pessoasadel

M

miss_willow

har en pessoasadel. helt ny.. men jag tycker att de är lite lusstiga.. värkar vara gjorda för hästar som har supersmal manke och "uppförsbacke" rygg. dessutom tycker jag att den är aldeles för mjuk... vad tycker ni om dessa sadlar??

jag har en pessoa som jag e jättenöjd med!
varför e de ett problem att den e mjuk ? :confused:
de e väl bara skönt? eller?

Det fanns en anledning till den korta garantin..

Är inte helt 100 men 95% säker att det var pessoa Veronican berättade om.
Bla att hela bommen var så svag att den blev sned efter endast ett kort tag.

oidå..... det låter inte bra! men kollade på mitt garantibevis nu, där står det 100 år på bommen och 1 år läder etc. Det är samma som på min Prestige, livstid på bommen och ett år på lädret.

hm.. nej jag gillar hårdare sadlar. tycker man sjunker ner en bit :p fast jag är lite knäpp.
det är inte min sadel och ponny men har i princip fått ponnyn eftersom det är jag som tävlar och tränar och rider varge dag eftersom tjejen som äger honom värkar ha tröttnat. hon har inte använt den, köpte den i slutet av sommarn på Hi-Fi sport eller va de heter i Tumba. de rear ut allt(50%) så hon köpte den för 9.000:-(nypros 18.000:-) eftersom d e rea så tror ja inte det finns nån garanti.
hon hade en pessoa förut också till ponnyn men en annan model tycker också den va gjorda för hästar med uppförsbacke rygg? :confused: men nu har jag beställt en kilpadd så jag tror den kommer passa...

Kan du förklara lite närmare vad du menar med uppförsbacke rygg? Din sadel verkar inte ha rätt bomvidd? :confused:

Ja, den är mjuk, man kommer väldigt nära hästen - jag gillar det, men det är ju en smaksak. :)

Sadeln har nog garanti även om den är solgt på rea, eftersom det ju är sadeltillverkaren som utlovar garantien, inte affären.

asså kan inte riktigt förklara.. men dewn har inte så mycke stoppning där bak som den skulle behöva för att passa ponnyn och han är ändå rätt musklad och bossorna tycker jag är "platta" har alltid varit de.

Pessoa har ganska raka bommar, så det kanske är därför den inte ligger bra? Prestige är bättre på svängda ryggar. Den hästen jag har pessoan på kan inte alls ha prestigen och vice versa.

Men, kan du inte be nån sadelkunnig att kolla på sadlen, så får du vita hur det "står till"? :)

jo, det kanske jag får göra. Fast jag köper en kilpadd till å börja med tills jag har kollat upp de där.. har ridit i dressyr sadel från sommaren och vil ha en sadel som ligger "på" hästen. och så vill jag hoppa . har inte hoppat ordentligt på jätte länge och han vill hoppa :p

det där lät INTE bra!!! :eek: Och jag som precis har köpt en ny pessoa til x antal tusenlappar..... Men är detta nåt som gäller för ALLA sadlar av märket Pessoa? Eller har hon haft otur? Min sadel kostar ju lika mkt som t.ex.en Passier, M&N etc.... Hur kan en så dyr sadel vara helt kass?? :confused:

joo, mjuk är den, men det är en hel del andra märken också... menar du att stoppningen packar sig på nåt sätt då? Ger efter för mkt? :confused: Är ju konstigt om dom ger 100 års bomgaranti (Zaldi har t.ex. 6 år..)om jättemånga sadlar är sneda i bommen redan efter ett par år, det måste ju bli en dålig affär......

100 år på bommen ja ;)Men inte på stoppningen :( Den är väl inte omstoppnings bar heller va?Jag har för mig det i allafall..
Jag kan ha helt fel men det slog mig nu när jag satt och funderade..om det skulle bli fel på bommen och sadeln inte är omstoppningsbar hur ska man då kunna rätta bommen :confused:
Det låter ju väldigt seriöst och bra med en bomgaranti som är lång ..men i bland är det ett försäljningsknep där du i allafall inte kan åtgärda problemet om det så uppstod.
Jag kan vara ute och cykla :smirk:

Nä, som nästan alla andra flatback sadlar så är den ju permanentstoppad. Möjligtvis går det att byta bossorna?

Hur dom rättar bommen har jag ingen aning om.... Det är en trebom, springtree.

Jag får väl vara lite på vakt då, men har faktisk aldrig hört det här förut, trots att det här i trakten är väldigt många som har just Pessoa. Jag känner även hon som har affären där jag köpte sadeln ganska väl (bra kund :angel:), och har svårt att tro att hon skulle sälja mig en sadel om hon hade fått mkt reklamationer på den..... Ska fråga henne om hon vet nåt!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 567
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka