Pest eller Kolera

QuickStar

Trådstartare
Nåja, rubriken inte riktigt passande men ett svårt val har jag fått inför året på mitt ena sto.

Har två hingstval till henne, bägge passar stoet lika bra så hur väljer man då?
Magkänslan säger bägge så den är helt värdelös i detta fallet :D

Och jag har inte så gott om tid heller, tänkte köra henne så fort stationen öppnar 15/3.

Hingst 1 är en 3 åring, stoet är själv maiden så eg. hade det varit klokast att ta en mer beprövad hingst, dock har hingsten en välbeprövad stam så man har ändå en aning om vad som kan komma. Han har ju inte gjort sitt HLP ännu utan gör det i sommar = man vet ej hur det går. Sedan går han till USA då han redan är såld. Så det är enda chansen att använda honom i år antagligen.
Kostar 600euro och det är uppdelat på språng och dräktighets avgift vilket är positivt då stoet som sagt är maiden.

Hingst 2 är det egentliga första valet som jag trodde ej skulle finnas tillgänglig om jag inte körde stoet till Tyskland.
Han kommer ur samma möderne och det ger en intressant linjeavel på ett sto som har blod jag gärna skulle vilja dubbla. Han gjorde ett mkt bra HLP och har fått en omgång väldigt fina föl, tävlat framgångsrikt.
Kostar 750euro i språng.

Nån som har något råd eller synpunkt?
Hur har ni valt om ni haft 2 likvärdiga kandidater?

Sv: Pest eller Kolera

Tvåan, lätt.

Ettan känns som ett högriskprojekt. Du vet inte om han är fertil, du vet inte vad han lämnar, du vet inte om han blir godkänd. Lite väl många okända parametrar för min smak där.

Ja visst är det så, men man kan också blir relativt ensam om en avkomma efter honom om han blir bra.

Sist jag använde en 3 åring så var det väldigt lyckat, han har gått från klarhet till klarhet efter det, ingen annan 3åring har intresserat mig så mycket sen dess förutom den här så jag tror på honom och på komben med mitt sto.

Avkomman ska säljas om det blir en hingst och troligen behållas om det blir ett sto så det ska man gärna väga in också, fast det är svårt att uttala sig om förens ettan gjort sitt HLP nästan.

Åh, vad svårt... först tänkte jag helt klart nummer 2. Men va fasen, ibland måste man ju chansa också, det kan ju bli kanon! Är stoet maiden är hon lite yngre kanske(?) och har ju då flera framtida avkommor att vänta, så blir det en "kamel" av fölungen eller ingen alls så är väl inte det hela världen. Om du har pengarna och tiden att chansa, förståss!
Lycka till!

Det är en tysk hingst,så även om det blir kattskit av provet så är han ju ff GK.

Alltså han är ju godkänd redan så fölungen skulle få huvudstamboks papper i Hannover oavsett hur HLPt går.

Men går det åt fanders så är det ju inte så kul att vänta en unge efter en hingst som gjort ett dåligt HLP och sen går till en annan kontinent = blir lite "osynlig" för oss Européer. Gör han istället ett kanon HLP så sitter man ju på en unge som inte så många andra har...

Stoet är maiden och 13år i år, jag hoppas på att det ska bli en hoper föl till så på så sätt skulle jag kunna chansa på 3åringen och ta alt. 2 nästa år. Upptäckte nu att hingst 2 kostar 850euro i språng, inte 750 som jag trodde.
Så det blir ju en rätt saftig språng när man inte vet om stoet ens är fertilt... Jämnfört med 3åringens 360euro i språng. Där finns också möjlighet att få byta till 3 åringens pappa utan att lägga ny språngavg utan bara mellanskillnaden. Fadern funkar klockrent på skick hit och är absolut ett alternativ till stoet, dock missar jag lite av blodet jag var ute efter men hey, har hon inte tagit sig på ett par försök med sonen så är det bättre än inget :cool:

Pga av det du själv skriver. Intressant stam, billigare språng, kan få betäcka med fadern om det inte tar sig och framför allt OM han går super på HLP så står du där med en avkomma som är väldigt attraktiv på marknaden.
Går han inte bra så har du ändå en avkomma som du tror på stammässigt och som inte har kostat en förmögenhet att ta fram, en bra häst går nog att sälja oavsett stam.

Jag är säker på att du redan valt nr 1 i ditt hjärta. Kör på det!

2an är ju ur samma sto familj som mitt sto, hans mormors mor är mormor till mitt sto. Gillar det stoets blod och hade gärna viljat dubbla det, mitt sto är inte så ädel även om hon inte är tung heller, och 2an har mer ädelt blod då han har förutom trakehner även Matcho x och Gazal.

1an har Argentan i tredje led så jag är liiiite rädd att han ev kan lämna lite grövre, har sett en del med Argentan så långt bak som ändå blivit rätt grova.

jag skulle ta ettan eftersom det verkar som att han kommer att bli svår att använda i framtiden då han åker till USA, kan ju alltid ta nr två ett annat år.

Ahaa om du får använda fadern till treåringen om det inte tar sig så kanske du ändå ska ta treåringen iår och alt 2 nästa år.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel Nu har det blivit klart att jag skall köpe ett fullblodssto e Miami Spring ee Gay Fadango, och tanken är att jag skall betäcka henne...
Svar
14
· Visningar
2 208
Senast: neve
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka