Personskada pga häst

Sv: Personskada pga häst

Fast så som du tänkt i det sista du skrev, så gäller ju en hästförsäkring själva hästen och de skador den drar på sig inget annat.

Personförsäkringar är det vi själva måste se till att ha - i vissa försäkrignar ingår en incidentförsäkring men det är inte alla hästförsäkringsbolag som har dem. Det jag kan obs:a om i Agria är att den finns, men den är inte tillräcklig när man tittar närmare på saken.
Jag tycker det låter ganska vettigt ang att se till/eget ansvar att ha en bra försäkring - det är nog sällan man blir påtvingad att hantera eller vistas hos en häst, det är en risk man tar och det är djur, stora.

Hästar kommer nog alltid vara på egen risk oavsett hur mycket försäkringar som finns, skaderiskerna kommer inte att minska.

Hästar är som du skriver allid en risk. Och många tänker på det då de har en incidentförsäkring som även täcker skador som hästen orsakar. Tror inte att en incidentförsäkring är ett orimligt krav om hästen står i ett kollektivstall och går i hagen med andra hästar.

Vet en ridskola som förutom de egna ridskolehästarna även har ett antal privata tävlingshästar som ridskoleägaren äger men som inte används i ridskolan samt att det är ett antal privathästar inhyrda på de boxplatser som finns kvar.

Det betyder att det finns minst tre olika typer av häst i verksamheten som med säkerhet omfattas av olika försäkringskrav och ansvar. På ridskolan deltar även i det dagliga arbetet de anställda hästskötarna, praktikanter, ridskoleelever, fodervärdar och hästägarna till privathästarna. Några omfattas av arbetsmiljölagen (såsom hästskötarna och praktikanterna) andra gör det inte såsom ridskoleleverna, fodrvärdarna och hästägarna.

Ridskolan följer inte arbetsmiljölagen. Få ridskolor om någon ridskola gör det av någon konstig anledning och det bör man alltid ha klart för sig. Jag letar fortfarande efter den ridskola som följer arbetsmiljölagent. Man bedriver altså inget systematiskt arbetsmiljöarbete och analyserar inga risker eller har några skyddsronder (sittande, ronderande och psykosociala). Tillbud och olycksfall dokumenteras inte och anmäls heller inte. För ridskolägarens del kan det leda till fängelse, personliga böter och företagsbot. Men det var inte huvudfrågan här utan var lite O/T. Det bör dock uppmärsammas då det kan få betydelse vid en eventuell rättstvist i samband med ersättningskrav vid olycka...


Hur som helst...

Ridskoleelever, fodervärdar och hästägare hjälper till med de dagliga sysslorna under både vardagar och helger. Man kan nog lätt måla upp ett antal olika scenarior och följder...

Vad händer om en hästskötare/praktikant tar in en privathäst som inte omfattas av ridskolans försäkringsbolag om olyckan är framme? Hur ser ansvaret och skyddet ut vid händelse som lett till skada på hästen och/eller hästskötare/praktikanten?

Vad händer om en ridskoleelev tar in en privathäst som inte omfattas av ridskolans försäkringsbolag om olyckan är framme? Hur ser ansvaret och skyddet ut vid händelse som lett skada på hästen och/eller ridskoleeleven?

Vad händer om en fodervärd/hästägare tar in en privathäst som inte omfattas av ridskolans försäkringsbolag om olyckan är framme? Hur ser ansvaret och skyddet ut vid händelse som lett till skada på hästen och/eller fodervärden/hästägaren?

Jag vet följderna vid några av scenariorna. Vet att nämnda scenarior behandlas och ersätts olika helt beroende på ägarförhållanden, verksamhetens försäkringskrav och inte minst anställningsförhållanden. Vissa är bra försäkrade, andra inte. Några tror sig vara försäkrade men är det inte. Är det orimligt med en minsta nivå/försäkringkrav/incidentförsäkring på ett kollektivstall? Tja, man skall nog fundera lite på det i alla fall...


Och då har jag inte tagit med skador orsakade på egendom såsom sparkar på bilar som kan vålla mycket diskussion och hårda ord mellan bilägare och hästägare...

Som Dandylinn skrev så är hästar alltid förknippade med risker. Frågan är hur "ansvarslöst" det är. Det finns många anledningar till att se över försäkringsskyddet för vissa risker är svåra att komma undan..
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Det finns många olyckor som kan hända helt utan att någon annan måste ta ansvar för situationen. Det är så enkelt.

Jag försäkrar MIG så som jag tycker att JAG vill vara försäkrad. Så slipper jag hålla på att utreda varje enskild situation jag hamnar i varje dag och varje timme.
 
Sv: Personskada pga häst

Tar sista inlägget...Jag har försökt kolla upp det här med försäkringar ordentligt. Resultatet är: jag har en olycksfallsföräkring privat. Den gäller på min fritid. Eftersom jag bedriver hästverksamhet i företagsform så har jag en arbetsskadeförsäkring i företaget. Företaget har en medhjälparförsäkring som skyddar personer som hjälper till i hästverksamheten. Dessutom är ngn av de inackorderade hästarna ( ej alla) en försäkring som täcker olyckor kopplade till den hästen! Trots detta upplyser jag tydligt alla som har med hästarna att göra att det är på egen risk... Den luriga delen som jag ser det är att min fritidsolycksfallsförsäkring inte gäller om jag blir skadad i hästverksamheten ( jag har ett heltidsjobb oxå) som ju känns som om det är fritid ... Värt att kolla för den som t ex har en jordbruksfastighet och hästar i den rörelsen ...
 
Sv: Personskada pga häst

Tar sista inlägget...Jag har försökt kolla upp det här med försäkringar ordentligt. Resultatet är: jag har en olycksfallsföräkring privat. Den gäller på min fritid. Eftersom jag bedriver hästverksamhet i företagsform så har jag en arbetsskadeförsäkring i företaget. Företaget har en medhjälparförsäkring som skyddar personer som hjälper till i hästverksamheten. Dessutom är ngn av de inackorderade hästarna ( ej alla) en försäkring som täcker olyckor kopplade till den hästen! Trots detta upplyser jag tydligt alla som har med hästarna att göra att det är på egen risk... Den luriga delen som jag ser det är att min fritidsolycksfallsförsäkring inte gäller om jag blir skadad i hästverksamheten ( jag har ett heltidsjobb oxå) som ju känns som om det är fritid ... Värt att kolla för den som t ex har en jordbruksfastighet och hästar i den rörelsen ...

Är aldrig fel att vara försäkrad. Man bör dock vara medveten om vilka krav som ställs för att försäkringen skall gälla. En arbetskadeförsäkring som även täcker medarebetare och medhjälpare kan ställa kravet på att man följer Arbetsmiljölagens krav på ett Systematiskt arbetsmiljöarbete precis som en brandskyddsförsäkring kan ha ett krav på att man utfört ett Systematiskt brandskyddsarbete enligt Lagen om skydd mot olycka. En bilförsäkring gäller tex. inte om man kör omkring med bilen obesiktigad eller låter någon olovligen framföra den.

Driver man ett företag och olyckan är framme och man aldrig bedrivit något Systematiskt arbetsmiljöarbete, aldrig gjort några riskanalyser eller utfört några skyddsronder, inte dokumenterat tillbud och olyckor vilket Arbetsmiljölagen kräver kan det mycket väl vara så att man blir sittande där med ett omfattande skadestånd istället för en täckande försäkring. Försäkringsbolaget kan mycket väl ha den uppfattningen att man inte gjort vad man kunnat för att förhindra en viss olycka. Kan man då inte påvisa att man bedrivit ett Systematiskt arbetsmiljöarbete genom att exempelvis kunna visa upp styrdokument för arbetsmiljöarbetet och dokumenterade tillbud och olycksfall (samt anmält allvaliga tillbud och olycksfall till AV) sedan flera år tillbaka kan man hamna i en tuff situation rent rättsligt och ur skadeståndsynpunkt...

För tvärtom vad Lovisaleonora tror så finns det situationer där någon måste och skall ta ansvar för det som inträffat. Man skall och måste utreda och riskanalysera verksamheten man ansvarar för om man driver ett företag. Särskilt om man har anställda, praktikanter och medhjälpare involverade i verksamheten...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Självfallet måste man göra allt man kan för att undvika olyckor. Ekonomisk ersättning från en försäkring är ju bara plåster på såren. Sen är ju våra fyrbenta vänner tyvärr ganska farliga och ofta lite oberäkneliga tyvärr. Fast jag måste samtidigt erkänna att när jag har gjort illa mig så har det ofta berott på slarv från min sida, dvs jag har gjort ngt mot bättre vetande ...
 
Sv: Personskada pga häst

Jag vet att du älskar att predika.

Nu pratar vi ju i den här tråden inte om ditt favoritämne, arbetsmiljö, utan fritid. Och olyckor händer, även på fritiden. UTAN att någon annan har ansvar för dem. De bara händer. Som i det här fallet.

Då är det bra att ha som huvudregel att JAG ansvarar för MIG. Och tar det ansvaret. Försäkrar mig så som jag anser vara lämpligt och rimligt.
 
Sv: Personskada pga häst

Jag vet att du älskar att predika.

Nu pratar vi ju i den här tråden inte om ditt favoritämne, arbetsmiljö, utan fritid. Och olyckor händer, även på fritiden. UTAN att någon annan har ansvar för dem. De bara händer. Som i det här fallet.

Då är det bra att ha som huvudregel att JAG ansvarar för MIG. Och tar det ansvaret. Försäkrar mig så som jag anser vara lämpligt och rimligt.

I den här tråden talar vi även om följderna av olyckor vilket inkluderar försäkringskrav och ersättningar. Olyckor får följder även om de händer på fritiden och kan tyckas bero på tillfälligheter. Och helt klart ser förutsättningarna för ersättningar helt olika ut beroende på verksamhet, fritidsintresse och inte minst försäkring. Det fritidsintresse som är ansvarslöst för en person betyder ofta att någon annan får ta ett så mycket större ansvar för säkerheten.

Om du vill leva med skygglappar och blunda för de risker och krav som finns i samhället får det vara upp till dig. Men det finns faktiskt krav i samhället som man ibland måste vara medveten och följa hur tråkigt att man än tycker att det är så. Föräldrar tror att de skickar sina barn till en säker miljö på ridskolor när så inte är fallet. Verksamhetsansvariga har klara och entydiga lagkrav som de måste följa. Oavsett om man driver en verksamhet eller inte har man ett ansvar annars gäller inte heller de försäkringar man har.

Jag har arbetat med räddningstjänst, arbetsmiljö mm i över tjugo år. Kan berätta det för dig att olyckor inte bara händer. De väntar på att hända och det ofta beroende på mäniskors okunskap, nonchalans eller inte ovanligt ren lathet.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Jag lever inte med skygglappar. Jag inser att JAG behöver försäkring och därför ser JAG till att vara försäkrad.

Motsatsen till skygglappar. Det finns inte ens lag på att hålla anställda försäkrade. Som du vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Fast den här frågan gällde varken ridskolor eller verksamheter, det blir uttjatat när någon börjar predika i alla möjliga och omöjliga trådar.
 
Sv: Personskada pga häst

Halvt knapplån .
Blandar ni inte äpplen och päron nu senaste antal inlägg ,
?
I Ts fall är det ju givet att det är person försäkring som gäller ? Det andra sen skriver om är kopplat till att bedriva verksamhet och då är det ju som de påpekar betydligt mer invecklat hur de försäkrar sig osv ?
Hur arbetsmiljö lagar kommer in i det hela fattar jag öht inte Bowman ?

Ang rent generellt så tycker jag frågeställningen från ts känns mkt nära USA där man stämmer varandra till höger och vänster pga allt och ingenting .
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Halvt knapplån .
Blandar ni inte äpplen och päron nu senaste antal inlägg ,
?
I Ts fall är det ju givet att det är person försäkring som gäller ? Det andra sen skriver om är kopplat till att bedriva verksamhet och då är det ju som de påpekar betydligt mer invecklat hur de försäkrar sig osv ?
Hur arbetsmiljö lagar kommer in i det hela fattar jag öht inte Bowman ?

Ang rent generellt så tycker jag frågeställningen från ts känns mkt nära USA där man stämmer varandra till höger och vänster pga allt och ingenting .

För att se kopplingarna så krävs det ofta lite utbildning rörande risker och säkerhet. Har man inte det är det inte ovanligt att det är svårt att se var olika lagar och regler kommer in och vad för konskevenser det får om man inte följer dem exempelvis på en ridskola.

Jag tog fram exemplet med ridskolorna för att det täcker hela registret från en verksamhet med anställda till att man håller plats för privathästar. Det gör att det är väldigt många olika kategorier människor som vistas på en ridskola och involveras i det dagliga arbetet. Och alla har helt klart inte samma försäkringsskydd vilket många inte tänker på när de involveras i det dagliga arbetet med hästarna.

Kopplingen med Arbetsmiljölagen kommer in då många tror att ridskolan är en "säker miljö" att skicka sina barn till. En del föräldrar är tyvär inte medvetna om vilka risker som hästmiljön (miljön som sådan, inta bara hanteringen av hästarna) faktiskt är förknippad med. Olyckor och tillbud hör till vardagen på många ställen tyvärr. Saker som skulle åtgärdats omgående på en normal arbetsplats med ett aktivt skyddsombud blir sällan eller aldrig åtgärdade. Vissa arbetssätt förändras aldrig trots riskerna som de är förknippade med.

Ridskolor har anställda vilket gör att de skall följa Arbetsmiljölagen. Gör man det blir i allmänhet miljön säkrare för alla människor att vistas i. Men då de ansvariga inte bedriver något arbetsmiljöarbete eller gör några säkerhetsanalyser blir riskmedvetenheten lidande på ett sätt som är rätt allvarligt. Det gör även att elever och privatryttare som vistas och rider på nämnda verksamheter också är utsatta för samma risker som de anställda.

Det om något talar ju för vikten av att man ser över sin egen situation så att man är rätt försäkrad. Alla har inte insett att de kanske inte är rätt försäkrade. För i och med att det inte finns något krav på försäkring för hästägandet så betyder det ju att man endast kan lita till det egna försäkringsskyddet om olyckan är framme. Täcker inte det så kan kostnaderna bli stora vid en skada även om den inte leder till invaliditet...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Fast den här frågan gällde varken ridskolor eller verksamheter, det blir uttjatat när någon börjar predika i alla möjliga och omöjliga trådar.

Fast den är tråden var lagd under ekonomi och juridik om jag inte såg fel...

Rätt tråkigt om man inte kan se kopplingen mellan vad man gör eller inte gör på ridskolor och verksamheter och vilka konsekvenser det får för människor som vistas på samma anläggning på sin fritid. En dålig arbetsmiljö på en ridskola ger en dålig miljö för de elever och privatryttare att vistas i som rider på samma anläggning på fritiden.

Olyckor händer i allmnhet inte "bara". De är oftast en följd av ett handlande eller en brist på en åtgäd. Sedan kan handlandet i sig bero på dålig fantasi, brist på utbildning och erfarenhet eller bara ren tidsbrist.
 
Sv: Personskada pga häst

Håller med! Hästverksamhet är ju väldigt ofta en blandning av privatpersoner, ideella föreningar och företagsamhet där olika regelverk och försäkringar blir aktuella! Några exempel: Om min inackordering rider sin egen häst och faller av gäller hennes olycksfallsföräkring. Om hennes medryttare faller av så kommer hans olycksfallsföräkring in i bilden samt hästens incidentförsäkring. Om medryttaren gör sig illa när han mockar kan mitt företags medhjälparförsäkring bli aktuell.. Om jag gör mig illa när jag mockar gäller företagets arbetsskadeförsäkring..om jag gör mig illa när jag är och tränar kan ev klubbens försäkring bli aktuell.., åker jag på ridresa och gör mig illa så får min fritidsolycksfallsförsäkring ta det..TS bör med andra ord undersöka sin egen försäkring, hästägarens försäkring och stallägaren försäkring för att se om ngn eller flera kan ge ersättning!
 
Sv: Personskada pga häst

Många är heller inte medvetna om att olycksfallsförsäkringar inte gäller vid "medvetet orsakad skada" (exempelvis när man chansat och tagit en risk eller skadat sig i ett arbete där man inte iaktagit säkerhetskraven). Vanliga olycksfallsförsäkringar gäller heller inte vid idrottsutövande och/eller farliga sysselsättningar (som exempelvis vissa sysselsättningar med hästar och ridning). Vet detta efter kol med ett av de kändare försäkringsbolagen här i Sverige. Som ryttare finns det dock möjligheter att teckna "ridsäker försäkring" hos vissa bolag. När jag kappseglade proffesionellt var jag tvungen att teckna en speciell idrottsförsäkring för att känna mig trygg. Det var något jag krävde i anställningsavtalet med min "arbetsgivare" att denne stod för.

Och det finns sysselsättningar här i Sverige som svenska försäkringsbolag vägrar försäkra. Att vara en jockey är just en sådan sysselsättning. Där finns det idag bara två bolag som försäkrar, ett tyskt och ett engelskt. Och kostnaden för försäkringen ligger på runt 10.000 om året om jag inte minns fel. Och jag har för mig att man måste kunna visa upp att man är försäkrad för att rida löp som professionell. Har inte koll på hur det är för amatörerna. Men jag skulle nog som "amatör" akta mig för att tala om för mitt försäkringsbolag att jag föll under ett amatörlöp i galoppen på Täby om olyckan skulle vara framme. Ok, det var lite o/t om försäkringar. Men helt klart är det idé att se över sitt försäkringsskydd om man sysslar med hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Men inget av detta har ju ngt att göra med TS ?

Vad jag har för utbildning och förstår osv tror jag nog inte riktigt är applicerbart det heller ;)
 
Sv: Personskada pga häst

Men tråden handlar inte om någon ridskola eller för den delen någons arbetsmiljö. Tråden är förmodligen felplacerad och borde legat på hästmänniska istället
 
Sv: Personskada pga häst

Men inget av detta har ju ngt att göra med TS ?

Vad jag har för utbildning och förstår osv tror jag nog inte riktigt är applicerbart det heller ;)

Jo, det är lite applicerbart med tanke på just ditt inlägg då du inte alltid ser kopplingen mellan äpplena och päronen. Men jag förstår varför då du inte verkar ha någon arbetsmiljöutbildning eller motsvarande och inte förstår eller vill se kopplingen mellan olika saker. Och tråden skapades desutom under "ekonomi och juridik" varför det var intressant och viktigt att belysa en del förhållanden som är vanliga inom hästeriet. Även om en del människor inte alltid vill erkänna att de omfattas av lagkrav som de inte vill följa...

Och om jag får återge lite av TS inlägg...

"I förrgår blev jag illa sparkad av en häst i stallet (ej min). Legat två dygn på sjukhus, hämtat ut mediciner och kan inte jobba i totalt 1v (påsk som ger så bra betalt!). Som tur var är jag "bara" blåslagen, men ska jag kräva hästägaren på ersättning? Eller är det mitt eget försäkringsbolag som gäller?"

TS fråga gäller möjligheten för att få ut ersättning för sveda och värk samt utebliven inkomst. Och jag tror att förutsättningarna för att få ut en ersättning vid en skada utgör ett rätt stort intresse för de flesta här. Vet man lite om hur olika lagar, regler och försäkringskrav samverkar vid en olycka så ökar möjligheten att just få ut en ersättning. Men bäst är om man är medveten om vad som gäller så att man kan försäkra sig rätt innan olyckan inträffar. Sådant spar mycket energi och lidande. Därav började allmänna försäkringskrav och förutsättningar för ersättning diskuteras på denna tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Stallägaren kan väl i och för sig ha ett arbetsmiljöansvar. Det beror på vilken slags verksamhet det är och det skriver inte TS ngt om. Tror dock knappast att stallägaren kan anses ansvarig såvida han/hon inte vet att hästen är farlig och inte vidtar åtgärder.
 
Sv: Personskada pga häst

Men lägg av .
Jag jobbar med arbetsmiljö om det nu ska vara så ;) och det du citerar är exakt det jag påtalat - det handlar om en privat person och varken verksamhet eller ridskola som du ältat om
I femtiofyra sidor nu .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp