Pessoabett

Sv: Pessoabett

Jag har även använt det med "kedja" - tagit en läderrem från ett hackamore(fäst i sidostycksringen) - och då fungerar det som ett snällare pelham (vilket iofs inte heller är ett favoritalternativ).

Fast NEJ, ett pessoa med kedja blir inget pelham eftersom mundelen fortfarande är rörlig, det är den inte på pelham...
 
Sv: Pessoabett

Jag kan tänka mig att använda pessoa (och har gjort det) när mindre barn ska rida stor häst på lång tygel (!), dvs egentligen inte hålla i bettet. Det är lite skarpare och kan underlätta "bromsen". Aldrig i samband med någon form av dressyrridning.. Problemet med pessoat är att för mig ska det ridas precis som ett hackamore (vilket ofta också görs fel), dvs att "stången" med ringarna ska alltid vara parallell med munnen - aldrig dras bakåt, och definitivt aldrig med något som helst stöd!

Du menar alltså att Pessoabettet fungerar alldeles utmärkt att rida med, förutsatt att ryttaren rider på lång tygel, inte har någon som helst kontakt med bettet eller ber hästen att ta stöd på det?
Well, duh?
 
Sv: Pessoabett

Vänta lite nu.. Menar du att hästen inte ska ta stöd på ett hackamore? Varför skulle det vara skadligt? Det är klart att ryttaren inte ska vara hård i handen eller hänga i tyglarna, men det gäller imo alla bett (speciellt stångbett).
 
Sv: Pessoabett

håller med dig om att man ska kunna rida på allt, och det gör jag också. Nuförtiden är han allra finast på ett tredelat vanligt smalt (nästan åt bridong-smalt) tränsbett.

när jag rider med pessoa använder jag ingen nosgrimma, och har aldrig gjort det heller, just för att inte tvinga (elelr tvinga mer då jag precis som alla andra vet hur pessoat fungerar, och nej det är inte snällt) hästen att gå bra.

Min tränare säger alltid "hästen blir så lätt för hjälperna som man rider och gör den" och det är ett rätt tydligt exempel på hur det blev med min häst efter att jag ridit på pessoa utan att ta i tygeln. Eftersom det är ett sådant bett så red jag med extremt lätta hjälper (något som aldrig fungerat förut) och då släppte det så småningom och nu kan jag rida likadant på alla bett och även utan bett och träns. Kanske var det bara en psykisk spärr?

så jag håller helt med dig! men håller fast vid min åsikt att det beror lite på hur man rider även med ett pessoa. även om det faktiskt är ett uselt bett...
 
Sv: Pessoabett

I regel är det ju så att kunniga förnuftiga människor klarar alla sätt bra, då de har hästens bästa för ögonen.
Det är ju när okunnigheten eller/och elakhet är förhärskande som det blir otäckt...
 
Sv: Pessoabett

Det var just det jag menade... Ett "snällare" pelham pga det delade bettet. Trycket i nacken blir heller inte lika starkt eftersom ringarna inte kan vridas "hela vägen" runt) Måste även förtydliga: JA - jag tycker att ett hack ska ridas utan stöd! En häst som lägger sig i handen på ett hack (eller då pessoa) är illa ute och funktionen av hacket går fullständigt förlorat.
Har sett alltför många framtunga hästar på hack, de kryper bakom och hänger i tygeln. Pga av "bettets" funktion kan man inte korrigera på ett normalt sätt..
Hack är för mig ett "säkerhetsbett" (och jag pratar om traditionella hack med stålskänklar) som bara ska användas i undantagsfall och inverka om hästen absolut inte tar förhållningar (och det riskerar att bli farligt..).
Det finns andra bettlösa varianter som är betydligt bättre - och de har inte denna form av hackamorets brister.

För mig ska målet vara (på alla bett med någon form av hävstång) att stången egentligen aldrig ska befinna sig i det läge "där det tar" mer än korta ögonblick. Detta gäller även kandarstången - som jag heller aldrig vill ha ett stöd i...

Vad gäller pessoat så är det alltså ryttarhanden som avgör om det är ett "felaktigt" bett eller inte. Men jag hävdar att bettet i sig är inte fullt så förskräckligt som många vill hävda - utan kräver bara en annan ridteknik för att inte inverka skadligt. Jag håller däremot helt med övriga - tänker man rida på pessoat på samma sätt som på ett tränsbett finns bara negativa resultat att vänta.

Därför hävdar jag att pessoat (liksom hacket) ska ridas med grundtanken utan stöd - att "hävstängerna" bara ska vinklas bakåt under mycket korta ögonblick. Helst ska tygeltaget gå igenom betydligt tidigare än där man får "stöd" eller någon form av motstånd i hästens mun.
 
Sv: Pessoabett

Snällare än pelham blir det ju inte, dels eftersom mundelen fortfanade är rörlig och att längden mellan mundelen och sidostycken är längre på pessoat även om du sätter en kedja på...

Och vad säger du om alla små barn som sitter och rider och "hänger" i pessoat och som inte har koll?

Vissa barn i stallet rider på pessoa och mamman, även stallägaren, rekomenderade detta bett till min häst då jag inte riktigt vet vad jag ska stoppa i munnen på honom. Men då sa jag att -Nej det stoppar jag inte i munnen på honom. Då svarade hon med varför och jag förklarade hur jag på saken. Men det förstod hon inte och tyckte det var ett bra bett sålänge man hade delta på...:grin: Stackars små ponnyer som springer med detta i munnen, denna har även en ledad mundel..
 
Sv: Pessoabett

Det finns ju bra stångbett, så jag förstår inte riktigt varför pessoa blivit så vanligt? Jag har inte ridit på det själv, men mitt intryck är att det är ett väldigt svårt bett att rida på. I yngre dagar var jag medryttare på en häst, vars ägare i några dagar testat pessoa på den och var lyrisk, hästen var SÅ mjuk i munnen, det var som att hålla i sytråd! När jag själv satte upp, med det vanliga tränsbettet i munnen på hästen, så insåg jag att vad som hade hänt var att hästen lärt sig att gå bakom hand, och inte vågade ta stöd längre. Det var ett härke och flera veckors jobb att göra den skadan ogjord.

Jag har också ridit hästar som av naturen är rätt okänsliga i munnen, och där man har behov av nödbroms, men då tycker jag ett vanligt stångbett funkar mycket bättre, då har hästen kunnat ta ett normalt stöd, utan att för den skull lägga sig i handen.
 
Sv: Pessoabett

Vad gäller pessoat så är det alltså ryttarhanden som avgör om det är ett "felaktigt" bett eller inte.

Så om jag har förstått dig rätt så menar du att man ska rida helt utan stöd i tyglarna, dvs på långa tyglar? :) Eller hur menar du?

För har man minsta kontakt med hästens mun när man rider med pessoa så är det ett konstant tryck i hästens nacke och mun, så för att ge eftergift måste hela tygeln vara utsläppt.
 
Sv: Pessoabett

Jag har som övriga hört att det är skit att rida på pessoa. Men min ponny som jag nu haft i 9 år har alltid gått på pessoa de första månaderna vid hoppning och terräng. Har testat pelham, jaktbett och övriga "hävstångsbett" inget har fungerat. Har frågat på hästaffärer, lånat bett av folk men på alla dessa bett står hon still, rör sig inte och protesterar. Jaktbettet fungerade men under min tävlingstid fram till 2008 så fick man inte använda kedjan på bettet, vet inte hur det är nu. Vilket i sin tu, inte gav någon effekt alls. Alltså hade jag inte så mycket val annat än att rida på pessoat, min ponny har aldrig haft ett märke efter pessoat, hon rids alltid på tredelat vanligt bett med stora ringar i skogen, dressyr och när hon lugnat ner sig i hoppningen. Vi har tävlat fälttävlan i fyra år, jag har aldrig märkt på henne några tendenser av att hon inte trivs.

Det skall tilläggas att min ponny är en irländsk import, grov modell och relativt oriden när jag fick henne. Men ni som verkar vara bettexperter kanske kan ge mig förslag på bett som fungerar på min ponny, som man får tävla på, för det får man väll fortfarande på pessoat?
 
Sv: Pessoabett

kl

Varför är det så många som envisas med att rida på ett bett (pessoa) som ger två helt motsatta signaler ("upp med huvudet" och "ner med huvudet") vid minsta lilla inverkan. Om man vill ha ett bett som enbart ska användas för att stoppa när hästen drar så finns det massvis av andra bett att välja mellan, andra bett som bara säger "stopp". Är det för att det är så svårt att erkänna sin okunskap? Det är väl bättre att tacka för den nya kunskapen och slänga skitbettet så att det aldrig mer används!
 
Sv: Pessoabett

kl

Varför är det så många som envisas med att rida på ett bett (pessoa) som ger två helt motsatta signaler ("upp med huvudet" och "ner med huvudet") vid minsta lilla inverkan. Om man vill ha ett bett som enbart ska användas för att stoppa när hästen drar så finns det massvis av andra bett att välja mellan, andra bett som bara säger "stopp". Är det för att det är så svårt att erkänna sin okunskap? Det är väl bättre att tacka för den nya kunskapen och slänga skitbettet så att det aldrig mer används!

Jag bad ju om förslag. Jag erkänner okunskap utan att skämmas. Men du som är så duktig kan väll ge mig tips? Min ponny kan ju vara den enda då som aldrig varken dragit ner sitt huvud, så det ser ut som de skall kvävas som jag sett flera hästar göra eller drar huvudet rätt upp i skyn. Hon var och är riden på pessoa och trivs på det. Står som sagt helt still på allt annat och trivs inte alls. Det kan ju vara så att hon helt enkelt trivs på det? Eller har jag fel? Bettet är inte skarpare än handen som håller tygeln.
 
Sv: Pessoabett

Ta inte åt dig så hårt, kl i början av mitt inlägg betyder knapplån dvs att jag tryckte på en snabb-svarsknapp på ett random inlägg (oftast sista, vilket i det här fallet var ditt) utan att rikta mig särskilt till den användaren. Mer om forumets skrivna och oskrivna regler finns på Om Bukefalos där uppe under Bukefalosloggan :) Om jag hade sett att du var en ny användare hade jag inte knapplånat dig, det är inte lätt att veta!


On topic (tillbaka till ämnet): Jo bettet kan vara skarpare än handen som håller tygeln. Tyvärr har jag inte tillräckligt mycket kunskap för att förklara på ett bättre sätt så det överlämnar jag åt andra, ibland dyker det upp en länk till ett jättebra blogginlägg i pessoatrådar, hoppas nån länkar till det!
 
Sv: Pessoabett

Jag ber om ursäkt, är som sagt ny.

Jag får helt enkelt konstatera att min ponny, ett sto, helt enkelt har bestämt att pessoa eller tredelat är det hon vill ha.
Har någon några tips på bett, var ju senast 2008 jag letade bett, borde ju uppdaterats?
Någon kanske har något liknande min ponny som inte rör sig på vissa bett. Eftersom det är det enda som fungerat så har det blivit så.
 
Sv: Pessoabett

On topic (tillbaka till ämnet): Jo bettet kan vara skarpare än handen som håller tygeln. Tyvärr har jag inte tillräckligt mycket kunskap för att förklara på ett bättre sätt så det överlämnar jag åt andra, ibland dyker det upp en länk till ett jättebra blogginlägg i pessoatrådar, hoppas nån länkar till det!

Skall googla det och se om jag kan finna det annars.
 
Sv: Pessoabett

Fast "stöd på tygeln" är för mig inte detsamma som en framtung häst som lägger sig i handen. Mitt förra sto accepterar inget annat än hackamore (har varit mycket munskygg och trivs inte alls med bett i munnen. Provade även andra typer av bettlöst). Hade hon hängt i handen, hade hon gått i taket - väldigt känslig häst som inte accepterar en (ens lite lite) för hård hand. Men hästen ska arbeta i en ändamålsenlig form, och för det behövs (på de hästar jag har/haft) en lätt kontakt med handen.
Jag har provat samma hackamore på min nuvarande häst; stark fjordvalack. Han hade ett tag ovanan att vända heltom och dra iväg när han lessnade när vi var ute. Imo är situationer där ryttaren tappar kontrollen helt = farliga situationer. Hacket funkade utmärkt - tills han drog iväg. Då var det "Tack och adjöss!"..

Min erfarenhet är att det är ryttarens hand (och huruvida hästen ens trivs på hack) som avgör.

//End of OT - back to topic.
 
Sv: Pessoabett

Jag bad ju om förslag. Jag erkänner okunskap utan att skämmas. Men du som är så duktig kan väll ge mig tips? Min ponny kan ju vara den enda då som aldrig varken dragit ner sitt huvud, så det ser ut som de skall kvävas som jag sett flera hästar göra eller drar huvudet rätt upp i skyn. Hon var och är riden på pessoa och trivs på det. Står som sagt helt still på allt annat och trivs inte alls. Det kan ju vara så att hon helt enkelt trivs på det? Eller har jag fel? Bettet är inte skarpare än handen som håller tygeln.

Låt inte bettet bli en stötesten för din ridning. Jag har också en häst som är mycket tjurig för förändringar. Det räcker med att jag byter ett gammalt bett till ett nytt av exakt samma typ så tjurar hon ihop...hon känner direkt att det är nåt "nytt" som är på gång och ofta får jag lirka rätt länge innan hon ens tar in det i munnen. Dock så accepterar hon det efter ett antal arbetspass. Jag varvar därför rätt mycket så att hon inte tillåts att hänga sig fast vid en typ av bett. Hon är en rutinfast dam så ger jag henne den chansen så vill hon inte ha nåt annat sen. Jag rekommenderar dig att varva bett och tänk igenom vad bettet har för funktion och ta hjälp av tränare. Hissbett, som pessoa, är inget att sträva efter bara för att hästen är van det. Dubbla signaler men också risk att skada tänderna eftersom det åker upp i munnen vid förhållning.
 
Sv: Pessoabett

Låt inte bettet bli en stötesten för din ridning. Jag har också en häst som är mycket tjurig för förändringar. Det räcker med att jag byter ett gammalt bett till ett nytt av exakt samma typ så tjurar hon ihop...hon känner direkt att det är nåt "nytt" som är på gång och ofta får jag lirka rätt länge innan hon ens tar in det i munnen. Dock så accepterar hon det efter ett antal arbetspass. Jag varvar därför rätt mycket så att hon inte tillåts att hänga sig fast vid en typ av bett. Hon är en rutinfast dam så ger jag henne den chansen så vill hon inte ha nåt annat sen. Jag rekommenderar dig att varva bett och tänk igenom vad bettet har för funktion och ta hjälp av tränare. Hissbett, som pessoa, är inget att sträva efter bara för att hästen är van det. Dubbla signaler men också risk att skada tänderna eftersom det åker upp i munnen vid förhållning.

Tack för förslaget :) Min ponny rids inte mer än kanske 10 gånger på ett år på pessoa, det fungerar och hon är så gammal nu så det känns bara onödigt att bråka med henne. Hon är kollad i munnen regelbundet och veterinären har aldrig sagt något. Men hon rids som sagt huvudsakligen på vanligt tredelat med stora ringar eller ett rakt bett med små ringar.
 
Sv: Pessoabett

I princip - ja.. Åtminstone i fallet pessoa (återigen är vi överens om att i alla andra fall är bettet i princip förkastligt). När det gäller hack (jag är rädd att vi talar om olika saker - ett "riktigt klassiskt hack" är för mig det med ca 1,5-2 dm långa skänklar, det andra är ponnyhack som är mycket snällare) menar jag att visst får man "ta" i det, men går hästen i form och bär sig själv ska eftergiften vara så stor att hästen upplever det som lång tygel, dvs inget stöd.. Eftergifterna ska alltså vara så stora (och snabba) att "stängerna" nästan går tillbaka till normalläge.

Sen finns det naturligtvis undantag - det finns hästar som klarar att gå på hack utan att bli framtung, men generellt har jag upplevt att merparten har "genomskådat" inverkan efter ett tags användning. Krullar ihop sig och blir kraftigt bakom, och hänger - och att korrigera detta på hacket på ett vänligt sätt är mycket svårt. Hellre då ett kombinationsbett med både hack och bridong då den sistnämnda kan inverka korrigerande.

Som någon ovan nämnde ser jag båda dessa bett (pessoa och hack) som en tillfällig lösning för att ev korrigera något särskilt - precis som någon form av hjälptygel. Ska bara användas mycket tillfälligt och i en skicklig ryttares hand. Naturligtvis finns det normalt bättre alternativ... Jag är ingen förespråkare av varesig hjälptyglar eller skumma bett - men ibland finns anledning att använda dem.

Att ponnyryttare "hänger i sina pessoa" är följaktligen förskräckligt - och i många fall rent skadligt! Men jag har också sett (däremot mycket få) hästar som trivs mycket bra på pessoa - så undantag finns alltid! Och i dessa fall har det utan undantag varit tyngre hästar med grov hals (som egentligen inte kan komma till särskilt stor eftergift pga trång ganaschvinkel) som varit stela och stumma. På lång tygel har sådana hästar börjat mjukna (acceptera förhållningar) och därigenom så småningom kunnat ridas normalt på vanligt tränsbett...
 
Sv: Pessoabett

Jag har som övriga hört att det är skit att rida på pessoa. Men min ponny som jag nu haft i 9 år har alltid gått på pessoa de första månaderna vid hoppning och terräng. Har testat pelham, jaktbett och övriga "hävstångsbett" inget har fungerat. Har frågat på hästaffärer, lånat bett av folk men på alla dessa bett står hon still, rör sig inte och protesterar. Jaktbettet fungerade men under min tävlingstid fram till 2008 så fick man inte använda kedjan på bettet, vet inte hur det är nu. Vilket i sin tu, inte gav någon effekt alls. Alltså hade jag inte så mycket val annat än att rida på pessoat, min ponny har aldrig haft ett märke efter pessoat, hon rids alltid på tredelat vanligt bett med stora ringar i skogen, dressyr och när hon lugnat ner sig i hoppningen. Vi har tävlat fälttävlan i fyra år, jag har aldrig märkt på henne några tendenser av att hon inte trivs.

Det skall tilläggas att min ponny är en irländsk import, grov modell och relativt oriden när jag fick henne. Men ni som verkar vara bettexperter kanske kan ge mig förslag på bett som fungerar på min ponny, som man får tävla på, för det får man väll fortfarande på pessoat?

Detta kommer att låta bitchigt men är inte så menat.

1. Du skriver att ponnyn var relativt oriden när du fick den. Du har alltså tränat den till att föredra Pessoabett i vissa situationer.
Du bör tillsammans med tränare kunna träna den till att acceptera och lyssna på annan betsling.
Ett problem med Pessoabett är att hästarna nog ofta inte prostesterar - eftersom de inte har någon chans till det.
Det ser i mina ögon ut som om du använder Pessoabettet för att bli tillräckligt stark för att kontrollera hästen.
I mina ögon har man då misslyckats med grundträningen av hästen och borde ha lagt ännu mer energi där.

2. Självklart kan ingen här utifrån en kort beskrivning rekommendera något särskilt bett till en enskild häst och ryttare!
Det har vi nog alla för mycket kunskap för att ge oss på.
 

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: Mirtai
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp