Sv: Permanentbädd?
Torv upplever jag som jättebra grund för permanentbäddar. Är personligen ingen kompis med att mocka halm även om det är jättebra för hästarna att ha något att tugga på, så jag vet inte hur halm är som permanentbäddsunderlag.
Jag skulle kalka botten ordentligt, vet inte riktigt hur mycket kalk det kan gå åt men det finns det kanske andra experter här på. Sedan skulle jag ösa in torv, ordenligt mycket! Sedan skulle jag vattna och trampa, trampa och trampa - ta gärna dit dina kompisar så kan ni ha lite aerobic tillsammans. Sedan skulle jag vattna lite till och trampa lika mycket och lite till. Inte för blött dock, du vill ju inte mätta bädden redan *ler*.
Sedan har jag ingen erfarenhet av halm uppepå, men spontant så känns det som att undre lagret ska bli ordentligt stabilt innan halmen läggs in så det inte blandas för mycket. Så någon-några dagar skulle jag nog ha hästen bara på torven och se hur den kissar och hur bädden trampas till. Fyll på med mera torv om det behövs och trampa en vända till (vattna där det fortfarande är torrt och löst) innan jag la in halmen uppepå.
Sedan mockar du halmlagret på samma sätt som du mockar en växelströbädd men låter torvlagret vara. Troligtvis behöver du rensa lite på den lösa ytan för att få med alla bajspluttarna, men undvik att gräva djupare än du behöver. Om hästen kissar mycket på något speciellt ställe så tar du ut bara det översta kisset och fyller på med mera torv när det behövs. Om bottenlagret är för tunnt kommer det snabbt att bli mättat där hästen kissar mest så försök ha ett tjockt lager. Jag skulle rekommendera ca. 2dm iaf.
Sedan vet jag inte hur länge en bädd håller sig bra, oftast har jag bädden legat ca. 8-9 månader, tömts före betessäsongen och lagts igen till hösten.
Lycka till!