pigg häst vid uteritter - tips?

L

LuckyLuke

Hej!
Jag har fått ett litet problem. Min vanligtvis rätt lata häst har nu blivit väldigt pigg när jag rider ut. Han vill springa hela tiden och bara går på, som ett ånglok ;)
För att få stopp på honom när han galopperat eller travat (antingen jag bett honom eller han stuckit iväg själv), så måste jag ta jättehårt i honom och verkligen "dra tag" i bettet för att få stopp på honom. Jag är lite rädd av mig som ryttare, och min häst är dessutom rätt klantig, så jag vill inte galoppera så fort (han drar gärna på väldigt fort i galoppen också, och jag måste dra för att sakta ner) och jag vill känna att jag har kontroll när jag rider. Därför "måste" jag ta tag i honom när han "sticker".
Men jag vill inte dra så himla mycket i hans mun! :cry:

Därför undrar jag nu om någon har något bra tips på hur jag kan göra för att bromsa/stanna honom utan att behöva ta så fruktansvärt hårt i munnen på honom.. :)

Vill heller absolut inte byta till starkare bett (rider nu på vanligt ledat tränsbett och engelsk nosgrimma).
Men vill liksom tips på hur jag kan göra och hur jag kan tänka när han blir så pigg :)

Jätteglad för svar :banana:

Sv: pigg häst vid uteritter - tips?

Enda jag tycker är nog att träna mera dressyr så hästen blir mer lydig för hjälperna. Att byta till skarpare bett hjälper sällan.

Träna massor, massor och massor med övergångar.

Jag är också feg av mig, och kommer ofta på mig själv med att tjuvhålla lite, och då krullar ju hästen bara ihop sig och blir ännu mer explosiv när den väl får chansen. När man väl vågar rida fram och egenom hästen så tycker jag att det brukar ge med sig, då brukar de ju inte orka/hinna hitta på dumheter utan får utlopp för energin på ett bra sätt. Så, som sagt, övergångar i massor, och att tänka att allt faktiskt blir mindre läskigt när man rider "ordentligt". Annars kanske du kan låta pållen springa av sig det värsta på lina innan du sitter upp? Om inte annat för din skull, tycker att det gör jättemkt att man mentalt sett tänkt att hästen redan har brallat av sig när man hoppar upp. En annan grej kan ju vara att du har en fegrem, det blir jag iaf tryggare av att veta att jag har där, och slappnar då av och får en mindre spänd och explosiv häst :)

om hästen sticker och du inte kan få stopp på honom så kan du försöka att styra in hästen på en volt och jobba den. då lär den sig att varje gång den drar iväg så måsten den jobba. men sen så är mer dressyr arbete och träning på övergångar det som kommer ge bäst resultat.
(ett akut hjälp medel är att ha ett skarpt bett där du kan ha 2 tyglar i, ett där du har som vanligt träns bett och ett skarpare till stopp.)

Övergångar ja det håller jag med om. Använder du rösten? Jag har hört att man inte ska behöva det om man "kan" rida sin häst men jag tycker det är jättebra.. Min medishäst lyssnar verkligen om jag säger luuugn, hoohoo, ptr... osv.. :p samt att ta tag och lätta, små snabba liksom istället för att bara dra och det blir som dragkamp. Men det här med bett, om det är risk för fara när man rider ute så är det väl bättre med ett skaprt bett och det räcker att ta lite (ett bett är väl inte skarpare än vad ryttaren gör det egentligen?) än att sitta och dra som bara den i ett snällt? Bara en tanke men jag har ingen koll på det här med bett egentligen :)

jaa, jag håller med :)
men mer dressyrridning får det bli, får försöka rida mer dressyr på uteritterna också tror jag :)
de svåra är att han inte alls är lika pigg på banan, så där lyssnar han jättebra på tygel- och sitshjälper... Men jag får väl försöka driva mer så han blir piggare :cool:

jaa, rida övergångar var ju en jättebra idé! :bow: det ska jag absolut prova ute i skogen, då måste han ju tänka lite också :)

springa av i lina kanske skulle fungera, men jag tror inte problemet egentligen är att han har för mycker energi, utan bara att han tycker det är kul att springa i skogen :love: men jag kan ju prova det i alla fall :)

jaa att rida in på volt är nog bra :)
men.. det går ju inte riktigt om jag är på en lite smalare väg..
Men annars skulle det nog fungera :bow:

jaa rösten ska jag se till att använda :D va smart! :bow:
och små snabba förhållningar också, det vet jag ju egentligen, men jag glömmer liksom bort det :angel:

jaa egentligen tänker jag också som du runt bett :) när det gäller andra hästar och ryttare.
men när det gäller mig själv... jag kan inte tänka mig att rida min häst på starkt bett, låter kanske dumt men, han är ju så lat annars :p visst kan jag växla bett men...
Det är nog det att jag själv inte vågar rida på starkt bett för jag är rädd för att ta för hårt och skada honom.
jag kan ju stanna honom, än så länge..
fast jag håller med dig egentligen men jag gillar nog bara inte att rida på starka bett :cool:

men tack för alla bra tips! :bow:

och tack alla andra som svarat också :banana:

Gjorde bara en egen association som jag vill delge :). Var ute och galopperade för några månader sedan och hästen drog iväg - han var upphetsad, glad och ville springa, det var inget mer komplicerat än så. Så där "hängde" jag, försökte få kontakt och samtidigt hålla balansen vilket jag såklart inte lyckades med utan åkte istället fram över hästhalsen när han hoppade ut på ängen vid sidan av vägen. Då plötsligt kom jag ihåg att säga "saaaaakta" - och jag riktigt kände hur han funderade på saken och sedan saktade ned till trav så jag kunde klättra ombord ordentligt och be om skritt. Han hade enkelt kunnat skicka av mig därute på ängen, jag så gott som avramlad redan, men han saktade ned på röstkommandot. Vet inte jag ska tänka "snäll häst" när han faktiskt var olydig och stack iväg från början - men glad blev jag i alla fall... ;)

I övrigt håller jag med övriga. Din häst är olydig och kommer bli bättre om du rider ute mer och framförallt tränar mer ute. En del hästar är vana vid att uteritt betyder "hopp och lek", men du kan göra i princip alla övningar ute som du kan göra på banan. Så rid ordentligt, och kan inte hästis bete sig i snabbare gångarter så får hästis gå i skritt tills lydnaden sitter där. Galoppera kan du göra på banan, eller i lina (du kan linlöpa ute också om det finns någon platt mark). Volter, skolor, övergångar, tempoväxlingar, enkla byten, halter, ryggningar etc. Allt går att träna ute.

Att sitta och seg dra hjälper ingenting, hästen blir bara okänsligare och man förvärrar egentligen bara problemet. Om hästen nu egentligen är lite seg så tycker jag att det är bra att han blir pigg när du kommer ut! man ska inte försöka att bromsa ner på viljan utan istället använda sig utav energin! Du kan ex. jobba när du är i skogen.. Istället för att han bara ska "ånga på" rakt fram, så varför inte göra lite skänkelvikningar? övergångar? tempoväxlingar? osvosv.

Om hästen nu sticker med dig och du känner att du har noll koll och att hästen inte lyssnar så ta tag i ena tygeln bara ex. höger. då måste hästen vända runt och lyssna

Är du ute ex. på en lång, fin väg så låt hästen trava/galoppera på.. du kanske kan sätta på ett handtag på sadeln? eller spara ut manen lite och ta tag i om du tycker att det går lite för fort. Träna även mycket på din sits och balans när du är hemma och rider, det kan göra dig modigare om du känner att du inte håller på och ramlar av. Man måste inte alltid kunna stanna -det är min tränares motto som själv rider på i väldigt friskt tempo. Jag har ridit in min häst själv, ca 6månader sen.. och min tränare sa åt mig att rida ut mycket, även om han inte hade lärt sig "stanna -hjälperna" ordentligt. Vi galopperade ute och så.. (: nångång stannar ju hästen och man vill ju ändå bevara hästens framåt anda och vilja! -är hästen seg och trött så finns det ju ingenting att jobba med!
Speciellt om din häst nu kan vara lite lat så tycker jag att du ska tuffa till dig lite grann och våga rida på i lite tempo (: Om du rider ut mycket så kommer hästen lugna ner sig lite också tror jag. Jag rider ut väldigt ofta med min häst -har gjort det sen andra veckan jag satt på honom.. han är "samma häst" ute i skogen som han är i paddocken.

haha coolt att den stannade :D
ska absolut prova rösten nästa gång alltså :)

ja och så får det väl bli mer dressyr ute också :bow:

jaa håller med dig, rida ut gör min häst mycket gladare och piggare, jag rider ut mer än jag rider i paddock :love:

men det jag är rädd för är egentligen inte att ramla av eller så, utan det är mest rädsla för att pållen min ska snubbla, gå omkull, bryta benen av sig... han är ganska klantig :cool:
därför vågar jag inte bränna på i 180...

delvis KL (ganska väldigt mycket KL :p)
Men problemet är ju också det att för att rida dressyr ute (och använda energin) så måste jag bromsa, och när jag ska bromsa så måste jag ta så hårt... så måste försöka hitta ett mildare sätt att bromsa på först innan dressyren kommer :)

här känner jag igen mig väääldigt mycket ;)

Jag brukar också få bromsa o bromsa mycket vid uteritter. Men ju med jag bromsar, desto piggare och mer spänd bli han. Så fort jag slappnar av( även fast jag kan tycka det är lite läskigt om han sticker), så blir han gradvis lugnare och lugnare. JAg kör även mycket skänkelvikningar, ryggningar, tagen bakdel/framdel . Tvingar honom verkligen att tänka till lite, arbeta och inte bara flänga omkring. Tillslut är han hur lugn som helst och vi kan njuta tillsammans av en lugn uteritt :)

Hinner pållen hetsa upp sig så fort du kommer upp i sadeln, eller är det först när det vankas galopp? Är det senare alternativet så kann du visst rida dressyr ute. Innan det vankas lite mer hålligång så träna massor med övergångar. Skritt fem steg, sen halt, skirtt fem steg, sen halt. Osv. Sen gör du samma sak i trav till skritt och då kan du även skritta x antal steg innan det blir trav igen. (du kan även ändra antalet steg, känns 5 för svårt, kör 10) vid det här laget kommer hästen förhoppningsvis tagit avsaktningarna lite mindre dragit. Känns det ok så testa lite galopp, bara några steg, sen saktar du av. Hästen borde iaf såsåningom börja ta dina hjälper snabbare och förhoppningsvis bli mindre dragig.

Är läget ohållbart så tycker jag inte att du ska vara rädd att testa ett skarpare bett, tex ett pelham, under en period. Min tant blev helt galen i vintras, fick inte stopp på henne. Så valet stod mellan inga uteritter alls och att motvilligt testa ett skarpare bett som nödbroms. Testade då ett rakt pelhambett. Och det funkade bra, jag var så rädd för att ta för hårt att jag blev mjukare och stadigare i handen :) Nu var det ett bra tag sen jag red med det sist, tanken var ju bara att ha det i en övergångsperiod tills jag lärt mig hantera det. Men det kan hända att det åker på nån gång i framtiden, om jag tex ska rida ut med en massa andra, då känns det som en bra trygghet då det finns viss chans att hon skulle balla ur.

Jag fixade inte att rida med två tyglar, trasslade bara in mig :angel: annars är ju det att föredra, då kan "stångtygelen"(det kanske man bara kallar det på ett kandar? kom inte på något bättre ord :p) hänga löst och du tar bara i den när du inte får stopp på pållen. Då blir det ju mkt mildare, om stångtygeln bara används som nödbroms.

Wiie! Då ska jag också försöka slappna av mera och hoppas att det fungerar på min häst också :love:
Det gör det förmodligen :D

Ja vad smart :D han blir ju pigg först när jag börjar galoppera, så då kan jag rida dressyren innan :banana:

Än är det inte helt ohållbart så jag väntar med ett starkare bett, men blir det värre så kanske jag inte har något val.. Men då är ju två tyglar smart :)
Men hoppas dressyren hjälper :D

Håller med övriga, har själv en sådan häst. Rid dressyr ute o se till så att hästen är uppmärksam innan du börjar galoppera. Då går det bättre. Om du på senaste tiden ridit mkt på banan kan ju orsaken vara att han helt enkelt blir lite pigg o glad.

KL

Dagens uteritt i korthet:
Jag red dressyr från början och det gick superbra, pålle var pigg men lyckades förvalta det på ett mycket bra sätt :D
Men så så fort jag fattade galopp.. WROOOM :p
Sen lyssnade han inte på några små fina hjälper längre på hela ridturen :grin:

Jag tror han skulle lyssna bättre om jag lyckades rida mer dressyr på han, som ni säger.
Men frågan är då, hur rider man dressyr på en superpigg häst som inte lyssnar, utan att dra den i munnen? :)
Haha jag är inte så van vid pigga hästar :angel:

Hoppsan: Jag rider nog ut mer än jag rider på bana, men jag är rätt säker på att anledningen till att han är pigg är att han tycker det är kul :love:
Han tycker kanske som alla andra att det är härligt att rida ut på sommaren :banana:

Jag hade samma prblem i vintras med min medryttarhäst. Dock red jag barbacka hela vintern pga att han var svullen så lite berodde det på min balans också. Men iallafall, det vi gjorde var att ta ETT galoppsprång åt gången. Jag bestämde mig för att det bara skulle bli ett språng vilket gjorde att jag kunde sakta av mycket lättare med den beslutsamheten. Tänker jag att det ska bli ett galoppsprång så ska det, oavsett vad ;) Något värt att testa? :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar