M
mestmatilda
Sv: Pessoabett
1. Jag har inte tränat henne till det, hon var riden på det när jag köpte henne och endast det. Jag har snarare tränat henne till att gå på vanligt bett. Med tanke på att min ponny var köpt när hon var 6 år från Irland, bara gått rakt fram, så är det klart att hennes grundridning tryter, det är väll inte så konstigt? Jag tror inte du läst allt eftersom att jag skrivit flera gånger att hon vanligtvis rids på vanligt tredelat bett? Jag vet inte vad du menar med att de inte kan protestera men min ponny kan ju onekligen det eftersom att hon vägrar röra sig på andra bett?
Och ja, du låter bitchig.
Detta kommer att låta bitchigt men är inte så menat.
1. Du skriver att ponnyn var relativt oriden när du fick den. Du har alltså tränat den till att föredra Pessoabett i vissa situationer.
Du bör tillsammans med tränare kunna träna den till att acceptera och lyssna på annan betsling.
Ett problem med Pessoabett är att hästarna nog ofta inte prostesterar - eftersom de inte har någon chans till det.
Det ser i mina ögon ut som om du använder Pessoabettet för att bli tillräckligt stark för att kontrollera hästen.
I mina ögon har man då misslyckats med grundträningen av hästen och borde ha lagt ännu mer energi där.
2. Självklart kan ingen här utifrån en kort beskrivning rekommendera något särskilt bett till en enskild häst och ryttare!
Det har vi nog alla för mycket kunskap för att ge oss på.
1. Jag har inte tränat henne till det, hon var riden på det när jag köpte henne och endast det. Jag har snarare tränat henne till att gå på vanligt bett. Med tanke på att min ponny var köpt när hon var 6 år från Irland, bara gått rakt fram, så är det klart att hennes grundridning tryter, det är väll inte så konstigt? Jag tror inte du läst allt eftersom att jag skrivit flera gånger att hon vanligtvis rids på vanligt tredelat bett? Jag vet inte vad du menar med att de inte kan protestera men min ponny kan ju onekligen det eftersom att hon vägrar röra sig på andra bett?
Och ja, du låter bitchig.