Personskada pga häst

Neko

Trådstartare
I förrgår blev jag illa sparkad av en häst i stallet (ej min). Legat två dygn på sjukhus, hämtat ut mediciner och kan inte jobba i totalt 1v (påsk som ger så bra betalt!). Som tur var är jag "bara" blåslagen, men ska jag kräva hästägaren på ersättning? Eller är det mitt eget försäkringsbolag som gäller?

Eg vill jag slippa betala för sjukhuset+lm, det handlar om en dryga tusenlapp. Hästägaren har bett om ursäkt, men hästar är ju hästar ->oberäkneliga så jag vet inte hur jag ska resonera! Är det mitt eget fel att olyckan hände (det var jag som gick in i hagen)? Förstår ni vad jag menar?

Finns det någon som kan/vill upplysa mig?

/kan tillägga att jag gick in i hagen för att hälsa på min häst!
 
Sv: Personskada pga häst

I min hästförsäkring ingår försäkringsskydd för den som handhar hästen (alltså inte bara för mig som ägare till häst och försäkring). Så om min häst sparkar någon person eller någon rider henne och ramlar av och gör illa sig så får den personen ersättning.

Kanske har hästägaren också en sån försäkring?

Om du sen har en egen försäkring så får du väl ut på den också, antar jag.



I förrgår blev jag illa sparkad av en häst i stallet (ej min). Legat två dygn på sjukhus, hämtat ut mediciner och kan inte jobba i totalt 1v (påsk som ger så bra betalt!). Som tur var är jag "bara" blåslagen, men ska jag kräva hästägaren på ersättning? Eller är det mitt eget försäkringsbolag som gäller?

Eg vill jag slippa betala för sjukhuset+lm, det handlar om en dryga tusenlapp. Hästägaren har bett om ursäkt, men hästar är ju hästar ->oberäkneliga så jag vet inte hur jag ska resonera! Är det mitt eget fel att olyckan hände (det var jag som gick in i hagen)? Förstår ni vad jag menar?

Finns det någon som kan/vill upplysa mig?

/kan tillägga att jag gick in i hagen för att hälsa på min häst!
 
Sv: Personskada pga häst

Det beror väl på vad hästägaren har för försäkring på sin häst antar jag kanske. Jag har en tilläggsförsäkring till min häst som tar skador han orsakar.

Annars går det väl på din försäkring? För du är väl försäkrad?
 
Sv: Personskada pga häst

Jo, jag är försäkrad :) har aldrig behövt utnyttja den, har bara pysslat med djurens försäkringar! :D ska prata med hästägaren vid tillfälle, vill höra mig för först vad som gäller!
 
Sv: Personskada pga häst

Hmm..undrar om den försäkringen gäller om det är någon som bara inte varit uppmärksam nog. Säger nu inte att du inte var uppmärksam nog men om så är fallet undrar om den försäkringen täcker sådant.

Vet att min hästs försäkring täcker saker som han förstör, om han kommit lös eller liknande och förstört sin omgivning. Vet faktiskt inte om den täcker personskador..kanske bra att kolla upp. Men det känns trist om man ska behöva utnyttja sin försäkring och ev få högre premie pga någon annans slarv.

Säger dock fortfarande inte att det var så i ditt fall utan jag bara spekulerar lite.
 
Sv: Personskada pga häst

Hästägare har inget strikt ägaransvar, så som hundägare har. Enda skälet till att du ska kunna "kräva" av hästägaren är om denne har lurat dig att göra något med en häst som inte är säker att hantera.

Som några ovan skrivit så ingår en incidentförsäkring i vissa försäkringsbolags hästförsäkringar. Kolla upp det, annars är det din egen försäkring som gäller.
 
Sv: Personskada pga häst

Att man inte har ansvar för hästar vet jag, tur det för de kan ju göra lite vad som!

Jag har sysslat med hästar i 20+år men jag har aldrig varit med om något liknande. Hästen i fråga gick "på" mig i hagen, dvs alldeles för nära. jag bad den flytta på sig (jag smackade lätt och flaxade lite med armarna, som jag brukar göra).. Innan jag vet ordet av så blir jag sparkad till backen och har ont precis överallt! Inga sura miner, ingen förvarning, jag fick ingen chans att försvara mig. Jag vet att hästar inte planerar, men den var definitivt ute för att sparka :devil:

Tur att det är påsk, inget som jag behöver ta tag i på direkten :angel: ska bli intressant att ta reda på vad som gäller, har inte tänkt på detta innan :)

/vid gott mod, kanske smärttabletterna som gör livet så trevligt :rofl:
 
Sv: Personskada pga häst

Som andra skrev kan ju hästen ha en incidentförsäkring så kolla upp det. Men anmäl även till ditt eget försäkringsbolag.
Du kan ju få ersättning för sveda och värk från flera försäkringar men kringkostnader får du bara från ett. Tex sjukhuskostnad, förstörda kläder m.m.

Lycka till och krya på dig. (Från en som har lärt sig att man anmäler allt till försäkringsbolagen. Problemen kan komma lång tid efteråt)
 
Sv: Personskada pga häst

Hoppas du blir bra, tyvärr är man ju i stallet på egen risk och man måste se till att ha en egen bra försäkring när/om olyckan väl är framme.

Att kräva hästägaren på pengar är ingen ide och de kommer nog skapa mer bråk i stallet och bli otrevlig stämning om du kräver pengar av henne/honom.

Du får nog ringa ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt och helt enkelt kolla vad dom gäller i din försäkring.

Själv har jag tagit allt som går just för att man håller på med stora djur och där olyckorna brukar sluta illa när man väl gör illa sig.
Har redan krossat arm och mage i mina dar med häst!
 
Sv: Personskada pga häst

Men oj, hoppas du snart kryar på dig.

Jag tror inte att du har något att hämta rent försäkringsmässigt av hästägaren om det inte är så att den har incidentförsäkring utan du ska använda din egen olycksfallsförsäkring. Jag har för mig att invaliditetsbelopp kan man få ut från flera olika olycksfallsförsäkringar medan man bara får ut från en när det gäller ex.vis skada på kläder och glasögon.

Däremot hade jag flyttat min häst från den hagen, alt. gjort klart för hästägaren att du kommer att ta med dig långspö till hagen för att se till att dennes häst håller ett rejält avstånd.
 
Sv: Personskada pga häst

Däremot hade jag flyttat min häst från den hagen, alt. gjort klart för hästägaren att du kommer att ta med dig långspö till hagen för att se till att dennes häst håller ett rejält avstånd.

Så sant, var och tittade till min häst idag och jag var alldeles nervös av att se den andra hästen. Men det är svårt, stallet är litet, hagarna är begränsade och mitt sto är högdräktig. De trivs ju ihop hästarna, det är ju jag som är rädd... Sämjan i stallet är ju toppen! Vill ju lösa det så allt funkar för alla ^_^

Tack för era råd!
 
Sv: Personskada pga häst

Ja vi har ju ställt frågan till försäkringsbolaget eftersom vi har ett kollektivstall, flera hanterar hästarna och om olyckan skulle vara framme.

Svaret var då att man helt enkelt måste förse sig själv med en bra olycksfallsförsäkring, då hästägaren inte står ansvarig i händelse av att man blir sparkad av en annan häst. Man vistas i stallet på sk egen risk när det inte handlar om verksamhet såsom lektion, turridning eller annat. Då finns oftast olycksfalls försäkringar i verksamhetens regi under pågående aktiviteter.
 
Sv: Personskada pga häst

Utmärkt utrett! :bow:

Då vet jag vad jag ska klura på under mitt "påsklov"!
 
Sv: Personskada pga häst

Jag skulle aldrig kräva någon på pengar för att jag blev skadad av deras häst.

Blir man skadad har man varit nära nog att bli det, stått i fel zoner etc.
Ska man be en okänd häst att flytta sig ska man veta att de kan svara upp. Då måste man kunna fly eller ha ngt att skydda sig med. Ett spö räcker inte mycket till om det är en sån häst som går på folk.

Jag flyttar aldrig lösa hästar som jag inte känner om jag inte har helt stabilt underlag och är beredd att kasta mig undan om den svarar upp.
En häst man har i grimma etc kan man dra runt så den inte kan sparka, man kan dra den ur balans etc så utfallen begränsas.
Lösa hästar man inte helt och fullt känner ska man passa sig för. Spec i små hagar, om de tror det ska komma mat, om de vaktar den andra i hagen etc..

På texten ovan låter jag kanske som jag knappt vågar vistas bland hästar. Jag är tvärtom ofta i extrema situationer med hästar som är farliga, iom att jag jobbar med sånt. Däremot är jag sällan skadad. Just iom att jag är riskmedveten. Jag vet att hästen är ett av få tamdjur som kan råka döda en i misstag.

Och just därför skulle jag aldrig kräva någon annan på pengar om jag blev skadad. Då har jag hamnat fel om hästen når mig och lyckas lägga kraft nog i det.
 
Sv: Personskada pga häst

Håller helt med på alla punkter. Fast det var ett glapp mellan min "kan du flytta på dig" och själva bakut-sparken. Allt var lungt i hagen. Ingen okänd häst. Jag har haft mycket tid i sjuksängen dessa dagar och gå igenom senaiot, vad jag gjorde för fel. Nu blir det en seriös OT här men:

1. Hästen gick "på" mig, så jag knappt kunde gå framåt i hagen.
2. Jag sa till, som när man schasar bort hästar från grinden. Då stod den vänd med huvet mot mig och backade nått steg. De andra hästarna var längre bort.
3. Jag hade hästen till höger om mig, typ 2m bort, huvet mot mig, jag tog typ 1steg sedan låg jag i backen. Satan va snabbt det gick för na att svischa runt och sparka.

Nästa gång kör jag på att ignorera, och gå runt ala Mora-träsk tigerjakten :D

Tur att buke finns, jag vill ju inte fråga de i stallet med risk att trampa nån på tårna :) anklagar ingen, hade inte jag varit i hagen hade inget hänt helt enkelt! Nästa steg blir att komma tillbaka, vill återfå min hästrespekt iställetför rädsla!

Hoppas ni inte tror att jag är ute efter pengarna, vill slippa krångel och göra rätt med en gång! En tusenlapp är denna olycka lätt värt, hade sparken tagit mer åt vänster hade jag suttit i rullstol som doktorn snällt upplyste mig om :cool:
 
Sv: Personskada pga häst

Svaret var då att man helt enkelt måste förse sig själv med en bra olycksfallsförsäkring, då hästägaren inte står ansvarig i händelse av att man blir sparkad av en annan häst. Man vistas i stallet på sk egen risk när det inte handlar om verksamhet såsom lektion, turridning eller annat. Då finns oftast olycksfalls försäkringar i verksamhetens regi under pågående aktiviteter.

Jag har fått samma svar att man måste och verkligen BÖR ha en egen bra försäkring då man som privatperson hanterar eller är kring hästar på egen risk.

Likaså under ridning är det många av oss som inte är försäkrade tillräckligt, i många fall inte alls visar det sig (jätteviktigt att man är noga och kollar upp sånt!)

Fick detta svar då en tjej utan min vetskap skulle vara snäll och ta in min häst..som inte gick så bra då pålle blev rädd för en strömtråd i backen - häst kastar sig runt och tjejen bröt armen. Till följd av det blev hon sjukskriven och ville få tag i någon ersättning.
 
Sv: Personskada pga häst

Sånt här visar ju på hur oförutsett en olycka kan inträffa när man håller på med hästar. Frågan är om det inte är en idé att försöka få alla hästägare att sätta sig ner tillsammans om man har hästen vid ett kollektivstall och diskutera igenom sådana här saker och fundera lite på vilka försäkringskrav som bör gälla.

Vad hade följden blivit om sparken lett till livslångt hanikapp? Eller om ett barn/minderårig blivit allvarligt skadad. Allt för många tänker på följderna efter det att olyckorna inträffat istället för att försöka tänka igenom dem innan. Sådana här händelser kan förändra relationerna mellan mäniskor för resten av livet om man är oense om vem som burit ansvaret, händelsen och följderna. Även den snällaste häst kan bli en drake i en annans ögon.

På vägarna skall alla bilar vara försäkrade i händelse av olycka men i en hage kan en fullförsäkrad häst gå tillsammans med en oförsäkrad. Följderna om en olycka inträffar blir med andra ord olika beroende på vilken häst som skadas eller skadar. I ett kollektivstall kan det vara en idé med ett "lägsta försäkringsnivå" så att man har ett lite försäkringsskydd om man blir misshandlad av en annan häst när man skall hämta sin egen...
 
Sv: Personskada pga häst

Fast så som du tänkt i det sista du skrev, så gäller ju en hästförsäkring själva hästen och de skador den drar på sig inget annat.

Personförsäkringar är det vi själva måste se till att ha - i vissa försäkrignar ingår en incidentförsäkring men det är inte alla hästförsäkringsbolag som har dem. Det jag kan obs:a om i Agria är att den finns, men den är inte tillräcklig när man tittar närmare på saken.
Jag tycker det låter ganska vettigt ang att se till/eget ansvar att ha en bra försäkring - det är nog sällan man blir påtvingad att hantera eller vistas hos en häst, det är en risk man tar och det är djur, stora.

Hästar kommer nog alltid vara på egen risk oavsett hur mycket försäkringar som finns, skaderiskerna kommer inte att minska.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp