personlighet eller bara larv?

L

Lindegaard

Jag har ett varmblod och en new forest, och när man ska hämta dom i hagen springer de bara iväg. Alltså, man måste antingen locka dom eller släppa in båda två. Jag vill inte ha det så, är det någon som vet hur man ska göra :confused: Jag har eget stall och bara två hästar så jag kan inte sära på dom eftersom hästar är flockdjur.
 
Sv: personlighet eller bara larv?

hur regerar hästarna när de står ensamma i stallet? vad handär om du lämnar maten/lockbetet i hagen till kvarvarande häst?
jag har haft samma problem med när jag hade två hästar hemma, de kunde inte slita sig från varann och ville inte vara ensamma,, stort problem då vi skulle på tävling med ena hästen..
jag tog steg för steg och avvänjde dem från varann, till attn börja med fick de inte gå i samma hage.. de kunde nosa över staketet, därefter flyttade jag den ena hästen lite längre bort tills de kunde enbart se varann, båda hagarna var i närheten till ridbanan, så den häst som stod kvar kunde sin sin kompis..
om hästar fäster sig för mycket blir det enbart problem för ägaren.
vad händer om en häst blir skadad och måste åka bort tex.? jobbigt läge.. sen dess har jag skaffat två hästar till, så nu är de fyra och problemet är ur världen.. mitt bästa inköp var ett gammalt shettis sto, perfekt sällskap!
men prova att ta en sak i taget, de kan till en början ha ett lite småhysteriskt beteende, men när de märker att det inte är så farligt, brukar de lugna sig.. kan ta tid beroende på hur just dina hästar är.. men det är min version av hur man bör göra.. funkade för mig..
 

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp