Pessoabett

Ewelina

Trådstartare
Är pessoabett lämpligt till terrängen?? Om inte vilket ska men då ha om man har en häst med ganska känsig mun men ändå väldigt framåt?

:bump: Tack (på förhand) för alla svar!! :bump:

Sv: Pessoabett

Jag själv red på pessoabett ett tag. Fungerade dock inte så bra på min knäppgök till häst :smirk: red med pelham med delta ett tag, och det fungerade bättre men inte riktigt bra. Det slutade med att jag nu rider med jaktkandar. Det fungerar super :bump:

Mitt nuvarande bett
500421.jpg

tja, j a g tycker att pessoa är ett ganska kasst bett att rida på, men funkar det på hästen kan man ju testa det i terrängen lika gärna som ngt annat

Som de andra skriver så är ju det bästa att ta det som hästen trivs bäst på.

Jag red på ett pessoa i terrängen i min allra första fälttävlansstart, och som jag i typ sista sekund fick en snilleblixt och flyttade ner tygeln till mittringen istället för ett delta mellan stora ringen och den under. Då bestämde sig pålle helt plötsligt för att tvärnita på en trakhenergrav i slutet av banan. Och där satt jag och hade inte en chans att få upp nosen på honom när han väl hade bestämt sig för att det var livsfarligt därnere i graven... :crazy:

Det är väl det som kan va nackdelen med pessoa, ju mer du tar i tyglen desto mer kröker hästen på nacken...typ. Idag är jag inget jättefan av de betten, gillar pelhamen med delta mycket bättre. Lite äldre, liiiite klokare numera.. ;)

*kl*

Det jag gillar sämst med pessoabettet är att det blir "fördröjning" på eftergiften, den går inte igenom på en gång utan hästen blir gärna hängande i en förhållning.

Tack för svaren! Är på jakt efter ett bra bett till min häst och har inte en massa pengar så jag kan prova allt ;) Han är ganska känslig redan i munnen och jag vill inte förstöra det, men ute i terrängen så kan han bli "något" busig. Vill INTE ha altför skarpt alltså utan ett som är bara lite skarpare än ett vanligt tredelat. Så vilket är bäst?

*pelham har jag provat en gång och då såg det ut som att han trodde att han hade spikar i munnen :/

Jag testade ett bett med fyra bettringar, ett par var lösa på varje sida. Har faktiskt ingen aning om vad det heter, men det hade jag i terrängen på en häst som jag red på tredelat annars. Senare bytte jag till ett bett med D-ringar och kopparrullar, det funkade perfekt och de hästar jag har använt det på har gillat det.

Men det är svårt med bett, ingen häst är ju den andra lik...

Jag rider min ponny på pessoabett med delta tygel.
Provade i somras med de flesta bett, men pessoa bettet fungerade bäst, men det gäller att inte rida med handen, utan med benen. Rider vanligt vis på tredelat, men i terrängen vill jag känna att jag har mer kontroll.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 136
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
628
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka