Pessoabett med kindkedja?

Flavor

Trådstartare
Jag har ett tag funderat på om man får tävla på stor
häst på pessoabett med kindkedja i hoppning och
fälttävlan, har ingen tr så jag kan själv inte kolla upp det.
Jag har en häst som drar extremt mycket på hinder och
är stark i munnen och det fungerar perfekt att hoppa
honom på pessoabett med kindkedja.
Är därför nyfiken på om man verkligen får tävla på det
eller inte då jag inte har någon större lust att byta till
pelhambett då det är snäppet skarpare än pessoa. :bow: ;)

Sv: Pessoabett med kindkedja?

Jag vet att Malin Baryard tävlade Corrmint på pessoa + kindrem (hon hade ju rem istället för kedja). Men det är klart, det var ju på den nivån.

Men å andra sidan är ju betslingen i princip fri på stor häst så...

Nu har jag inget TR i närheten, då jag är hos mamma. Men min kompis red iallfall lätt ft på sin med pessoa med kindkedja, eller om det var med läderem?

Äsch, du får nog fortsätta fråga, så du får ett ordenligt svar! :angel: :D

Jo, det får du. Du får stoppa vad du vill i hästens mun (med resevation för att det måste vara tjockare än 9 mm?) så länge det inte skadar hästen. Men hur kan pelhamet vara skarpare än pessoat?

På HÄSTfronten är det ju fri betsling, så varför inte? Bara kolla på några tävlingar så märker du rena rama cykelaffärerna vissa stoppar i sina hästars munnar.

Sorbe skrev:
På HÄSTfronten är det ju fri betsling, så varför inte? Bara kolla på några tävlingar så märker du rena rama cykelaffärerna vissa stoppar i sina hästars munnar.

Ja, eller hur?!?! Om DETTA bett vara tillåtet :eek: så borde ju ett vanligt pessoa + rem/kedja vara tillåtet...

combo-bit_03.jpg

hopp_o_galopp skrev:
Ja, eller hur?!?! Om DETTA bett vara tillåtet :eek: så borde ju ett vanligt pessoa + rem/kedja vara tillåtet...

combo-bit_03.jpg

Även om jag inte ser just det bettet som särskilt brutalt ;)
Jag är öht av den åsikten att folk får rida på vad de vill så länge hästarna går bra på det och ryttarna hanterar det bra.

Lady_S skrev:
Jo, det får du. Du får stoppa vad du vill i hästens mun (med resevation för att det måste vara tjockare än 9 mm?) så länge det inte skadar hästen. Men hur kan pelhamet vara skarpare än pessoat?

Pelham bettet är ju tex. oledat vilket inte pessoa bettet är och min häst funkar inte alls på rakt bett. :D

Pelham finns delade. Nu är jag iofs stark motståndare till delade stänger men de finns.

Men är det verkligen rakt bett som hästen inte funkar på? Jag skulle kunna tänka mig att din häst vill ha tungfrihet. Vilket också finns på pelhamen.

Men då måste jag bara slänga in en liten fråga ( om det är OK)

Får man starta på rak pessobett? Har ett hemma men har aldrig startat på det då jag inte vet om man får det. Skulle kanske vilja ha det då jag ska på utbildningshoppning i Alingsås och dom har lite teräng inslag i banan. Och hon blir väldigt het på dessa hinder.

I den ringen som sidostycket sitter i.

Helt ot, men är det nästa vecka på torsdag som du ska till Alingsås??

Isåfall kanske vi ses!;)

ja det är det.. Då när Sandra är där..

Vilken klass eller rättare sagt höjd ska du hoppa

Flavor skrev:
Pelham bettet är ju tex. oledat vilket inte pessoa bettet är och min häst funkar inte alls på rakt bett. :D
Som sagt, det finns delade pelham och det finns raka pessoan.

Jag ska inte hoppa!;) Min häst har vila då, men mina kompisar ska hoppa då som typ "avslutning", en sista "träning" för Sandra, innan vi åker på träningsläger hos henne senare i sommar!:) Brukar inte hoppa Clear Rounder men skulle vara kul att vara med eftersom det är på gräsbanan då, men min häst vilar då så...:(

Hur ser din häst ut och vilken höjd ska du hoppa då??:p

ja undrar om man får ha pessoabett med kindkedja på ponny??

Jag ville inte rida på pelham då min häst bara kör upp huvet och vägrar ta bettet på ett pessoa med ringar som kan löpa fungerar han många gånger bättre, red på pelham först ett tag, bytte till pessoa med kindkedja för att sedan testa h**ks kombinations bett då han fungerar så bra på hackamore, men vill inte hoppa på det utifall att jag kommer efter i sprången, har ridit på det ett tag nu och han fungerar kanon på det så du är bett problemet löst :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Sootie
·
Hästvård Nu tryter mitt tålamod... Efter 10 års kämpande med att få rätt på min hästs framhovar är jag helt matt! Problem: Framhovarna är sköra...
Svar
17
· Visningar
2 642
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård