pessoasadel

Jag har ju svårt att tro att hon säger att sadeln inte är bra..hon tjänar ju pengar på att sälja den :smirk:
Om du följer de råd jag gav i den andra tråden så kommer din sadel i vilket fall hålla längre..sitt upp från båda sidor och så vidare... :)
Hoppas du har fått ett bra exemplar..
MVH/Hanna

Min häst har inte supersmal manke och är inte i uppförsbacke men den passar ändå.

Vad jag har kommit fram till har jag sadeln Jubilee Master? Är det rätt ord?

Den är så himla mjuk och go. Knästöden och sätet. Man glider inte runt som man gör i vissa sadlar. Fick mkt beröm av min tränare. Han tyckte min sadel var riktigt skön att rida i, hade den varit svart hade han snott med sig den :eek: :D Tur att det var fel färg :bow: :D

Kram Favina :bump:

får väl sälja den och köpa en ny då.. får övertala ägaren först.. hon älskar den sadeln.. :crazy: men för hennes häst bästa så byter jag sadel ;)

jag hade en pessoaflat som var ett par år gammal. modell från -97 tror jag. den var jätteskön att rida i, lagom mjuk o låg bra på halvblodet!

nu fick jag reda p att hon har en till pessoasadel som hon fick med honom.. och den ligger jätte dåligt, värre en den han har nu.. hon ska sälja den.

Usch jag RYSER bara jag hör om Pessoasadlar igen... :crazy: :mad:

Har ni sett mina bilder på min Pessoa??
Jag köpte den lätt begagnad när jag köpte häst, då var den rak men heller inte använd så mycket.
1½ år senare vara sadeln så sned att den bara var att slänga! Alltså inte bara stoppningen, utan hela bommen.
Jag hade ute en fysioterapeut som behandlade min häst som visade sig vara sned i kroppen och hon tittade på sadeln och sa att det var bland det värsta hon sett! :eek:

Nu tänker ni: jamen om hästen var sned är det ju inte sadelns fel?
FEL
Jag hade vid köpet av Pessoasadeln tagit hjälp av de duktigaste hästmänniskorna jag kände, folk som provat ut sadlar till hästar många gånger, men jag lärde mig av mitt misstag (den var för smal dessutom) och anlitade en utbildad sadelmakarmästare med gott rykte.

Jag tog med mig mon Pessoasadel till honom och frågade om man kunde göra något åt det, om det var min hästs fel som var varit sned eller om jag suttit snett?

Han bara skakade på huvudet och sa att de där sadlarna är av så grymt kass kvalitet (vek bom) att de ofta blir sneda även med helt raka och välridna hästar. De orkar helt enkelt inte hålla ihop.
Han sa också att en BRA sadel ska hålla även om den ligger på en sned häst, självklart blir stoppningen sned men fasen inte hela bommen!

MEN , det är också en vansinnig sadel för att bossorna är av en sådan form att hästen måste se ut som ett hustak över ryggen för att de ska ligga an helt. Visst känns de mjuka men som någon nämnde här ovan; de sluttar kraftigt.
De är INTE formade på bästa sätt för hästens ryggmuskler.
Jag hade alltså inte otur.

Han sa också att priset betyder inte allt. Det finns sadlar på marknaden för 30 000:- som är underbara för ryttaren men inte alls bra för hästen.

Det är också helt förkastligt med en sadel som inte går att stoppa om?!

Usch jag blir arg bara jag tänker på dessa sadlar, hur man kan tillverka sån skit och ta så mycket betalt för dem..

Mvh /Veronica

MEN , det är också en vansinnig sadel för att bossorna är av en sådan form att hästen måste se ut som ett hustak över ryggen för att de ska ligga an helt. Visst känns de mjuka men som någon nämnde här ovan; de sluttar kraftigt.
De är INTE formade på bästa sätt för hästens ryggmuskler.
Jag hade alltså inte otur.

Undrar på om det är därför min klämmer just där.... (se sadelhjälp-tråden). Han är ju unghäst, och har förmodligen musklat upp sig sen jag köpte den... ca tre mnd sen... OM du säger att bossorna är formade för att passa en hustakhäst, så vore det kanske inte så konstigt om dom på en normal häst gick förl långt upp?

ne usch. de får aldrig hända min eller någon annans ponny! :mad: klagade du inte då? fick du pengarna tillbaka??
nu vågar jag ju inte använda sadeln..

En i mitt stall har precis lagat båda sina PRESTIGE sadlar för att dom var sneda i bommen.....

hm.. värkar som om man får dålig kvalité för pengarna.. :confused: :mad: finns de nån variant som heter pessoa paris??

Jo men visst finns det en sadel som heter så.. Jag har för mig att en i stallet har en sån till sin pålle..

okej, för de är den modellen ponnyn har. en ljus.. nån annan som har en sånn?

okej ska gå in direkt och kolla vilken model det är. vilken model har du?

nu vet jag exakt vad det är för model.
den heter "Jubilee Master" nån som kanske har erfarenhet av den?

okej ska jag genast göra. om ja nu fattar hur man gör!? :smirk:

Jag har 2 pessoasadlar, en äldre modell och en nyare AMO, jag har aldrig haft några problem med nån av sadlarna, har haft sadelmakare som kollat AMO´n hon tyckte att den var rak och fin. Min häst är normalt byggd och båda ligger bra på henne. Stoppningen ska ju vara mjuk, det är liksom det som är vitsen, den ska formas av hästen, sen är den ju inte extremmjuk, har sett betydligt mjukare sadlar av andra märken. Sen kan ju inte alla sadlar passa alla sorters hästar utan alla märken är ju inte likadana i utformning och passform. Jag har hört skräckhistorier om dom flesta sadelmärken som appalosa, M & N, Passier, Stübben osv. Tillverkningsfel och slarv är vanligt även bland dom mer flashiga och dyra märkena. Men bara för at en sadel är dålig behöver inte alla vara det, låt gärna någon kunnig fackmänniska som INTE marknadsför och säljer sadlar själv titta på sadeln, annars så kan ni bli rejält blåsta åt andra hållet också.

Jag har 2 pessoasadlar, en äldre modell och en nyare AMO, jag har aldrig haft några problem med nån av sadlarna, har haft sadelmakare som kollat AMO´n efter ca 2 års användande, hon tyckte att den var rak och fin. Min häst är normalt byggd och båda ligger bra på henne. Stoppningen ska ju vara mjuk, det är liksom det som är vitsen, den ska formas av hästen, sen är den ju inte extremmjuk, har sett betydligt mjukare sadlar av andra märken. Sen kan ju inte alla sadlar passa alla sorters hästar utan alla märken är ju inte likadana i utformning och passform. Jag har hört skräckhistorier om dom flesta sadelmärken som appalosa, M & N, Passier, Stübben osv. Tillverkningsfel och slarv är vanligt även bland dom mer flashiga och dyra märkena. Men bara för at en sadel är dålig behöver inte alla vara det, låt gärna någon kunnig fackmänniska som INTE marknadsför och säljer sadlar själv titta på sadeln, annars så kan ni bli rejält blåsta åt andra hållet också.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur