Personskada pga häst

Sv: Personskada pga häst

Tar sista inlägget...Jag har försökt kolla upp det här med försäkringar ordentligt. Resultatet är: jag har en olycksfallsföräkring privat. Den gäller på min fritid. Eftersom jag bedriver hästverksamhet i företagsform så har jag en arbetsskadeförsäkring i företaget. Företaget har en medhjälparförsäkring som skyddar personer som hjälper till i hästverksamheten. Dessutom är ngn av de inackorderade hästarna ( ej alla) en försäkring som täcker olyckor kopplade till den hästen! Trots detta upplyser jag tydligt alla som har med hästarna att göra att det är på egen risk... Den luriga delen som jag ser det är att min fritidsolycksfallsförsäkring inte gäller om jag blir skadad i hästverksamheten ( jag har ett heltidsjobb oxå) som ju känns som om det är fritid ... Värt att kolla för den som t ex har en jordbruksfastighet och hästar i den rörelsen ...

Det kanske skulle vara en idé för dig att ha en olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt?
 
Sv: Personskada pga häst

KL

Det kan bli ett livslångt lidande att inte ha försäkring :crazy:

För många år sen då jag gick hästskötarkursen på Flyinge for jag av inne på området på en av skolhästarna - krossade svanskotan ,bröt revben och en kota blev skev i bröstryggen. Lugnt tänkte jag , jag går ju på en skola! Nu hände det¨på min lediga dag ,på en häst som jag tog hand om eftersom ryttaren var på skolresa.... ingen ersättning överhuvudtaget och jag hade ingen egen försäkring :(
 
Sv: Personskada pga häst

Men ingen annan har pratat ridskola...

Nej, men på ridskolor finns som nämnt ofta även privathästar inackoderade därför tog jag det som exempel. Inte ovanligt är många som vistas på ridskolorna på sin fritid är invoverade i det dagliga arbetet med alla hästar på något sätt. Så helt beroende på om man är anställd hästskötare/praktikant, ridskoleelev/fodervärd eller ägare till någon privathäst ser försäkringsskyddet väldigt olika ut liksom ansvaret för hästarna vilket behöver uppmärksammas.
Därav de tre olika frågeställningarna rörande hanteringen av hästarna varav ett är tillämpbart på den olycka som Ts råkade ut för. Även Svarta Sara's olycka är tillämpbart på någon av exemplen. Med större kunskap om försäkringsskyddet skulle det kunnat betytt att man handlat annorlunda i bägge fallen...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Hm, avsikten med min tråd har dragit iväg rejält!

Att det skulle vara en fråga om USA-liknande stämningar har det aldrig varit talan om :eek:. Dock ville jag få klarhet i ansvar (juridiskt) när det gäller våra hästar. Och det har jag fått och det är jag nöjd med!

Summering: Hästar kan man inte kontrollera, som ett vilt djur är olyckan "ingens" fel. Det är upp till mig att ha tillräckligt bra försäkringsskydd... Fast i verkligheten måste man ändå ta hand om ledsna hästägare och skrämda stallkamrater utan att peka finger. Jag är mest nöjd över att jag kommer bli återställd utan men. :bump:

Men för er som vill fortsätta diskutera:
Olyckan skedde i ett privatstall på min fritid
 
Sv: Personskada pga häst

Men nu är vi där igen, vad har arbetsmiljölagen med någons fritid att göra?
Man måste kunna gå in i sin häst hage utan att arbetsmiljölagen börja gälla?

Ja jag är dålig på lagar och regler när det kommer till att hyra in sin häst men som jag skrev innan borde man kunna ta in sin egna häst även om den står inhyrd på ett stall eller är det bara dom som har sina hästar hemma som kan göra det utan att blanda in arbetsmiljö?

Skriver åter igen att på de verksamheter som har anställd personal gäller Arbetsmiljölagen. Den sätter krav på säkerheten i miljön som verksamheten bedivs i. Det medför ett bättre säkerhetstänk och en högre grad av skerhetskultur.

En ridskola, inackoderingsstall eller privatstall med anställda eller praktikanter som följer arbetsmiljölagen har en säkrare miljö för dem som vistas där på fritiden. Det är ett "bonus" som få hästmänniskor tänker på. Så nej, arbetsmiljölagen gäller inte dig på fritiden men ger dig en säkrare miljö att vistas på fritiden förutsatt att den verksamhetsansvarige följer Arbetsmiljölagen.

Det var vad jag försökte klarställa med exemplet med insläppet där verksamhetsansvarig inte hade något säkerhetstänk vilket ledde till att en ridskoletjej och två hästar blev skadade och ingen ersättning utgick. Olyckan var förutsedd men den ansvarige ville inte lyssna...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Kanske får göra ett förtydliggande?
Ridskoleeleven var minderårig och föräldrarna trodde att hon omfattades av ridskolans försäkring när hon var där på fritiden (lite som Svarta Sara). Samma olycka hade om den hänt på arbetstid och drabbat någon av de anställda eller praktikanterna varit en arbetsplatsolycka och förmodligen hade den lett till både skadestånd och företagsbot då risken för att en olycka var väl känd. Men ridskolan saknade medhjälparförsäkring och nu var det bara en minderårig som hjälpte till på sin fritid som drabbades vilket inte gav några ersättningar alls till föräldrarnas stora förvåning och sorg...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

KL

Nu har jag bara läst några av de första inläggen, men TS, har du kollat med ditt försäkringsbolag så att det verkligen ligger till så som påstås, dvs att det skall vara din egen försäkring som går in? För spontant låter det lite märkligt i mina öron med tanke på det strikta ägaransvaret. Tänk hundsituation. Då skulle man som ägare aldrig slippa undan för att olyckan sker tex inne i hundens rastgård (motsvarande hagen). Om du frivilligt hade ridit hästen och blivit skadad hade varit en annan sak, men att hästen skadar dig när du ska gå fram till din egen häst och INTE ska handha annans häst verkar konstigt om du själv skulle behöva ansvara för.
 
Sv: Personskada pga häst

Men lägg ner. Starta en egen tråd.

Hur vore det om du tillförde något konkret någon gång istället för att komma med inlägg som inte tillför något i trådarna du skriver inlägg i?

Är det så att du inte vill läsa och lära så behöver du faktiskt inte läsa trådarna. Än mindre skriva inlägg...
 
Sv: Personskada pga häst

Kan vara så! Frågan är vad som blir billigast. Som det är nu så omfattar min fritidsolycksfall även min man och företagets arbetsskadeförsäkring oss båda! Inte lätt att reda i det här m försäkringar!
 
Sv: Personskada pga häst

Jag tycker att du är enorm tjatig måste jag säga, det känns lite som du har kapat tråden och gjort den lite till din egen. Så till den milda grad att även TS verkar reagera.:crazy:

Eftersom detta verkar var en hjärte fråga för dig, varför startar du inte en egen tråd och diskuterar ämnet.:idea:
 
Sv: Personskada pga häst

Helt rätt att AML omfattar den som har anställda men faktiskt i tillämpliga delar alla som bedriver yrkesmässig verksamhet - se AML 3 kap 5 paragrafen. TS har dock klargjort att stallägaren i hennes fall inte bedriver yrkesmässig verksamhet så AML är inte tillämplig i detta fall! MEN tanken bakom AML och med systematiskt arbetsmiljöarbete tycker jag inte man ska glömma : att genom förebyggande arbete se till att miljön är så säker så som bara är möjligt så att ingen kommer till skada - det gäller ju både människor och djur!
 
Sv: Personskada pga häst

Jag tycker att du är enorm tjatig måste jag säga, det känns lite som du har kapat tråden och gjort den lite till din egen. Så till den milda grad att även TS verkar reagera.:crazy:

Eftersom detta verkar var en hjärte fråga för dig, varför startar du inte en egen tråd och diskuterar ämnet.:idea:

Ts svarade inte på ett inlägg från mig i tråden utan på inlägg nr. 62 från SAR. Och USA liknande stämningar var närmast något mackan tog upp i inlägg nr. 31...

För övrigt så har mackan, Lobelia och lovisaleonora mer beklagat sig än bidragit till tråden Ts skapade.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Lobelia's inlägg nr. 37 visar väl på hur mycket hon har läst av tråden liksom hur mycket hon kollade på var den var placerad någonstans.

Svarta Sara och Ingridl är väl snarast de som bidragit mest förutom TS genom att bidra genom att berätta hur verkligheten ser ut och Saigon ifrågasatte faktiskt ägaransvaret rörande häst kontra hund utan att varken Lobelia, mackan eller Lovisaleonora svarat på det än.

Det verkar som en del som håller på med hästar har väldigt svårt att ta ansvar efter vad regler och lagar säger. Det genomsyrar allt från säkerhet, skötsel till och med fösäjning och slakt av hästar. Det är hög tid att vi som vågar ta ansvar höjer rösten och kräver att även andra gör det. Ett krav på "incidentförsäkring" rörande alla hästar är inte oskälig. En hästägare borde vara lika ansvarig för de skador hans/hennes häst orsakar som en hundägare. Det skulle klarställa mycket ansvar eftersom få skulle kunna smita undan...
 
Sv: Personskada pga häst

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag tagit en paus för att sova och därmed inte hunnit svar på Saigons inlägg tidigare.

Säger det dig ingenting att flera personer ifrågasatt dina ständiga trådkapningar?

Angående mitt inlägg 37 så lyssnade jag för mycket på dig och fick för mig att tråden hamnat på hästverksam så du faktiskt möjligen hade en poäng o att svara. Nu låg den inte där utan precis rätt, under en rubrik där man inte normalt diskuterar arbetsförhållanden över huvudtaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

*kl*

Det enda intressanta som egentligen framkommit är att man skall se till att ha en egen riktigt bra olycksfallförsäkring och hemförsäkring. Man skall inte lita på att andras försäkringar gäller.

Jag har blivit skadad under både arbetstid, fritid och skoltid och det har varit både på egna hästar och andras hästar. Hästar som står i ett bolag, privathästar och hästar som går på ridskola. Aldrig någonsin har mitt försäkringsbolag vägrat betala ut pengar. Allt har gått fort och smidigt.

Den gången jag blev skadad under arbetstid på en bolagsägd häst så betalade min försäkring ut pengar till mig och tog det sedan med arbetsgivarens försäkringsbolag. Hur det gick har jag inte en aning. För att citera den handläggaren jag hade då "Det är inget du behöver tänka på. Vi löser sådant själva".

Hemförsäkringen har gått in då en av mina hästar kastade av mig och ställde till det på en nysådd åker.
 
Sv: Personskada pga häst

KL

Nu har jag bara läst några av de första inläggen, men TS, har du kollat med ditt försäkringsbolag så att det verkligen ligger till så som påstås, dvs att det skall vara din egen försäkring som går in? För spontant låter det lite märkligt i mina öron med tanke på det strikta ägaransvaret. Tänk hundsituation. Då skulle man som ägare aldrig slippa undan för att olyckan sker tex inne i hundens rastgård (motsvarande hagen). Om du frivilligt hade ridit hästen och blivit skadad hade varit en annan sak, men att hästen skadar dig när du ska gå fram till din egen häst och INTE ska handha annans häst verkar konstigt om du själv skulle behöva ansvara för.

Det finns inget strikt ägaransvar när det gäller hästar, en häst är jämförbar med kor får och grisar när det gäller lagen och där är det få gånger som ägaren blir ansvarig. Den stora skillnaden här är att hunden är ett rovdjur, till skillnad mot hästen som är en gräsätare, som människan tagit i sin tjänst bland annat till vakt och skydd. Den människa som håller ett rovdjur mitt ibland oss ska givetvis ansvara för medmänniskornas säkerhet, när det gäller gräsätare så är det mest en olycka om någon kommer till skada.

Människan har själv ansvar att skydda sig mot olyckor (och följden av dem) på sin fritid sedan finns det situationer där man köper skydet av andra ( anlitar en arrangör av olika typer av aktiviteter till exempel) rent krasst så kunde man snubblat och slagit sig istället.

Visst kan man tänka sig att införa strikt ägaransvar för alla djur, men jag tvilar på att en sådan lag kommer inom överskådlig tid. Behovet är begränast.
 
Sv: Personskada pga häst

Och då undrar jag igen varför rabbla upp om arbetsmiljö och en tjej som tar in ridskolans hästar i en tråd som handlar om någon som gått in i hagen till sin häst?

Det enda du tillför är att gör är att krångla till saker när du skriver om saker som inte frågades om från ts sida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp