Sv: pigg häst vid uteritter - tips?
I will
Igår när jag red ut så gick det jättebra
Lucas (min häst alltså) var sådär lagom pigg i början som han brukar vara, så när jag skulle galoppera så bestämde jag mig att bara ta ett språng. blev kanske tre men jag gjorde så några gånger och fattade galopp och saktade av till trav etc.
Sen när jag lät han galoppera en längre sträcka så var han mycket lugnare än vanligt. Nästa sträcka så lät jag han galoppera hela sträckan från början och då var han också lugn. Sen då och då ville han sticka iväg lite fortare men då var han oftast lydig och lyssnade
Sen när han några gånger inte lyssnade så använde jag rösten och lugnade honom och det gick jättebra och han lyssnade på det tillsammans med små förhållningar
vid nåt tillfälle ville han sticka iväg igen när vi kom till galoppsträcka men då återgick jag till att galoppera han bara ett galoppsprång i taget några gånger, och sen blev han mycket lydigare
sen när han ville öka ibland i galoppen va det bara att ta till rösten så lugnade han sig
Till saken hör dock att jag dagen innan ridit dressyrlektion, så dels var vi liksom "inne i " dressyrtänket och så var han kanske lite trött, men i stort så verkade det ju fungera jättebra
Så Tack alla för alla tips och all hjälp!