Piaff/passage

N

N4tt4N

Hej :) jo jag undrar om någon skulle villja förklara för mig hur man lättast kan lära sin häst piaff/passage?.. Jag har jobbat mkt med samlingar och förstår att hästen måste vara ganska tränad och så?...

finns det några övningar man kan göra för att lättare lära sig piaff/passage?

Bara lite nyfiken :);)

Sv: Piaff/passage

När jag började med detta så tyckte jag att det jag lärde mig mest på var att sitta på en häst som kunde piaffera så man fick in tekniken med hjälp av en tränare :-)

Jag skulle också vilja veta om det är någon som lärt sin häst piaff och passage och hur ni gjorde.
Har hört att en del lär piaff ur passage och andra tvärtom. Hur har ni gjort?

Det beror väl på vad som faller sig naturligast för hästen vilket av det som man lär in först? Jag har dock ingen personlig erfarenhet men så har jag förstått det.

När jag började med detta så tyckte jag att det jag lärde mig mest på var att sitta på en häst som kunde piaffera så man fick in tekniken med hjälp av en tränare :-)

Absolut! Det är väldigt svårt att eftersträva en känsla om man inte vet hur den känns.

Sök på gamla trådar både här på dressyrsidan och på Klassisk ridkonst. Det har tagits upp flera gånger. :)

Jo jag hittade den här, som var intressant, och några andra i AR som tangerade ämnet, men ingen i Dressyr som var bra. Är det skillnad i hur AR- och tävlingsdressyrare, tränare upp en piaff?

Vet du vad jag tror? Jag tror att de få som har kunskapen här om hur du tränar hästen till piaff och passage är ganska insatta i hur många problem det kan ställa till med om man inte har en tränare till hjälp som kan 1) avgöra om det verkligen är dags för detta, dvs att hästen är stark nog för att lära sig och/eller 2) kan hjälpa till direkt om det barkar åt skogshållet.

Detta är enligt tävlingsdressyren inget man lattjar fram på egen hand första gången, man behöver bra hjälp, mest för hästens skull men också för ens egen. Jag hade en häst för ett par år sedan (ej egen, utbildade den åt ägaren) som en duktig ryttare hade lärt att "trampa", mest för att kunna få ut mer pengar vid eventuell försäljning och jag kan säja att jag gnisslade tänder mer än en gång över detta faktum då hästen inte på långa vägar var klar för detta utan utnyttjade "trampet" när han inte ville bjuda framåt. Ur en halt började han alltid stampa på stället istället för att gå framåt eftersom han hade fått mycket beröm när han gjorde detta förr. Inte så bra när man tävlar och ska rida fram efter halt hälsning.

Visst är det kul att kunna säja att hästen kan piaff och passage men om den inte är färdig för det så är det bara till nackdel att försöka lära dem. Och vet man själv inte hur man lär dem så är man inte på långa vägar klar för att utbilda en häst i dessa rörelser.

Summan av kardemumman blir..ja det är ofta skillnad i hur AR- och tävlingsdressyrare tränar upp en piaff. Tävlingsdressyrare som inte heter Kyra eller Lussan eller annat dylikt ser till att de har en bra tränare som kan säja till när det är dags att gå in på detta område. :D

Vet du vad jag tror? Jag tror att de få som har kunskapen här om hur du tränar hästen till piaff och passage är ganska insatta i hur många problem det kan ställa till med om man inte har en tränare till hjälp som kan 1) avgöra om det verkligen är dags för detta, dvs att hästen är stark nog för att lära sig och/eller 2) kan hjälpa till direkt om det barkar åt skogshållet.

Stämmer utmärkt.

Jo jag hittade den här, som var intressant, och några andra i AR som tangerade ämnet, men ingen i Dressyr som var bra. Är det skillnad i hur AR- och tävlingsdressyrare, tränare upp en piaff?

Sök på passage istället då. Och sedan får du gå ganska mga sidor bakåt. Det var ett tag sedan.

Själv har jag beskrivit min erfarenhet ett par gånger och orkar inte göra det igen :o Sedan är jag äv rädd för att bidra till ngt som inte alla gånger är lämpligt.

I min värld är piaff/passage ett kvitto/resultat av utbildningen i övrigt och inte ett enskilt moment. När man börjar närma sig det hela är det då heller inte ssk svårt att inse hur man går till väga. Men sedan finns det ju lite olika metoder, men i grund och botten handlar det om samma sak.

Detta är enligt tävlingsdressyren inget man lattjar fram på egen hand första gången, man behöver bra hjälp, mest för hästens skull men också för ens egen. Jag hade en häst för ett par år sedan (ej egen, utbildade den åt ägaren) som en duktig ryttare hade lärt att "trampa", mest för att kunna få ut mer pengar vid eventuell försäljning och jag kan säja att jag gnisslade tänder mer än en gång över detta faktum då hästen inte på långa vägar var klar för detta utan utnyttjade "trampet" när han inte ville bjuda framåt. Ur en halt började han alltid stampa på stället istället för att gå framåt eftersom han hade fått mycket beröm när han gjorde detta förr. Inte så bra när man tävlar och ska rida fram efter halt hälsning.

Visst är det kul att kunna säja att hästen kan piaff och passage men om den inte är färdig för det så är det bara till nackdel att försöka lära dem. Och vet man själv inte hur man lär dem så är man inte på långa vägar klar för att utbilda en häst i dessa rörelser.

Summan av kardemumman blir..ja det är ofta skillnad i hur AR- och tävlingsdressyrare tränar upp en piaff. Tävlingsdressyrare som inte heter Kyra eller Lussan eller annat dylikt ser till att de har en bra tränare som kan säja till när det är dags att gå in på detta område. :D

Bra skrivet! Jag tror och hoppas oxå att de som verkligen kan piff&puff vet att det som du säger inte är nått man bör lattja för mkt med.

*lite KL oxå*
Vi håller på att befästa piaffen och passagen på min 11-åring nu och då går hon redan Int.I. NU tycker min tränare att det är dags för det! Det för att hon (om allt går som planerat, vilket det sällan gör) ska gå SvårB till våren.

Har dock en 6-årig sponsorhäst som tidigare ryttaren lärde piaffa, han har sjukt lätt för det! MEN, jag säger som du - hur många gånger har jag inte förbannat detta????:crazy::D

Tävlingsdressyrare som inte heter Kyra eller Lussan eller annat dylikt ser till att de har en bra tränare som kan säja till när det är dags att gå in på detta område. :D
[/QUOTE]

Och det gör AR ryttare också.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar