Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pessoa är ett hiss bett/ gag, det ger ett tryck i nacken samtidigt som det drar upp i munnen vid tygeltag. h
ästar tendenserar att krulla ihop sig och "knäppa" på detta bettet då de inte förstår vart de ska ta vägen då bettet ger dubbla signaler.
det finns inget stopp för hur mycket man kan ta i det och det kan vid felaktig användning skada hästen i munnen.
jakt kandar/ Kimblewick är ett hävstångs bett, det har en stopp i hur mycket man kan ta i det vilket gör det till mildare är gag då det inte ger samma tryck i nacken. man kan lätt välja hur mycket hävstång man vill ha på bettet genom att sätta tyglarna i olika skåror i bettringen och kan då bli skarpare/ mildare.
alla hävstångs bett och hissbett ska helst ha en oledad mundel för att undvika att den ledade delen slår upp i gommen vid tygeltag
jag har själv inte ridit på jakt kandar men det är många gånger "snällare" mot hästen än pessoa. jag rekommenderar dock att prova olika mun delar och smalare/tjockare tränsbett innan du provar hävstångs bett eller gag, det är skarpa bett och kräver en bra mjuk hand hos ryttaren.
Jag trodde hissbett bara var en definition av bett som åker upp i hästens mun vid tygeltag och då bör i så fall bör även gag räknas som hissbett.
Du skrev i en annan tråd att gag inte ger något tryck i nacken. Hur går det till undrar jag?
Tygeln har ju direkt koppling till nackstycket. Att trycket inte blir lika stort som med ett pessoabett kan jag förstå men att det inte finns alls tror jag inte riktigt på.
Jag fattar absolut ingenting av ditt inlägg. Hur kan bettet bli skarpare med en rem under hakan, de som använder det har väl satt dit den för att förhindra att man kan ta mer än 45 graders vinkel, ungefär som på kandar eller pelham?
Hissbett def kom sent på 90 talet och då var det bett av typen amerikansk gag
Gag har funnits i alla tider.
Har aldrig påstått att det inte ger ett tryck i nacken men faktiskt så är det inte så stort som folk vill påstå.
Jag tycker att gag är ett typiskt terrängbett där man inte har något tryck i munnen under i princip hela tiden. Det är vid upptagningar man oftast behöver lite mer för att slippa slita i munnen för att få tillbaka dem efter galoppsträckor och där är gag ett bra bett på ffa starka hästar.
Jag tycker att just gag är ett mkt bra bett och tycker def inte att det ger dubbla signaler eller har samma effekt som ett hissbett.