Pessoabett

LinnJ

Trådstartare
Hej :) Tänkte bara höra lite grann om pessoabettet och dess användning. Hur stor skillnad är det på de olika ringarnas effekt? För- och nackdelar med bettet? :)
 
Sv: Pessoabett

Kunde inte ha formulerat det bättre själv!

Till TS, problemet är att bettet skapar ett konstant tryck på hästen.
 
Sv: Pessoabett

Nackdelen med ett pessoabett är att du ber hästen krympa huvudet genom att be den sänka nacken och höja mungipan. Vad jag vet så kan inte hästar krympa sina huvuden så därför passar pessoabetten bäst i papperskorgen.
Om man inte tycker om att tortera sin häst alltså, för då kan man ju använda det på hästen. Jag tycker att pessoabett borde var olagliga. Fast egentligen är de ju olagliga att använda eftersom man enligt lag inte får åstadkomma onödigt lidande för djuren. Problemet är ju att så många är ovetandes om hur de fungerar så det är jättebra att du frågar Ts :) Då kan du också sprida informationen så att fler hästar slipper detta hemska bett.
 
Sv: Pessoabett

:idea:Om man sätter tyglarna i den stora ringen som mundelen är fäst vid, kan man använda det som ett vanligt tränsbett.

Instämmer i övrigt med de andra...
 
Sv: Pessoabett

kl

Pessoabett är ett hemskt bett som borde ligga i soptunnan. Det finns ingen kedja under hakan som på alla andra stångbett vilket gör att det inte finns något "stopp" på verkan
 
Sv: Pessoabett

Fast även om du sätter tygeln i den stora ringen så har du ju fortfarande sidostycket i den lilla ovanpå och därigenom kommer du inte ifrån effekten av det..bättre är ju att slänga det och i samråd med tränare prova pelham eller jaktkandar. Alternativt gå tillbaka ett par steg och prova en vanligt tränsbett!
 
Sv: Pessoabett

KL
Jag är bettgalning och har läst massor om olika bett, så även pessoabett och äger ca 15 olika bett till min häst (inget pessoa och skulle aldrig heller köpa ett). Men jag måste säga att det är lite svårt att förstå exakt var det inverkar som det gör och varför skillnaden är så stor på ett pelham och ett pessoa (utöver då att pelhamet rids på två tyglar ell. i sämre fall delta) :o Kanske så är jag lite korkad :D

Jag köper fullkomligt att pessoa är ett dåligt bett, men som sagt jag har lite svårt att förstå ändå. Att eftergifter uteblir är jag med på och att skänkeln kan dras åt helvete för långt, studerat det på nära håll. Däremot fattar jag inte varför och hur det blir dubbla signaler. :confused:
 
Sv: Pessoabett

Ett stångbett ska/bör vara oledat, och dessutom ha mothåll i form av rem eller kedja. Ett pessoa är ofta delat (det finns säkert raka, men jag har aldrig sett något), och har inget mothåll.

//Liten, som antagligen inte sa något du inte redan vet egentligen, utan mest reflekterade kort över skillnaden mellan pessoa och pelham.
 
Sv: Pessoabett

Jag kan tänka mig att använda pessoa (och har gjort det) när mindre barn ska rida stor häst på lång tygel (!), dvs egentligen inte hålla i bettet. Det är lite skarpare och kan underlätta "bromsen". Aldrig i samband med någon form av dressyrridning.. Problemet med pessoat är att för mig ska det ridas precis som ett hackamore (vilket ofta också görs fel), dvs att "stången" med ringarna ska alltid vara parallell med munnen - aldrig dras bakåt, och definitivt aldrig med något som helst stöd!
Jag har även använt det med "kedja" - tagit en läderrem från ett hackamore(fäst i sidostycksringen) - och då fungerar det som ett snällare pelham (vilket iofs inte heller är ett favoritalternativ). Eftergifter är ett absolut jättekriterium!
Jag dömer däremot inte ut bettet fullständigt som många verkar göra.. Som korrigeringsbett på en helt stum hästmun (tänk tex tyngre modell med grov hals som är okänslig i munnen ) kan det fungera eftersom bettet i sig är väldigt rörligt i hästens mun. Under en kortare period kan bettet göra nytta!
Jag har också använt pessoat i korrigeringssyfte för RYTTAREN - en stum/stark hand kan förändras mirakulöst när ryttaren får känsla för att rida på en lätt hand. (Då under något enstaka tillfälle) Hästen fick helt enkelt "stå ut" - för att senare få en bättre ryttare...
Att slentrianmässigt rida på pessoa är däremot förkastligt!
 
Sv: Pessoabett

Jag hade aldrig ridit på pessoa och visste knappt vad det var för bett, fram tills jag började med min nuvarande medryttarhäst.
Hon rids tyvärr, (måste jag säga) på pessoa (tvådelat, andra ringen), vilket ägaren förklarar beror på att hon blir så stark och framtung. Hon Är stark och framtung, det är hon. Hon KAN tendera att på hemvägen dyka ner med huvudet och sticka.

Jag har redan på ridskoletiden blivit både berömd och kritiserad för att jag är försiktig (för mesig, negativt sett) i handen, men jag måste ärligt talat säga att med detta bettet blir hästen bara än mer stark och hård i munnen. Det händer ingenting förrän jag kortar tyglarna ordentligt och faktiskt "fattar tag" i henne. När hon får sådär bråttom på hemvägen, och vi står och väntar på att passera en trafikerad bilväg, är jag ärligt talat tacksam för pessoat.. Det är både :( och ;).

Jag hade personligen föredragit ett annat bett eftersom jag efter efterforskning numera känner till dess negativa effekter, men nu är hon så gammal och van vid det här bettet + det är inte min häst, det är inte mitt beslut vad hon ska ha för bett.

Men OM hon hade varit min häst så hade jag aldrig satt ett pessoa i munnen på henne - eller någon annan häst för den delen. (Tur att jag är anonym på Buke, för "min" hästägare är av en helt annan uppfattning). Då hade jag hellre satt på hennes gamla kandar från hennes tävlingsdagar... Eller ett pelham, om nu hästen "måste" betslas upp.

Vid ett tillfälle hade hästen fått ett sår i ansiktet. Jag tog av både snokremmen och nosgrimman, och eftersom jag inte hade den så skulle det bli alldeles för instabilt att rida på andra ringen. Jag satte tyglarna i första ringen så att det blev någorlunda som ett vanligt tränsbett. Skrev i dagboken varför jag hade gjort så, och fick ett argt sms av ägaren: "Du måste rida på andra ringen, för hon går inte i form annars."

:/
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoabett

åh tänker precis som dig! tycker inte att pessoat är ett bra bett, men jag är inte som alla (okej, väldigt många) här som hellre skulle begå självmord än att rida på pessoa i fem minuter.

Jag har ett kallblod, fjording. Han har alltid haft problem med munnen, allt från att lägga tungan över till att få skavsår osv. Därför varierar jag bett heeela tiden och då händer det att pessoat kommer till användning, jag har ett tredelat och jag rider nästintill akademiskt när jag rider på pessoat, lång tygel och ett annat sätt, för att jag vet hur det fungerar. Har lärt min kille att göra halt på lång tygel med pessoat, något jag nu kan göra i grimma, och så vitt jag kan se har han inte tagit nån skada av pessoat (som jag ridit på kanske 15-20 gånger på 3 år).

Därför tycker jag att pessoat är ett användbart bett i rätt situation på rätt häst med rätt händer. Har dock sett stela ridskolehästar som blivit "uppmjukade" och dressyrtränats på hööög nivå med "hjälp" av, jaa just det, pessoat, och en uppsättning hårda händer. Det däremot är inte rätt, där kommer man in på att hästen lider. Men det ser tydligen fint ut när den knollrar ihop halsen :(
 
Sv: Pessoabett

Pessoat kanske är bettets motsvarighet till gramantyglar? Skadligt för de flesta hästar, men under rätt omständigheter och med rätt handhavande så kan det finnas användning för det? ^^ ;)
 
Sv: Pessoabett

de tror jag också på, och just det att man inte ska göra det till en vana att rida på ett sådant bett :) som med alla skarpa bett...
 
Sv: Pessoabett

åh tänker precis som dig! tycker inte att pessoat är ett bra bett, men jag är inte som alla (okej, väldigt många) här som hellre skulle begå självmord än att rida på pessoa i fem minuter.

Jag har ett kallblod, fjording. Han har alltid haft problem med munnen, allt från att lägga tungan över till att få skavsår osv. Därför varierar jag bett heeela tiden och då händer det att pessoat kommer till användning, jag har ett tredelat och jag rider nästintill akademiskt när jag rider på pessoat, lång tygel och ett annat sätt, för att jag vet hur det fungerar. Har lärt min kille att göra halt på lång tygel med pessoat, något jag nu kan göra i grimma, och så vitt jag kan se har han inte tagit nån skada av pessoat (som jag ridit på kanske 15-20 gånger på 3 år).

Därför tycker jag att pessoat är ett användbart bett i rätt situation på rätt häst med rätt händer. Har dock sett stela ridskolehästar som blivit "uppmjukade" och dressyrtränats på hööög nivå med "hjälp" av, jaa just det, pessoat, och en uppsättning hårda händer. Det däremot är inte rätt, där kommer man in på att hästen lider. Men det ser tydligen fint ut när den knollrar ihop halsen :(

Jag har också en fjording. När jag "köpte" henne för sju år sedan fick jag rådet att sätta tygeln i yttersta ringen och dra åt nosgrimman riktigt hårt för att kanske få kontroll på henne...:eek:
Det första jag gjorde var att kasta både nosgrimma och pessoabett, stoppa in tredelat tränsbett och träna på start-stopp i paddocken. När hon inte lyssnade på sits plus lätt tygelhjälp (vilket hon inte gjorde), blev det one-rein-stop.
Så höll vi på i en timme, taskigt nog, tills hon förstod informationen.
Därefter började jag varje ridtur med att träna start-stopp tio-femton gånger innan hon fick göra något annat.

Så nej, jag använder inte Pessoa-bett. Min "idé" om att kunna använda det som tränsbett var skämtsamt menat.

Jag tycker helt ärligt att all ridning ska eftersträva att kunna ha så lätt betsling som möjligt på alla hästar. Tvådelat, tredelat, rak mundel, gummi, plast, metall är smaksak.
Men alla hästar bör gå att rida på tränsbett - om de inte har munproblem som gör att man får ta andra hänsyn.
När hästen sedan är lätt i munnen, bär sig själv och bettet egentligen inte behövs: då kan man "betsla upp" till stång och rida på mycket lätta hjälper, helst med en hand på tyglarna som hänger i en mjuk båge mellan bett och ryttarens hand.
Oavsett disciplin.

Bettlöst är väl inte så dumt till exemplet med barnen. Betydligt bättre än pessoa-bett åtminstone.
 
Sv: Pessoabett

"Du måste rida på andra ringen, för hon går inte i form annars."

:/
Vilket jäkla idioti!
Formen sitter inte i bettet, eller i nacken, utan i en avslappnad, mjuk och samarbetsvillig häst!

Som de andra säger, pessoa hör hemma i soptunnan, och absolut inte i en hästmun.
Idag är bettmarknaden så pass stor att det finns många bra (och naturligtvis mindre bra också!) alternativ att välja mellan så jag kan inte förstå hur man frivilligt stoppar ett pessoa i munnen på sin häst...
 
Sv: Pessoabett

Pessoa är inget jag rekommendera, har själv ridit med det. Det finns hästar som kan fungera jätte bra på det men man måste ha en jäkligt bra hand i så fall.
Var medryttare på en häst som ville sticka, var pigg, het och stark. Ägaren ville testa pessoa, vilket jag gjorde åt henne då hon själv var nybörjare. Bytte snabbt mot ett vanligt tränsbett och sen acchenträns, då fick vi se en underbar häst. Hon stack inte en enda gång.
 
Sv: Pessoabett

Jag ser inga fördelar alls. En fullständigt onödig vara i bettdjungeln. Det finns mycket bättre bett och tekniker man kan använda för att uppnå kontakt o.s.v.
 

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: Mirtai
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp