Sv: Piercingar
Du tar hål med en nål som ser ute ungefär som en kanyl man använder när man ska ta blodprov.
De ser ut såhär och finns i olika storlekar beroende på var man ska ta hålet och hur stort man vill att det ska vara. Jag tror standardstorleken är 1.6 mm om man ska ta hål i öronsnibbarna men man kan nog få mindre också om man vill.
En vanlig fråga är "gör det ont?" och det går inte direkt att svara på. Kort sagt skulle man kunna säga ja, det gör ont. Men det innebär inte att det gör skitont. Tror det är väldigt få som faktiskt inte känner något ö.h.t eftersom vi som bekant har känselnerver i skinnet vars uppgift är att tala om när något händer med oss. Dock är det ju väldigt olika hur pass ont det gör. En del är jättejättekänsliga och tycker det gör asont, andra är mindre känsliga och tycker inte det är värre än att ta blodprov eller vaccinera sig.
Hela proceduren går till som så att piercaren först tvättar rent det området som ska piercas, i ditt fall öronsnibben. Sen märker h*n ut var piercingen ska sitta, detta görs oftast antingen med en tunn liten penna eller, som "min" piercare, med en tandpetare h*n doppar i färg. Efter det får du titta i en spegel och se om den sitter där du vill ha den. Vill du ändra tvättas färgen bort och man gör en ny markering. Om du ska ta hål i båda öronen samtidigt sätter man ett märke på båda öronen samtidigt så det ska bli lättare att se att det blir symmetriskt.
När du har godkänt placeringen använder piercaren en piercing-tång som ser ut som en mini-grilltång. Med denna håller man fast öronsnibben och klämmer åt lite lagom så skinnet ska vara rakt och hålet inte ska bli snett (eller att piercaren inte ska råka sticka sig själv). Den markeringen man gjort kommer vara i mitten av hålet på tången och man sticker genom hålet.
När piercaren stuckit igenom nålen så låter h*n den sitta kvar i örat. Piercingnålen är nämligen ihålig och man sticker in smycket i den platta delen av nålen. När man sedan drar ut nålen åker smycket med in genom piercingen och sitter sedan på plats utan att man behöver trycka igenom smycket för hand. Piercaren stänger sedan smycket, tvättar av runt piercingen och sen är det klart, du får kolla i spegeln och sen gå hem
Piercingnålar är oerhört vassa vilket gör att de åker igenom skinnet väldigt lätt. Jag har tagit både genom mjuk hud och genom brosk och inget av det var verken utdraget eller plågsamt. För mig personligen kändes det som ett litet bistick precis när nålen gick igenom. Efteråt kommer det ofta vara lite ömt några timmar, men det är ingen regelrätt smärta utan oftast så är det i form av att det snarare dunkar/pulserar lite i örat och det känns lite varmt, dvs inget jobbigt eller plågsamt.
Du får med dig en liten broschyr hem där det står hur man sköter piercingen och du får oftast med dig en flaska med vätska du ska använda att tvätta med.