pigg häst vid uteritter - tips?

Sv: pigg häst vid uteritter - tips?

Jaa absolut :banana:

Men hur gjorde du för att lyckas att bara ta ett galoppsprång? :)

Ett bra sätt att förhindra att en häst sticker är att rida öppna/sluta, då kan hästen inte dra med dig.. :)

För det första beslutsamhet, jätteviktigt. Sen vart det bara att hobba med massa halvhalter och förhållningar, samt att sitta tillbaka ordentligt( pålle är känslig för vikthjälperna). Sen använde jag rösten väldigt mycket och använde "proo" ganska starkt och högts så att han fick lite hjälp på traven. Från början blev det kanske fem galoppsprång innan jag kunde sakta av, men med mig beslutsamhet om att det skulle bli ETT språng, fick det mig att förhindra att han stack:idea:

Är hästen rent utav olydig, men lyder annars kan du gott o väl ta tag i den mkt mer en gång o säga- hörru.
Istället för att segdra eller byta bett. Vara tydlig med vad du vill

sen gäller det att inte sitta o hålla i, utan sen slappna av. När den har minskat som du vill- beröm. Spänner du dig- då blir det mer fart- energi.

Antar att den tycker att det är skitkul att galoppera ute o gör gärna så med långa sträckor. Då blir det jobbigt o inte lika spännande= vardagsmat.
Sysselsätt den gärna genom att öka o minska lite- övergångar.
Att den känner att du är med.

okej :) jag har precis lärt mig sluta så jag är inte så duktig på det, men jag kan ju prova ändå :d

Aha okej, då får jag prova det :D

Finns ingen risk att han börjar tycka det är tråkigt att galoppera ute om jag hela tiden stannar honom? :)
Jag vill ju liksom att han ska ha kul men utan att det är farligt :angel:

ja okej, problemet för mig är nog att jag bara segdrar :cry:
Men jag får väl "rycka tag" en gång ordentligt istället kanske :)
Och ska tänka på att verkligen slappna av efteråt :bow:

I längden blir det nog tråkigt för honom, men tanken är ju att du ska hitta kontrollen och att han lyssnar på dig. När det funkar är det bara att du ökar antal galoppsprång. Först mentalt inom dig då du bestämmer hur många ni ska ta, och sen utföra det precis som i dina tankar. ge dig bara fasen på att det ska gå!:D

I will :D

Igår när jag red ut så gick det jättebra :banana:
Lucas (min häst alltså) var sådär lagom pigg i början som han brukar vara, så när jag skulle galoppera så bestämde jag mig att bara ta ett språng. blev kanske tre men jag gjorde så några gånger och fattade galopp och saktade av till trav etc.
Sen när jag lät han galoppera en längre sträcka så var han mycket lugnare än vanligt. Nästa sträcka så lät jag han galoppera hela sträckan från början och då var han också lugn. Sen då och då ville han sticka iväg lite fortare men då var han oftast lydig och lyssnade :D
Sen när han några gånger inte lyssnade så använde jag rösten och lugnade honom och det gick jättebra och han lyssnade på det tillsammans med små förhållningar :D

vid nåt tillfälle ville han sticka iväg igen när vi kom till galoppsträcka men då återgick jag till att galoppera han bara ett galoppsprång i taget några gånger, och sen blev han mycket lydigare :d
sen när han ville öka ibland i galoppen va det bara att ta till rösten så lugnade han sig :D

Till saken hör dock att jag dagen innan ridit dressyrlektion, så dels var vi liksom "inne i " dressyrtänket och så var han kanske lite trött, men i stort så verkade det ju fungera jättebra :banana:

Så Tack alla för alla tips och all hjälp! :bow:

Hej, vad roligt att det verkar gå åt rätt håll!
Tänkte föreslå att du bara galopperar några få steg åt gången, men verkar som du redan provat det :D
Du kan också tänka att du rider galoppserpentiner over vägen, t.ex. börja på vänstersidan av vägen och gör en böj över till högersidan av vägen och sen tillbaka till vänstersidan, så du liksom gör en båge och därmed har hästen ställd hela tiden, då blir den inte så pigg och stark.

Om du bestämt dig för att galpppera en hel galoppsträcka, försök planera var du galopperar, så att när du brutit av har någonstans där du kan dressyra lite, t.ex. en öppen plan eller fält, eller en skogsdunge med några träd, så du inte fastnar med bromsen i efter galoppen, utan kan rida volter, övergångar, dressyrrörelsen etc, istället för att dra i munnen.

Jaa jag kan ju prova galoppserpentiner om han börjar bli pigg igen :)
Har just börjat med galoppombyten så får bli förvänd i bågarna då, men det kanske det ska vara? :D

Och att rida lite dressyr efteråt var ju också smart! :bow:
Vet inte om jag gör det redan, ibland kanske, men jag kan ju göra det med lite mer mening :D
Ibland ger jag han bara lång tygel, men om jag behåller den kort så ska jag absolut tänka på att rida dressyr :D

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar