Personskada pga häst

Sv: Personskada pga häst

Det framgick tydligt att det inte rörde sig om en arbetsplatsolycka. Går man och hämtar sin häst i hagen och blir sparkad av hagkompisen så kan jag inte göra någon annan tolkning än att det rör sig om privathästar som man hanterar på sin fritid.
 
Sv: Personskada pga häst

Trodde att den försäkringen som mitt jobb hade på mej bara gällde på jobbet och till/från jobbet men den gäller alltså även på min fritid:D.
 
Sv: Personskada pga häst

Vilket vidare framgår då TS undrar om själva häst ägaren kan lastas för incidenten .
 
Sv: Personskada pga häst

Men tråden handlar inte om någon ridskola eller för den delen någons arbetsmiljö. Tråden är förmodligen felplacerad och borde legat på hästmänniska istället

Men Lobelia, vad jag kan se så ligger tråden på just hästmänniska, ekonomi & juridik...

Och jag valde att koppla frågeställningen till just ridskolor då det är ett faktum att många har privathästar på ridskolor. Det betyder att många regelverk samspelar och sätter krav och därmed är de flesta sätten att bedriva "hästeriet" applicerbart.

Följer inte ridskolan exempelvis Arbetsmiljölagen och arbetsmiljön är dålig så blir miljön som helhet lidande på skolan även för dem som rider där på fritiden och inte är anställda. Det i sin tur ger olika förutsättningar för att olyckor skall inträffa och inte minst för att man skall få ut ersättning...
 
Sv: Personskada pga häst

Det framgick tydligt att det inte rörde sig om en arbetsplatsolycka. Går man och hämtar sin häst i hagen och blir sparkad av hagkompisen så kan jag inte göra någon annan tolkning än att det rör sig om privathästar som man hanterar på sin fritid.

Om du inte förstått det ännu så tog jag exemplet med ridskolan för att just många former av hästägande och sysselsättning förekommer där. Allt från ridskolans egna skolridhästar till inackoderade privathästar. Ingridl har förstått och försökt förtydliga det. Vad gör att du har så svårt att förstå det?
 
Sv: Personskada pga häst

Ja man kan välja att koppal alla frågor till ridskolor ( med lite fantasi går det mesta) för att få chansen att predika om arbetsmiljölagen. För frågeställningen är arbetsmiljölagen inte tillämplig, om den nu knte nyligen börjat gälla på fritiden också.

Det är bara trist med alla trådkapningar. Det finns andra ämnen att diskutera förut orbetsmiljön.
 
Sv: Personskada pga häst

Juridik är ju helt korrekt , tråden har inget med ridskola att göra öht som sagt , juridik platsar den ju utmärkt under För den skull och även ekonomi .
 
Sv: Personskada pga häst

Det framgick tydligt att det inte rörde sig om en arbetsplatsolycka. Går man och hämtar sin häst i hagen och blir sparkad av hagkompisen så kan jag inte göra någon annan tolkning än att det rör sig om privathästar som man hanterar på sin fritid.

Skall jag ge dig ett exempel på en "olycka" som är orsakad av ett felaktigt beteende på en ridskola under arbetstid och som hade blivit betraktad som en arbetsplatsolycka om det inträffat under arbetstid och en arbetstagare eller praktikant blivit involverad?

Alla här är ju medvetna om riskera med att kasta hantagen på marken med trådar och allt vid insläppet på eftermiddagen då hästarna är hungriga och vill in i sina boxar. Att en olycka inträffar för eller senare behöver knappast förklaras.

På en ridskola gör just verksamhetsansvarig så när hon skall släppa in hästarna. Hon är rädd för att bli översprungen, kastar handtagen med trådar och åt ena hållet och sig själv åt andra hållet när hästarna kommer galopperande. Det är, eller var bara en tidsfråga innan olyckan skulle vara famme. Risken för att både hästar och den som öppnar hagen på detta sätt skadas är rätt överhängande. Det här är inte en "olycka som bara händer". Det är en olycka som bara väntade på att inträffa. En olycka som kan och kunde unvikas. En olyck och ett riskmoment som borde undvikits...

Hästskötarna och praktikanterna som arbetar på ridskolan är medvetna om denna risk och bär sig inte åt på det viset. De har lärt hästarna att vänta tills handtagen och trådana är säkert upphängda innan hästarna får passera.

Saken är bara den att på helgerna är det privathästägarna, fodervärdar och ridskoleelever som sköter om intaget på sin "fritid". De gör som verksamhetsansvarig gör för de har alldrig sett något annat sätt att göra och är tydligt omedvetna om riskerna. Och de gör ju bara som verksamhetsansvarig säger åt dem att göra.

När nu en elev (kunde lika gärna varit privathästägaren eller någon fodervärd) på sin fritid och inte i samband med någon ridskolelektion gör som verksamhetsansvarig så inträffar olyckan och både hästar och eleven blir skadad.

Frågan man ställer sig är vem som bar ansvaret? Var det här verkligen bara en olycka som "hände". Vad tror ni det fanns för möjligheter att få ut någon ersättning? Det var ju inte i samband med ridlektion och eleven omfattades inte av klubbens eller ridskolans försäkring...

Det här var en olycka som var förutsedd, som kunde undvikits och som lett till skadestånd om det skett under arbetstid om det involverat en praktikant. Men verksamhetsansvarig bedriver inget arbetsmiljöarbete och säkerhetstänket är rätt lågt på skolan. Följden blev att en tjej och två hästar blev skadade på fritiden. Ingen ersättning utföll och ingen tog ansvaret. Men hade någon orkat driva det hela rättsligt hade man nog rätt snart pekat ut en ansvarig...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Men det handlar om fritid och att ta in sin egen häst, inte om arbete och med mycket stor sannolikhet inte på en ridskola. Tråden ligger inte under hästverksam utan under hästmänniska, en rubrik som är intiktad på privatpersoners problem inte ridskolor och arbetslivsfrågor.

Förutom det har du skrivit spaltmeter i ämnet, jag tror flertalet gör som jag och som mest skummar igenom dina inlägg. Dina trådkapningar börjar bli tröttsamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Många och långa svar men jag fattar inte hur jobbets försäkring skulle kunna täcka om jag blir sparkad av en häst hemma?

Tex i somras gick en av mina hästar med en annan häst, vi lånade hage av en utan verksamhet och ingen av oss har någon verksamhet det är hon jag och hennes mamma som hanterar hästarna.
Säj att jag i somras blev sparkad av deras häst när jag skulle ta in min för att rida.
Hur kommer jobbets försäkring in i bilden:confused:
 
Sv: Personskada pga häst

Men det handlar om fritid och att ta in sin egen häst, inte om arbete och med mycket stor sannolikhet inte på en ridskola. Tråden ligger inte under hästverksam utan under hästmänniska, en rubrik som är intiktad på privatpersoners problem inte ridskolor och arbetslivsfrågor.

Förutom det har du skrivit spaltmeter i ämnet, jag tror flertalet gör som jag och som mest skummar igenom dina inlägg. Dina trådkapningar börjar bli tröttsamma.

Det handlar om hur ett felaktigt förfarande kan leda fram till en olycka. En olycka som under ett förhållande ger ersättning och under ett annat ingen ersättning trots att det torde stå rätt klart vem som egentligen är ansvarig i båda fallen. Och det i sin tur gör försäkringsförhållandena intressanta. De som har en "incidentförsäkring" för sina hästar känner jag utgör ett föredömme i såna här fall där den egna hästen orsakar en skada på någon eller något. Jag säger inte att en sådan försäkring borde vara ett krav. Men man borde nog diskutera igenom saken på inackoderingsstallen...
 
Sv: Personskada pga häst

Bowman blandar äpplen och päron och morötter och drar in hästverksamhet som drivs proffessionellt och då behöver man en försäkring som täcker arbetsskador. Sen kan arbetsgivaren teckna en som både gäller på jobbet och på fritiden, min sambo har det till sina anställda.
 
Sv: Personskada pga häst

Fast den täcker inte så mkt.

Det är viktigare att se till att alla har en fritidsolycksfallsförsäkring. Den stora undersökningen som gjordes för ett par år sedan visade att det ffa var "extrem"sporter som fälttävlan som inte täcktes. En bra idé rent allmänt är att läsa sina villkor.
 
Sv: Personskada pga häst

Många och långa svar men jag fattar inte hur jobbets försäkring skulle kunna täcka om jag blir sparkad av en häst hemma?

Tex i somras gick en av mina hästar med en annan häst, vi lånade hage av en utan verksamhet och ingen av oss har någon verksamhet det är hon jag och hennes mamma som hanterar hästarna.
Säj att jag i somras blev sparkad av deras häst när jag skulle ta in min för att rida.
Hur kommer jobbets försäkring in i bilden:confused:

Nej, din jobbförsäkring gäller knappast hemma såvida det inte ingår en olycksfallsförsäkring på fritiden. Men är det så att du på fritiden vistas på en ridskola och skadas där av någon anledning när du hjälper till vid exempelvis insläpp av hästar så kan det betyda att den som driver ridskolan är ansvarig om hon/han inte bedriver ett arbetsmiljöarbete där man analyserar och åtgärdar riskerna inom verksamheten...

Det räcker med att du blir träffad av en boxdörr eller klämmer sönder fingrarna. Är då boxdörren av en sådan konstruktion att riskerna för en olycka är uppenbar så har den verksamhetsansvarige ett stort ansvar i att olyckan inträffade och kan därmed vara ersättningsskyldig. Det är hans/hennes försäkringsbolag som bör gå in och täcka kostnaderna...


När vi som arbetar med hästar går in till dem i en hage för att hämta dem så är vi i allmänhet väl medvetna om riskerna. Det är ett risktagande vi har med oss ofta på grund av att vi vet om att olyckor inträffat och inträffar. De som bara har det som fritidsysselsättning och kanske sysslar med hästar några gånger i veckan får sällan samma erfarenhet som vi som arbetar med hästar varje dag kanske sex dagar i veckan. Det gör att de kanske inte ifrågasätter felaktiga, farliga beteenden och inte heller är vaksamma på samma sätt vilket kan leda fram till olyckor som egentligen inte behöver hända med rätt kunskap.

Ts var nog väl medveten om riskerna men blev ändå sparkad av en annan häst när hon skulle hämta sin häst. Det aktualliserar ju ansvarsförhållandet som man nog borde sett över i det stall som Ts har sin häst. Det är alltid lättare att diskutera igenom ansvar och scenarior innan en olycka inträffar än efteråt. När man har flera privathästar i samma hage så bör nog varje ägare ha en incidentförsäkring som täcker de skador som kan uppstå vid en olycka. Det kan ju hända mycket mer saker än att någon blir sparkad. Tror de flesta är medvetna om vilka diskussioner som uppstår i ett stall när en häst skadar en annan häst eller en människa...
 
Senast ändrad:
Sv: Personskada pga häst

Jodå har oxå jobbat med hästar både ridskola, tävlingshästar och hovslagare så vet mycket väl om risker och ansvar på arbetsplats.

Men då fattar jag inte hur det kommer sig att arbetsmiljö och deras försäkringar kommer upp i en tråd som handlar om fritid och hästar.
 
Sv: Personskada pga häst

Bowman blandar äpplen och päron och morötter och drar in hästverksamhet som drivs proffessionellt och då behöver man en försäkring som täcker arbetsskador. Sen kan arbetsgivaren teckna en som både gäller på jobbet och på fritiden, min sambo har det till sina anställda.

Nej, jag blandar inte. Jag har gett en helhetsbild på hur olika lagar och regler påverkar riskerna för olyckor samt hur olika möjligheterna för att få ut ev. ersättning för sveda och värk är.

Kan knappast kalla att ridskoleverksamheter drivs proffesionellt då de inte följer arbetsmiljölagen. Det påverkar den miljö som människorna som vistas i när de är där på sin fritid. Och det i sin tur ger väldigt olika förutsättningar för att få ut ersättning vid en olycka.

Försäkringar är ett vägande mellan kostnader och risker. Vilket man värderar mest beror ofta på kunskaper och erfarenheter. Känner man att man inte behöver ta något ansvar behöver man kanske heller inte försäkra sin häst för de skador den kan orsaka. Men jag skulle inte gärna ta den risken...
 
Sv: Personskada pga häst

Jag kan inte se att TS någonstans skriver om stallägaren är en privatperson eller ej.
 
Sv: Personskada pga häst

Men nu är vi där igen, vad har arbetsmiljölagen med någons fritid att göra?
Man måste kunna gå in i sin häst hage utan att arbetsmiljölagen börja gälla?

Ja jag är dålig på lagar och regler när det kommer till att hyra in sin häst men som jag skrev innan borde man kunna ta in sin egna häst även om den står inhyrd på ett stall eller är det bara dom som har sina hästar hemma som kan göra det utan att blanda in arbetsmiljö?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp