Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en av dem som inte går dressyr-vägen till en bättre hoppning. Jag tror helt enkelt inte på att 80% av hoppning är dressyr. Då kan man ju fråga sej varför jag har en sådan inställning när vi hela livet blivit hjärntvättade med att det uttalandet är den ultimata sanningen.
Jo, jag vill inte ha en superlydig häst i hoppningen. Det blir farligt för mej då! Jag vill ha en häst som tänker själv, jag vill ha en häst med lite framförhållning som kan planera ut och hjälpa till när det behövs.
Jag vill ha en häst som inser när ryttaren gjort fel och tar saken i egna händer. Nu snackar jag ingen auto-pilot, utan jag snackar om en häst som tänker lite själv. En dressyrhäst har man skolat bort den förmågan på, då man lärt den att lyssna på varje liten vink ryttaren gör.
Det är få människor som är så duktiga i hoppningen att det funkar att ha en sådan skolad häst. I fälttävlan hade det varit farligt att ha en sådan häst i terrängen. Där vill man ha en hinderklok häst som litar på sej själv, en modig häst som vågar ta saken i egna händer. Givetvis utan att ignorera i ryttaren.
Vem har sagt att de inte kan rida? Att de väljer att rida med skarpa bett är inte särskilt bra för hästarna med tanke på att man i hoppning kan råka rycka hästen i munnen till exempel över ett hindner eller ifall hästen vägrar.
Man ska alltid sträva efter ett så milt bett som möjligt. Ett skarpt bett är (enligt mig) en mindre bra genväg till en lydigare häst. Man ska klara av hästen på ett milt bett. Mitt kallblodssto är otroligt nervöst och piggt av sig, och hon är i vissa stunder ganska olydig. Trots detta rids hon enbart med tränsbett då man så lätt kan förstöra en känslig häst. Dessutom ger ett skarpt bett en hård mun om man inte är försiktig.
Alltså jag börjar bli trött på den häs diskussionen... Råka rycka hästen i munnen?? Klart man kan men de är inte så stor risk när man börjar komma upp sig och är duktig, klart att man trots de kan råka tappa balansen och rycka men de gör ont på hästen oavsett bett.
Vad menar du med ifall den vägrar??
Skarpa bett är ingen genväg om de används rätt!!!! *räknar till tio*
Hejsan..
Min kompis som är 15 år har tävlat sedan hon var ca 8-10 år, hon är väldigt rutinerad och tävlar på Elit-nivå med sin ponny.
Den ponnyn är en väldigt väldigt het liten rackare, fast den är mjukare i ridningen nu..men iaf hon tävlade den och red den hemme med pessoa bett ett tag, hon tävlade på den starkaste ringen med vanlig tygel, och då tävlar hon Elit div 1 och 2, och hennes mamma har tävlat SM, så man får alltså tävla ponny med pessoa bett med vanlig tygel, fast det är väll bäst at ha det om hästen är väldigt välidigt stark..
alltför sällan nämns de unga ,duktiga ryttarna här på forumet.
de finns!
men andelen sparkande,dragande unga ryttare är tyvärr större under hopptävlingarna än de mer följsamma, enligt mig.
idag såg jag ett härligt ekipage, en mycket liten flicka, på en lite för stor ponny. flickan var nog med de bättre att rida jämfört med alla på tävlingen,iaf av det jag såg.
men ändå är ponnyryttarna många gånger groteska i sina handlingar gentemot hästen. samma sak gäller de som rider på hästar.
angående din kompis, enligt din information verkar det som både flicka å förälder lider brist på kunskap om bettens inverkan.
eggbett? hur sjutton blir det hävstång i det? :smirk:
eggbett? hur sjutton blir det hävstång i det? :smirk:
Men du, pessoabettet är ett KÖRBETT! Det var en riktig idiot som tog in den i ridvärlden!