Piercingar

Sv: Piercingar

Du tar hål med en nål som ser ute ungefär som en kanyl man använder när man ska ta blodprov.
De ser ut såhär och finns i olika storlekar beroende på var man ska ta hålet och hur stort man vill att det ska vara. Jag tror standardstorleken är 1.6 mm om man ska ta hål i öronsnibbarna men man kan nog få mindre också om man vill.

piercing-needle_67662435.jpg

En vanlig fråga är "gör det ont?" och det går inte direkt att svara på. Kort sagt skulle man kunna säga ja, det gör ont. Men det innebär inte att det gör skitont. Tror det är väldigt få som faktiskt inte känner något ö.h.t eftersom vi som bekant har känselnerver i skinnet vars uppgift är att tala om när något händer med oss. Dock är det ju väldigt olika hur pass ont det gör. En del är jättejättekänsliga och tycker det gör asont, andra är mindre känsliga och tycker inte det är värre än att ta blodprov eller vaccinera sig.

Hela proceduren går till som så att piercaren först tvättar rent det området som ska piercas, i ditt fall öronsnibben. Sen märker h*n ut var piercingen ska sitta, detta görs oftast antingen med en tunn liten penna eller, som "min" piercare, med en tandpetare h*n doppar i färg. Efter det får du titta i en spegel och se om den sitter där du vill ha den. Vill du ändra tvättas färgen bort och man gör en ny markering. Om du ska ta hål i båda öronen samtidigt sätter man ett märke på båda öronen samtidigt så det ska bli lättare att se att det blir symmetriskt.

När du har godkänt placeringen använder piercaren en piercing-tång som ser ut som en mini-grilltång. Med denna håller man fast öronsnibben och klämmer åt lite lagom så skinnet ska vara rakt och hålet inte ska bli snett (eller att piercaren inte ska råka sticka sig själv). Den markeringen man gjort kommer vara i mitten av hålet på tången och man sticker genom hålet.

piercingtang-tongue-clamp.jpg

När piercaren stuckit igenom nålen så låter h*n den sitta kvar i örat. Piercingnålen är nämligen ihålig och man sticker in smycket i den platta delen av nålen. När man sedan drar ut nålen åker smycket med in genom piercingen och sitter sedan på plats utan att man behöver trycka igenom smycket för hand. Piercaren stänger sedan smycket, tvättar av runt piercingen och sen är det klart, du får kolla i spegeln och sen gå hem :)

Piercingnålar är oerhört vassa vilket gör att de åker igenom skinnet väldigt lätt. Jag har tagit både genom mjuk hud och genom brosk och inget av det var verken utdraget eller plågsamt. För mig personligen kändes det som ett litet bistick precis när nålen gick igenom. Efteråt kommer det ofta vara lite ömt några timmar, men det är ingen regelrätt smärta utan oftast så är det i form av att det snarare dunkar/pulserar lite i örat och det känns lite varmt, dvs inget jobbigt eller plågsamt.

Du får med dig en liten broschyr hem där det står hur man sköter piercingen och du får oftast med dig en flaska med vätska du ska använda att tvätta med.

Tack så jättemycket! :o :D Detta underlättar verkligen för mig. C: Förlåt om jag är jobbig, men har en sista liten fråga; Jag har ju haft hål tidigare, och de har inte riktigt läkt ihop än. Det är ett liiitet hål i öronsnibben på utsidan, sen på insidan är det en liten kula av ärr, typ. Kommer det nya hålet tas på det gamla, eller vid sidan av? Gör det något att det gamla finns där?
Återigen tack så jättemycket, verkligen. Uppskattas. c: Kanske en liten fegis som jag också vågar. ^^

Det kan jag inte svara på. Mitt tips är att gå in till en piercingstudio och fråga dem. Ang själva hålet tror jag inte det är några problem att sticka genom det gamla hålet, men ärrbildningen på baksidan är jag mer osäker på. Troligen kommer de vilja sticka så att man hamnar bredvid ärret och inte mitt i det.

Ojdå, ny fråga. Kan man vara i stallet med nygjord piercing, eller är risken för infektion för hög?

Man kan vara i stallet, bara man inte pillar i den med smutsiga händer (det är alltid ett big nono men extra viktigt om man varit i en så smutsig miljö) och rengör den efteråt.

Jag har gjort både navel och näsa och det gick fint att vara i stallet som vanligt efteråt. Hade dock en kompress tejpad över naveln första dagarna eftersom jag inte ville att de smutsiga stallkläderna skulle ligga emot.

Jo ja, det låter ju ganska smart med kompress... Och jag antar att om din näsa höll, borde ett par hål i öronen hålla. c:

Jaså, används pistol ändå? Läste någonstans att det finns mycket negativt med pistol, bla att de är svåra att göra rena = större risk för infektion, och så används tydligen för korta stavar...
Vad är det för nål som används? Typ synål? o:

Vet inte exakt vad det är för nål, men jag gör det på min frisörsalong och hon är utbildad. Dom tar både med pistol uppe och nere.

och jag har tyvärr inte alla öronhängen i, det ska vara hela vägen ner till öronsnibben på den 1:a bilden, har bara inte orkat pilla i alla efter ett tillfälle då jag var tvungen att ta ut allt.:p

kl.
ang diskussionen åvan, nål/kanyl vs. pistol...
pistol är inte bra att använda, det "krossar" huden vilket gör att det tar längre tid att läka och det blir fulare ärr. det är även svårt att få rätt smycke, rätt längd m.m...
med kanyl (en ihålig nål) så blir det ett fint snitt, vilket läker snabbare och blir ett finare ärr. att använda pistol är vansinne enligt mig.:s
kanyl är så många ggr bättre och jag har piercat allt i öronen, navel och tunga med kanyl. (förutom öronsnibbarna, de är med pistol när jag var sådär 7 år gammal och inget bättre visste. de ser hämska ut kan jag säga. stora ärrbildningar så jag kan ej ha vanliga öronhängen där idag. öronsnibben är ca. 1 cm tjock!), jag tycker inget av det gjorde ont, minst av allt var tungan, det kände jag inte alls. jag kände av att piercaren "gjorde något" men upplevde aldrig smärta.

Men ååå <3 nu blev jag ännu mer avundsjuk, fast jag ville ju se bild så^^ Jättefint!!

iNHALE: Haha, blir säkert likadant för mig^^ Jag skulle t ex bara ha ena bröstvårtan piercad, nu har jag i båda.. ^^ Fast till töjningen måste jag köpa töjsmycken, har just nu en 4a i och har inga flera smycken.. blä.. men men..

//r

Ett tips är att kolla Tradera. Brukar finnas en hel del ute i olika storlekar, har även sett töj-kit som innehåller töjstavar från 3 mm och uppåt.

laeikinois: Åh, jag har alltid velat ha en industrial i vart öra, men mina öron är alldeles för platta, jag har ingen uppvikt kant på ytterkanten av örat så det går inte att göra en industrial så vida man inte tvingar örat att böja sig, vilket man såklart inte ska.

knapp

får man fortfarande pierca med pistol?
Jag kan inte ha något i mina öron och har inte haft på säkerligen 4 år enda svullnar de upp med jämna mellanrum och varar o har sig. De liksom finner ingen ro :(

Min tunga har läkt super fint föresten! Min stora kärlek.

Ett tips är att kolla Tradera. Brukar finnas en hel del ute i olika storlekar, har även sett töj-kit som innehåller töjstavar från 3 mm och uppåt.

laeikinois: Åh, jag har alltid velat ha en industrial i vart öra, men mina öron är alldeles för platta, jag har ingen uppvikt kant på ytterkanten av örat så det går inte att göra en industrial så vida man inte tvingar örat att böja sig, vilket man såklart inte ska.

Det ska jag göra!

Oj! Första gången jag ser någon med samma problem som jag! Mina öron är också platta!

//r

+ iNHALE

Lodrät industrial då? Borde funkar för er, jag hade gärna haft det men mina öron är för "gropiga."
vet inte om de heter så dock, men en piercing som går genom örat från överkanten och genom "gropen" i örat, så den sticker ut typ bakom öronsnibben. Jag är sämst på att förklara.xD

tat2260_115526188.jpg

Så menar du?

Njaej, det tycker jag inte alls är lika fint som en vanlig industrial, men tack för tipset ändå =) Vet inte om jag skulle kunna ha så heller iofs pga mina öron, men aja..

//r

knapp

får man fortfarande pierca med pistol?
Jag kan inte ha något i mina öron och har inte haft på säkerligen 4 år enda svullnar de upp med jämna mellanrum och varar o har sig. De liksom finner ingen ro :(

Min tunga har läkt super fint föresten! Min stora kärlek.

Ja det får man. Tyvärr...
Mina öronsnibbar är likadana. + en enorm knöl på baksidan, kan inte ha öronhängen alls pga det. Rådfrågade läkare en gång och han sa att det borde gå att operera bort, dock räknas det då som "skönhetsingrepp" och det får man bekosta själv om jag fattat allt rätt. Och det har jag inte pengar att lägga på nu.

Vet inte exakt vad det är för nål, men jag gör det på min frisörsalong och hon är utbildad. Dom tar både med pistol uppe och nere.

:crazy::crazy:
En Seriös salong skulle aldrig pierca med pistol, och jag undrar verkligen vad "utbildningen" består av?
Den utbildningen borde liksom visa på nackdelar/faror med pistolpiercing, vilket borde vara tillräckligt för att salongen borde avstå.

Jag gjorde hål i öronen med pistol när jag var 17...det är 9 år sedan.
Har fortfarande problem med dem, samma som laeikinois och monifa...

Senast ändrad:

Det finns ingen "Piercing utbildning" i Sverige, man får gå som lärling..
Och som redan nämnts, en seriös studio använder inte pistol!
Jag gjorde som många andra mina första hål med pistol (5st) för ca 20år sen, jag har dock inga problem med mina och idag är 4 av dem töjda till 3,2mm och ett är 6,5mm.
Skillnaden på pistol och nål är att pistolen skjuter sönder vävnaden i örat, den tvingar igenom smycket där det egentligen inte finns plats för det, OCH den går INTE att rengöra!
En nål gör ett fint "snitt" genom örat och tar bort den delen öra där man sen sätter i smycket = läker bättre och med mindre komplikationer! En nål används endast EN gång, sen kastas den!
(Det visst säkert redan de flesta av er, men det tåls att upprepas)! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Inspirerad av diskussionen i vad gör vi. Det här med människovärde är en intressant diskussion. Vad är människovärde? Är vi olika värda... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 584
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 239
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka