Det tror jag inte.
Så lät det verkligen inte på min sadelmakare, som jag har stort förtroende för och har ett mkt gott rykte.
Visst finns det olika märken inom Pessoa men jag har ärligt talat svårt för att tro att själva grundstommen i sadeln skulle variera så mycket mellan dem. Utformingen av bossorna har jag själv sett vara likadan på flera olika sorters Pessoasadlar och det är DÄR jag personligen tycker det största problemet ligger.
Sadeln jag köpte var inte sned från början, jag misstänker inget tillverkningsfel på det viset. Dessa sadlar är väldigt veka i bommen och tydligen var det inte den första Pessoan min sadelmakare stött på som blivit sned. De orkar inte hålla ihop efter ett tag. Nu är jag ingen expert och visst kan det väl vara möjligt att några modeller välsignats med annan kvalitet på bommen, men jag frågar mig varför? Men visst kan det kanske vara så, det är inte omöjligt men lite skeptisk är jag allt.
Varför blev min sadel sned?
Delvis pga av att min häst var sned, det kan man inte komma ifrån.
MEN en sadel ska ta mej tusan inte bli SÅ sned, den ska hålla för mer. En sadel ska givetvis forma sig efter hästen, men inte bommen! Så som min sadel ser ut är bara ett tecken på vilken jävla skitkvalitet hela bygget är...
Jag HOPPAS sannerligen det finns märken av Pessoa som byggts upp med bättre kvalitet, hållbara material och tillverkats av kunnigare människor, men så länge de fortsätter forma bossorna och placera dem som de gör så skulle jag aldrig för mitt liv köpa en sådan sadel igen, även om bommen är starkare.
Jag vet tyvärr fler hästar som fått ryggproblem av dessa sadlar
Titta på bossorna, formen. Det är mer ett uppånervänt V än ett U om man säger så... Det finns hästar som behöver V-sadlar beroende på hur de är byggda, men absolut inte såhär "branta"...
Menar verkligen inte att kritisera, vill bara varna!