Permanentbädd?

Sv: Permanentbädd?

kan ju vara så att de ej är riktigt lagda eller missskötta.. sånt händer ibland.. ska man ha bödd på en ridskola bör man vara noga med att det är riktigt gjort och att alla som mockar vet hur man ska göra..
och ha en rad med hästar som har växelströbädd istället om dom brukar gräva sönder permanentbädden..

När vi hade permanentbädd (djupströbädd) så använde vi enbart halm. Ingen torv, kalk eller kemikalier.
Vi lade in ett lager halm och lät det vara så ett par tre dagar. Den gödsel som producerades rördes ner i halmen + lite material från marken utanför. Sedan på med ett halmlager till.

Därefter mockade vi ut kissig halm men var mindre noga med gödseln. Några bollar fick alltid vara kvar och "begravdes" under den nya halm som lades på.

Så småningom hade vi en bädd på c:a 2 dm som i princip bara underhölls. Om någon blötkocka grävdes upp mockade vi ut den, annars var det mest att fixa lite på ytan.
Bädden var ljummen tack vare gödseln som sparades i den, och någon urinlukt fanns inte. Fungerar inte bädden, kan en orsak vara att man varit för noga med att mocka ut bollarna.

LIA

okej! :bow:
tur att man lär sig något nytt varje dag!

Har varit tvungen att ha permanentbädd i vissa stall pga deras egen regel att amn ska ha det, men det har aldrig passat några av mina hästar då de gräver upp bäddarna, speciellt min 6 åring som gärna organiserar grävandet så att han gräver runt tills det blir en liten ö/kulle i mitten som han kan stå på & ha koll på allt:idea: :love:

det där med ö känner jag igen. så gjorde min häst förut, ända tills jag skulle "hjälpa" både han och mig själv;
när jag mockade så drog jag ihop spånet till en ö, då jag märkte att han hellre bäddade själv.
men sen slutade han ö:a.. :cool: självklart bara för att jag hade ansträngt mig liiite extra.

Senast ändrad av en moderator:

Så där gjorde en av våra hästar också, så hon fick ha det som hon ville. En hög i mitten som hon använde till toalett. Resten av golvet behövde aldrig mockas.

Man kan ju undra hur dom funderat.

LIA

Klart det inte var roligt mer när matte kommer & hjälper till, det betyder ju att man gör ngt tillåtet;)

ja precis. det är ungefär som att så fort det blir tillåtet så är det inte lika roligt längre. :smirk:

Min grisiga och stoora medryttarhäst står jättebra på en (nu) välskött permanentbädd. Tidigare hade hon liggsår på bakhasorna pga att hon låg igenom växelströbädden (som ibland blev provisorisk permanentbädd för att ägarna inte orkade mocka ur kisseet) och det gick åt ca 8 balar torv/spån i månaden. Nu har hon alltid tjock bädd som hon aldrig ligger igenom och det går åt ungefär 5 balar i månaden. Jag tror att vi kan få ner antalet balar ytterligare lite kommande månad då bädden verkar sätta sig bättre och bättre men eftersom 4 är vad som ingår i hyran så är det nog vad vi kommer använda *ler*.

Men jag vill verkligen tipsa om att göra bädden ORDENTLIG från början, vattna och trampa, vattna och trampa osv. Det är väldigt jobbigt att få till en bra permanentbädd i "efterhand" även om det inte är omöjligt. Och snåla inte med det torra lagret uppepå!

jag undrar lite ang detta med bädd??!! det är så att jag har alltid mockat varje dag men vi nu fått tillökning (en fölis). To och föl står på halm i en 4x4 meters box och det har till denna box och en spilta gått åt en hel rundbal på en vecka...
Jag var upp till mina svärföräldrar och hämtade tre balar med torv och la in i boxen och ströade med halm ovanpå...
Hur tycker ni att jag ska göra?? jag har aldrig använt torv...:confused:
Läste i något inlägg att man borde vattna och trampa??!!
hur mycket?
i vilken situation ska man göra det?? m.m.
kan jag utav detta göra en permanent bädd??
Kan man inte ha permanentbäddar på sommaren??

:confused: :bow: :bump: :bow:

Om torven är torr och dammar så vattnar jag.
Ja du kan göra en fin permanentbädd.
Vet inte hur det är på sommaren, för värmens skull. Men det är ju bara att prova.

Torv upplever jag som jättebra grund för permanentbäddar. Är personligen ingen kompis med att mocka halm även om det är jättebra för hästarna att ha något att tugga på, så jag vet inte hur halm är som permanentbäddsunderlag.

Jag skulle kalka botten ordentligt, vet inte riktigt hur mycket kalk det kan gå åt men det finns det kanske andra experter här på. Sedan skulle jag ösa in torv, ordenligt mycket! Sedan skulle jag vattna och trampa, trampa och trampa - ta gärna dit dina kompisar så kan ni ha lite aerobic tillsammans. Sedan skulle jag vattna lite till och trampa lika mycket och lite till. Inte för blött dock, du vill ju inte mätta bädden redan *ler*.

Sedan har jag ingen erfarenhet av halm uppepå, men spontant så känns det som att undre lagret ska bli ordentligt stabilt innan halmen läggs in så det inte blandas för mycket. Så någon-några dagar skulle jag nog ha hästen bara på torven och se hur den kissar och hur bädden trampas till. Fyll på med mera torv om det behövs och trampa en vända till (vattna där det fortfarande är torrt och löst) innan jag la in halmen uppepå.

Sedan mockar du halmlagret på samma sätt som du mockar en växelströbädd men låter torvlagret vara. Troligtvis behöver du rensa lite på den lösa ytan för att få med alla bajspluttarna, men undvik att gräva djupare än du behöver. Om hästen kissar mycket på något speciellt ställe så tar du ut bara det översta kisset och fyller på med mera torv när det behövs. Om bottenlagret är för tunnt kommer det snabbt att bli mättat där hästen kissar mest så försök ha ett tjockt lager. Jag skulle rekommendera ca. 2dm iaf.

Sedan vet jag inte hur länge en bädd håller sig bra, oftast har jag bädden legat ca. 8-9 månader, tömts före betessäsongen och lagts igen till hösten.

Lycka till!

*kl*
Jag måste ha bädd till min häst då han är stor o tung och bara puttar iväg allt strö om det är löst. Hade tidigare enbart halmbädd men det blev väldigt grisigt. Nu har jag spånbädd underst, ca 1,5-2 dm, och så ett rejält halmlager uppepå. Tar ut alla pluttar, blöt halm och ev blött löst spån. Funkar bra förutom vid dörren där han bajsar, kombinerat med att han står mest där gör att det bara blir grisigt. Så 1 meter in i boxen vid dörren har han enbart halm för där måste jag ta ut varje dag. Gör av med en halv spånbal samt ca 20-25 kg halm per vecka.

Vi lägger ett lager kalk i botten, fyller på med massor av spån sedan packar vi halm överst, låter alltid ett lager halm vara luftigt och fint, vi mockar "skiten" varje dag och strör ny halm varje dag. har funkat med våra hästar ingen amoniak lukt alls i box el stall :p :p

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 459
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II