du börjar hoppa och se till så hon lyssnar på dig . Kör lite mindre volter, halter osv. Likadant mellan hinder , och när du känner att hon lyssnar och du får en mer harmonisk rytm i din ridning/hoppning kan du utöka och hoppa fler hinder allt eftersom.
 
Sv: Pigg Häst

Lär dig hoppa en bana med 50 cm hinder korrekt först i rätt tempo och bra vägar innan du höjer hindrena. Är hindrena lägre kan du fokusera på att rida rätt...
 
Sv: Pigg Häst

Tänkte bara tipsa om att månadens Hippson har en artikel om hoppträning, om hästar som blir hetsiga efter hinder. Den är ganska kort, men intressant.
 
Sv: Pigg Häst

Tycker att du oxå skall till dej själv och ta reda på om du hamnar i drivande sitts mot hindret. Inte så ovanligt och något min hopptränare tjatar om på många med känsliga hästar.

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Pigg Häst

Hehe - drivande sits är precis vad artikeln i Hippson nämner, även att ryttaren kan råka rycka till i tygeln precis efter hindret (kan vara liiitet ryck) så hästen blir spänd och rusar för att den väntar på rycket, eller att hästen kan ha något fysiskt problem. Det var intressant eftersom man oftast direkt talar om olydnad när hästen rusar i de situationerna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp