pessoasadel

okej, har hört posetiva saker och negativa saker om den här sadeln...

Kollade in på din tråd om din pessoasadel som är sne.

Kan det bara vara det märket?
För jag har inte det märket utan Jubilee master. Det kan ju vara att just ditt märke är fel, inte alla sadlar?

Köpte min ny sedan november, den är ju inte lika mycket använd som en begagnad sadel, men än är det inga fel på den. Så när du köpte sadeln så måste den varit sned från början....? Eller blev den sned för att hästen var sned.....?

Kram Favina :bump:

Jag känner flera som har pessoasadlar, både äldre och nyare modeller. och ingen av dem har haft problem. Personligen tycker jag att de är jättesköna att rida i och man kommer så nära hästen och de brukar ligga bra på de flesta hästar. Min sadelmakare sa det att bla Pessoa och passier är de sadlarna som passar på flest hästar eftersom bommen är så bra utformad. (har en passier, nyare själv och den har passat på 3 hästar som jag ridit) Min tränare har en gammal pessoa som ligger bra på nästan alla hästar, så den har han på tillridningshästarna.

Det tror jag inte.
Så lät det verkligen inte på min sadelmakare, som jag har stort förtroende för och har ett mkt gott rykte.

Visst finns det olika märken inom Pessoa men jag har ärligt talat svårt för att tro att själva grundstommen i sadeln skulle variera så mycket mellan dem. Utformingen av bossorna har jag själv sett vara likadan på flera olika sorters Pessoasadlar och det är DÄR jag personligen tycker det största problemet ligger.

Sadeln jag köpte var inte sned från början, jag misstänker inget tillverkningsfel på det viset. Dessa sadlar är väldigt veka i bommen och tydligen var det inte den första Pessoan min sadelmakare stött på som blivit sned. De orkar inte hålla ihop efter ett tag. Nu är jag ingen expert och visst kan det väl vara möjligt att några modeller välsignats med annan kvalitet på bommen, men jag frågar mig varför? Men visst kan det kanske vara så, det är inte omöjligt men lite skeptisk är jag allt.

Varför blev min sadel sned?
Delvis pga av att min häst var sned, det kan man inte komma ifrån.
MEN en sadel ska ta mej tusan inte bli SÅ sned, den ska hålla för mer. En sadel ska givetvis forma sig efter hästen, men inte bommen! Så som min sadel ser ut är bara ett tecken på vilken jävla skitkvalitet hela bygget är... :mad:

Jag HOPPAS sannerligen det finns märken av Pessoa som byggts upp med bättre kvalitet, hållbara material och tillverkats av kunnigare människor, men så länge de fortsätter forma bossorna och placera dem som de gör så skulle jag aldrig för mitt liv köpa en sådan sadel igen, även om bommen är starkare.

Jag vet tyvärr fler hästar som fått ryggproblem av dessa sadlar :( Titta på bossorna, formen. Det är mer ett uppånervänt V än ett U om man säger så... Det finns hästar som behöver V-sadlar beroende på hur de är byggda, men absolut inte såhär "branta"...

Menar verkligen inte att kritisera, vill bara varna!
:)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka