Piaffen och dess svårigheter.

Inte_Ung

Trådstartare
Nordsvensken har nu kommit till piaffen i sin utbildning.
Men då så kommer omedelbart nya problem och frågeställningar.

Hur får man en god kvalitet i piaffen?
Han har trampat halva steg ett tag nu och sedan tidigt i våras så klarade han även av piaff under några steg.
För att under försommaren klara av kanske 6-7 steg i piaff.

Men, det är ju svårt ju.
Ett problem är att han "travarbreddar" i bak.
Och så börjar rumpan att svänga fram och tillbaka.
Och så faller det isär och ramlar åt sidan.
Jag antar att det beror på att det saknas litet styrka.
Är det någon som har några tips på hur man kan hjälpa honom att inte falla isär på dett där viset?
Har någon erfarenhet av något liknande?

Och så är det det där med träningen och maten.
Det verkar som att han måste vara på absolut topp för att orka med att piaffera.
Rätt mat, den minsta lilla proteinbrist gör honom stel och då så fungerar ingenting.
Och så motionen.
Han har ett litet problem med upphakning av ena knäskålen, och det blir värre om vi bara rider samlat.
Men försvinner om vi även ger oss ut och "monté"-travar någon gång i veckan.
Det är även efter dessa snabb-jobb i trav som piaffen fungerar som bäst.
Jag brukar rida tempoväxlingar mellan kort-kort trav och snabb trav, med allt kortare tempo i de korta partierna med halva steg och slutligen piaff i de sista uppsamlingarna.

Har gör ni och har ni några goda råd att ge?

Sv: Piaffen och dess svårigheter.

En fundering är...att om han uppvisar bredd fortfarande "när det gäller" så är han inte fysiskt mogen för Piaffen än.

Jag brukar kolla av just med breddningen hur starka hästarna har blivit, enklast såklart på töm.

För att få en elastisk, säker och hög piaff krävs styrka i länden, finns det knä-problem har du oftast en svaghet i länden, detta är för det mesta connectat. Hur är hans länd? Låsningar?

Skulle kunna stämma iom. du beskriver att han jobbar bättre efter travarbete, då travarbete kan vara stabiliserande för länden.

Det finns en generell anledning att också slå en kik på magen, som också, är tillsammans med länd och knä svaga punkter som hör ihop.

Inom TCM kallar man det "Kinesisk mage" då det inte behöver vara just den fysiska magen utan tex: magmeridianen som är underaktiv.

Muskler som hör ihop med magmeridianen är bla: Pectoralis (Den som ser ut som två boppar framme mellan benen och som går i två flikar under sadelgjorden)
Halsens muskler, som såklart är oehört viktiga i en Piaff, samt några mindre muskler runt bogbladet.

Så, summan: Hur är hans mage? Välmusklad? Hur ser hans Quadriceps ut? (Stabiliserar en del av knäet, finns låsning i T13, 14 EL. 15 Kan Quadriceps vara boven och hästen uppvisar då en breddning för att uppnå balans.)
Hur är länden?
Har hästen underhals?

Flummade jag till det för mkt nu?? :crazy: :D :angel:

Tillägg: För att krångla till det ännu mer, magmeridianen löper längs bakbenen, med en underaktivitet här orkar inte hästen bära sig på bakbenen, också, och ytterligare en anledning att bredda sig.

Senast ändrad av en moderator:

Hör övht inte kommit såhär långt ens i mina fantasier så jag säger inget men lägger tråden på bevakning och ser fram emot hur den utvecklar sig. :bump:

Inflikar lite,
betyder det att en häst med underhals har svårt för piaff (liknande rörelser) och att en häst som inte har någon underhals men en välutvecklad halsmuskulatur på ovansidan (vad sjutton heter den muskulaturen nu igen?? jag glömmer det alltid fast jag pluggat det här..) har lättare för det? Om man ser just till den muskulaturen och bortser från dess samspel med andra bitar av kroppen.

Hur inverkar det att hästen har kort/lång länd?

En häst med stark överlinje har alltid lättare för att samla sig i en hälsosam samling än en häst med stark underlinje som måste kämpa sig till samling och därmed låser stora partier i överlinjen för att stabilisera.

CarolaLind skrev:
En häst med stark överlinje har alltid lättare för att samla sig i en hälsosam samling än en häst med stark underlinje som måste kämpa sig till samling och därmed låser stora partier i överlinjen för att stabilisera.

Tack, nu när jag tänker efter är ju det rätt självklart. *harkel*

Hum.. men ses en lång/kort länd som en fördel/nackdel i samband med samling? Det kanske kan vara både och beroende på?

Åh, tack för svaret.

CarolaLind skrev:
En fundering är...att om han uppvisar bredd fortfarande "när det gäller" så är han inte fysiskt mogen för Piaffen än.
Jag misstänkte just det.
Men behöver då komma på vad som saknas, så att jag kan åtgärda det.

CarolaLind skrev:
Hur är hans länd? Låsningar?
Musklerna är bra, men jag har glömt att kolla låsningarna.
Det skall jag ta och göra idag.
Tack för rådet.

CarolaLind skrev:
Hur är hans mage? Välmusklad?
Magen är bra.

CarolaLind skrev:
Hur ser hans Quadriceps ut? (Stabiliserar en del av knäet, finns låsning i T13, 14 EL. 15 Kan Quadriceps vara boven och hästen uppvisar då en breddning för att uppnå balans.)
Hans vaddå för något?

CarolaLind skrev:
Hur är länden?
Jag skall kolla.

CarolaLind skrev:
Har hästen underhals?
Ibland, vid för hög halshållning.

CarolaLind skrev:
Flummade jag till det för mkt nu?? :crazy: :D :angel:
Nejdå, inte alls.
Det är mycket intressant.

CarolaLind skrev:
Tillägg: För att krångla till det ännu mer, magmeridianen löper längs bakbenen, med en underaktivitet här orkar inte hästen bära sig på bakbenen, också, och ytterligare en anledning att bredda sig.
Den kan spöka här.
Hur kommer man åt den i arbetet?

CarolaLind skrev:

Hur ser man om hästen har en stark överlinje?

När jag piaff arbetade min valack så tog jag en bit i taget att inte alla bitar behövde vara på plats,utan en dag kanske framdelen funkar bättre och då arbetar jag på den,andra dagen kanske bakdelen m.m och sen får man pussla lite.

om det nu inte är så som carola skriver att det kan vara ngra av dom andra felen.

En nordsvensk är ju en ganska tung häst viktmässigt och då blir det ju än tyngre att piaffera än för tex en halvblodshäst. Jag är också delvis inne på att han inte är riktigt mogen för detta ännu, eftersom han slår på kompensationsmekanismer. Jag skulle ha kontollerat hans knä och ev låtit en osteopat gå i genom honom. Sedan hade jag börjat med piaffen från marken för att underlätta för honom. Det är ju helt andra muskler som används när hästen piafferar än när den travar med påskjut. Summan blir arbeta med tempoväxlingar och övergångar, trampa endast något steg ett tag till. Börja arbeta piaffen från marken kanske endast ett-två steg i början. Själv har jag aldrig utbildat någon häst till piaff eftersom det kommer så sent på vår utbildningsskala, men så här tänker jag kring det i alla fall.

Kosten är viktig för alla toppidrottare och piaff är en väldigt krävande rörelse, speciellt för en så tung häst. Så din iaktagelse att allt måste vara optimalt för att piaffen skall funka är säkert helt riktig.

Mjae...jag har 4 st. kallblod varav en bruks och 3 travare, alla fyra är mindre i vikt än ett hbl. Den ena hingsten är tunnare i volymen än ett vbl. Såå....man kan inte helt generalisera. :p

tre av hästarna är lätta att samla, den 4:e för lågställd för naturlig samling, jag skulle dock vilja säga att många, många Nordisar har lätt för sig i samlingen på grund av sin konstituition.

Quadriceps...ligger i tunntarmsmeridianen, inte helt oväntat i kontakt med magen alltså. Tunntarmsmeridianen är rent energimässigt vår mentala ventil. Mår vi dåligt mentalt, är överarbetade, ätit mkt stressad mat eller stressat i övrigt så överarbetas tunntarmsmeridianen. Dåligt tillspassad sadel är ofta en bov för låsningen i Thorax, vilket medför en atrofierad Q, vilket kan mdföra en instabilitet i knäna. (Rörigt när man i text och tal blandar energibiten med den fysiska, försöker förklara det så begripligt som möjligt)

Q är en muskel, ska försöka finna en bra bild, kanske ngn annan har?

precis jag har en tinker som e rätt kraftig i typen men fruktansvärt lätt i rörelserna henne får vi istället försöka lugna med alla hennes ideer;)

hon är svår då hon har väldigt lätt att lära och fruktansvärt känslig så hon lär sig fel lika snabbt som rätt så man måste vara väldigt uppmärksam när man rider henne eller ska lära henne nya saker.

Rid piaffen framat, rid fa steg, rakrikta, rakrikta, rakrikta, och forsok inte samla mer an att du kan rida bra overgangar!

Nej generalisera skall man akta sig för...Men visst kanske vissa nordisar väger mindre, men de har ju också lägre mankhöjd och ofta kortare ben. De är ju mycket grövre i konstitutionen än den moderna halvblodshästen. Jag har ett riktmärke på vikter som jag brukar använda när jag beräknar vikt inför tex avmaskning ;) , en gång för länge sedan vägde jag en vältränad fjording på foder våg och den var 138 cm i mankhöjd och vägde 400 kg. Det finns normalmusklade halvblodshästar på 160 cm som väger ca 450 kg, en viss skillnad. Kommer osökt att tänka på Gunde Svan som när han var på toppen av sin karriär var väldigt noga med små detaljer för att kunna lyckas maximalt i skidspåret..Han bytte ut spetsen på staven mot en några gram lättare variant eftersom det sparade hans krafter då han fick lyfta staven x antal tusen gånger på en fem mil. Bara en fundering..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka