Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Saltar dom hellre än att ploga där5-10 cm snö och 15 m/s i byarna känns som normalt vinterväder
Ska ingenstans men mamma kommer till mig på julafton. Förhoppningsvis har de skrapat av det mesta kletet från vägarna då.
Saltar och plogar med bladet minst 1 dm över vägbananSaltar dom hellre än att ploga där
Man vill ju inte byta bladstål alltför ofta. Dyrt.Saltar och plogar med bladet minst 1 dm över vägbanan
Menellerhur... Minst en kulingvarning (tom 24m/s) i veckan sen september. Och snö... ohwell... krävs det så kör vi skoter på landsvägen. Lokaltrafiken ställde (frivilligt) in för ett par veckor sen - sånt väder genererade inte ens en gul varning från SMHI. Vi är luttrade här i stan, I guess.Med tanke på hur mycket det har blåst är i höst så känns Pia med sina 15 s/m i byarna som ett välbehövligt avbrott
Alltså jag vet vad en klass 1 varning från SMHI innebärMen har du ens läst länken. Det står ju såhär:
"Det är alltid klurigt med vind, men vi kommer nog upp i mycket hårda vindbyar kring 21 meter per sekund, upp till 27 meter per sekund. Det är storm, säger Max Schildt, meteorolog på SMHI.
Redan vid vindar på 14 meter per sekund blir det motigt. Och nu väntas nästan det dubbla på sina håll.
Det är besvärligt. Och när vi kommer upp i mycket hård vind på 21 meter per sekund och sedan storm så är det svårt att stå upp, säger Max Schildt".
Jag stod faktiskt över ett nattdyk när det var 25m/s nu i höstas. dyket skulle ske på såpass grunt vatten att det högst troligt skulle gunga hela vägen ned, jag blir sjösjuk väldigt lätt och med tanke på vi skulle ägna dyket åt så kändes det inte värt besväret. Man fick hålla ordentligt i bildörren och inte lägga ifrån sig sånt som kunde blåsa bort, men annars så var det business som usual typ.Fast 30 s/m i byarna är mycket så är det inte så att man inte kan stå upprätt.
Händer flera ggr per vinter att det stormar så ute på västkustöarna (Jag har bott på Smögen)
Ingen pausar vardagen för det.
Har helt missat detta.. vi ska flyga mmx-ume och därefter vidare till Lycksele på fredag…Hur gör ni? Tar ni Pia på allvar? Ställer ni in er julresa eller avvaktar ni Pia? Det kan ju bli resekaos
Är det 4.2 mikro milliliterJag ska åka pendeln och sedan buss från Uppsala den 23 och är inte helt pigg på tanken att fastna på bussen från Uppsala även om smhi säger att det bara kommer bli 4.2 mml.
Tror nog inga bekymmer om du tar annat än SL , med SL skulle jag inte oroa mig för blåsten tågen strular , verkar va kaos på pendeln oavsett väder.Jag skippar att resa till Sthlm på opera imorgon. Vill inte riskera att bli strandsatt där sent på kvällen. Supertrist, jag borde lärt mig vid det här laget att inte resa nånstans under vinterhalvåret.