Usch jag RYSER bara jag hör om Pessoasadlar igen...
Har ni sett mina bilder på min Pessoa??
Jag köpte den lätt begagnad när jag köpte häst, då var den rak men heller inte använd så mycket.
1½ år senare vara sadeln så sned att den bara var att slänga! Alltså inte bara stoppningen, utan hela bommen.
Jag hade ute en fysioterapeut som behandlade min häst som visade sig vara sned i kroppen och hon tittade på sadeln och sa att det var bland det värsta hon sett!
Nu tänker ni: jamen om hästen var sned är det ju inte sadelns fel?
FEL
Jag hade vid köpet av Pessoasadeln tagit hjälp av de duktigaste hästmänniskorna jag kände, folk som provat ut sadlar till hästar många gånger, men jag lärde mig av mitt misstag (den var för smal dessutom) och anlitade en utbildad sadelmakarmästare med gott rykte.
Jag tog med mig mon Pessoasadel till honom och frågade om man kunde göra något åt det, om det var min hästs fel som var varit sned eller om jag suttit snett?
Han bara skakade på huvudet och sa att de där sadlarna är av så grymt kass kvalitet (vek bom) att de ofta blir sneda även med helt raka och välridna hästar. De orkar helt enkelt inte hålla ihop.
Han sa också att en BRA sadel ska hålla även om den ligger på en sned häst, självklart blir stoppningen sned men fasen inte hela bommen!
MEN , det är också en vansinnig sadel för att bossorna är av en sådan form att hästen måste se ut som ett hustak över ryggen för att de ska ligga an helt. Visst känns de mjuka men som någon nämnde här ovan; de sluttar kraftigt.
De är INTE formade på bästa sätt för hästens ryggmuskler.
Jag hade alltså inte otur.
Han sa också att priset betyder inte allt. Det finns sadlar på marknaden för 30 000:- som är underbara för ryttaren men inte alls bra för hästen.
Det är också helt förkastligt med en sadel som inte går att stoppa om?!
Usch jag blir arg bara jag tänker på dessa sadlar, hur man kan tillverka sån skit och ta så mycket betalt för dem..
Mvh /Veronica