Vet du vad jag tror? Jag tror att de få som har kunskapen här om hur du tränar hästen till piaff och passage är ganska insatta i hur många problem det kan ställa till med om man inte har en tränare till hjälp som kan 1) avgöra om det verkligen är dags för detta, dvs att hästen är stark nog för att lära sig och/eller 2) kan hjälpa till direkt om det barkar åt skogshållet.
Detta är enligt tävlingsdressyren inget man lattjar fram på egen hand första gången, man behöver bra hjälp, mest för hästens skull men också för ens egen. Jag hade en häst för ett par år sedan (ej egen, utbildade den åt ägaren) som en duktig ryttare hade lärt att "trampa", mest för att kunna få ut mer pengar vid eventuell försäljning och jag kan säja att jag gnisslade tänder mer än en gång över detta faktum då hästen inte på långa vägar var klar för detta utan utnyttjade "trampet" när han inte ville bjuda framåt. Ur en halt började han alltid stampa på stället istället för att gå framåt eftersom han hade fått mycket beröm när han gjorde detta förr. Inte så bra när man tävlar och ska rida fram efter halt hälsning.
Visst är det kul att kunna säja att hästen kan piaff och passage men om den inte är färdig för det så är det bara till nackdel att försöka lära dem. Och vet man själv inte hur man lär dem så är man inte på långa vägar klar för att utbilda en häst i dessa rörelser.
Summan av kardemumman blir..ja det är ofta skillnad i hur AR- och tävlingsdressyrare tränar upp en piaff. Tävlingsdressyrare som inte heter Kyra eller Lussan eller annat dylikt ser till att de har en bra tränare som kan säja till när det är dags att gå in på detta område.