Permanentbädd?

D

Dequines

Vad tycker ni om detta?
Har sett att lokala ridskolan har det och de påstår att man tjänar in lite på det, men jag kan tycka att det verkar lite ohygieniskt..?
är inte så påläst om permanentbäddar då jag alltid haft fri tillgång till spån.

Och ni som har det, hur har ni eran bädd/ vad har ni underst i lager osv. Jag vill veta lite om det! :rofl:

Sv: Permanentbädd?

En välskött permanentbädd är bra, men det passar inte alla hästar. Om de gräver eller sparkar upp bädden stiger amminiakgaserna upp och det irriterar slemhinnorna. På ridskola kan jag tänka mig att det är svårare när det är så många olika som mockar. Risken är stor att någon inte vet hur man ska göra och petar med en grep i det undre lagret som ska vara orört.
Jag föredrar den gamla klassiska typen av bädd med packade halmkakor i botten och spån ovanpå.
Jag fick inte tag på halm i år och har därför torv i botten på min bädd. Min häst kissar på samma ställe och torven suger åt sig så mycket att urinen inte sprider sig. Det har gjort att jag har en bädd som brinner bra i en tredjedel av boxen och i resten har bädden inte satt sig alls. Halm sprider urinen och bädden blir jämnare. Har man en häst som kissar lite varstans uppkommer inte det problemet förstås.

Min häst är en riktig gris; han är stor, äter mycket (= mycket som kommer ut också), sprider hö och skiter överallt i boxen.
Trots detta funkar det bra med permanentbädd! Det blir lite lettare att mocka, det går at lite mindre spån, och hästen får ett behagligt underlag att stå/ligga på. Inga ångor!

På sommaren tas bädden ut för att stallet ska saneras, det är INTE årets mest trevliga uppgift...:crazy:

På min ridskola fungerar det bra med permanentbädd trots att det är många som mockar åt ridskolehästarna.

Har sett olika bäddar själv nyligen. Några han endast spån i sina och det luktar h*lvete. En tjej i mitt stall har använt sig av (inte helt säker men) tidningspapper, torv, grovspån etc i boxen och så har hon halm ovanpå som hon byter ut när den blir äcklig. Det luktar MYCKET mindre och jag tycker det är ok. Däremot är jag inte så mycket för bädd eftersom jag aldrig sett en häst stå/ligga i sitt eget bajs ute i hagen om den inte har ett annat val. Men vill man ha bädd så får man ha det tycker jag.

en väl anlagd permanentbädd har man ett lager kalk eller stalosan i botten, sedan torv eller halm som packas ghårt, ovan på det ett löst bäddlager i vilken nman dagligen tar bort skiten ur..

på ridskola tror jag att man skulle klara sig bäst med 40 cm djup ränna i stallgolvet under box/spiltplatserna, packa hela denna med bäddmaterial, Sedan ta ut allt på sommaren genom att ta ner väggar och köra med bobcat..
sedan ska ridlärarna informera alla elever om vad som gäller, speciellt de som har hand om kvällsmockningen (på min ridskola mockar en grupp bort högarna bara, inte helmocka.. )

Jag har sett olika typer av försök till permanent bädd.. De flesta har misslyckats och det skinker amoniak i boxarna. Men det är faktiskt en tjej i mitt stall där jag står nu som har lyckats. Jag tror hon har blandning av torv och spån under (ganska tjockt lager) och sedan har hon rejält med halm över och ser alltid till att ta bort ALLA bajshögar och det är alltid ordentligt med torr halm. Om man inte visste att det var en permanent bädd så ser det ut som en vanlig box med mycket halm. Luktar ingenting oh är alltid rent och tort. Själv är jag ändå inte så förtjust i bäddar..:smirk:

Om det sköts bra är det bra. Precis som med allt annat.
Det kan ju vara dåligt om man bara har löst/rent spån i boxen/spiltan om man bara öser på en decimeter spån.

Vi har på ridskolan haft bädd i flera år, med bara spån och det har fungerat utmärkt (Utom vissa perioder då den lata stallskötaren spånade dåligt :mad: )
Och hästen pissar väldigt mycket, eller stökar runt så är det inte bra att ha bädd däremot.
Men som sagt, om man sköter dem och vet vad man gör så blir det inte ofräscht. Jag har de senaste åren skött mina hästars bäddar själv, och jag måste ju säga att de har varit finast :angel:

okej, så om jag hittar en bra lösning (att jag hittar en bra kombination av strö för en permanentbädd) så kan jag alltså tjäna in lite? eller?
nu när jag vet lite mer så blir jag ju intresserad.

Vad kan bästa strö-kombinationen enligt er vara då? ngn som vet ungefärliga priser på kalk? eller överslagspris?:angel:

25 kg Kalk på Granngården går väll på ca. 50 kr. Stallosan har jag ingen aning om men hört att det är bättre då det är bakteriedödande olikt kalket.

Har också hört att vissa inte kalkar golvet och det funkar ändå. men vad vet jag :)

ja du tjänar lätt in på det.. när vi hade växelbädd (vanlig dvs) till ponnyn gick det väl åt 4-6 balar torv/månad.. med permanentbädd bara 2 balar :idea:

jag rekommenderar varmt torv i själva bädden, råspån eller kutterspån över gör att det blir lite ljusare..

när du lägger bädden så använd en sopkvast att bre ut kalken med, det fungerar bäst.. sedan på med minst 20 cm torv och vattna ner en hel del.. allteftersom att hästen trampar ner bädden mer så blir den lite tjockare.. skrapa aldrig i bädden utan om hästen trampar ner allt det lösa i bottenkakan så fyll bara på med mer löst ovanpå.. :)

Hej !! Om man står på torv (som jag gör) då så är ju bädden REN torv som hästen har trmpat till en bädd. Sen tar man ny torv och fyller på efter att man Tagit bort ALLT bajs och Kiss. Om man låter sånt ligga kvar så blir det något som kalas ''kiss-bädd'' och om en häst står på det förlänge så kommer det börja frätta på benen..!! :(

Om jag får säga vad jag tycker så är bädd något som vi inte kan påvärka.. Om hästen vill ha en bädd så kommer den att skaffa sig det. Sen kan vi ju ta bort den om vi inte vill ha det..!!

Kramiz^^

nej, om man gör bädden på rätt sätt, dvs med kalk i botten och rejält lager så fräter det absolut INTE på benen!

det du tänker på är inte bädd utan helt enkelt någon som struntar i att mocka.. försöker man ha bädd med för litet strödjup blir det slaskigt ja, men det är FEL och det är INTE så en riktig permanentbädd ser ut..

okej!
man ska alltså plocka ut bajs/kiss men inte röra det andra, eller hur var det? :crazy:

hur ofta bör man byta ut bädden?

Från tom box på ca 8-9 kvadratmeter, så kalkar man golvet antingen med kalk eller stallosan. Därefter lägger man in 5-6 balar torv per box, och kissfläckar lyfter man bort där det ser vått och kladdigt ut men inte ända ner till golvet sen fyller man ut ett ev hål med ny torv och stampar till. På bädden ska det ligga ett strölager, och hur ofta man behöver fylla på kan vara olika från häst till häst men torvströtillverkarna anser att ca ½ bal per vecka räcker. När bädden väl är klar så mockar man oftast bollar och väldigt lite kiss, eftersom den hinner försvinna ner i bädden om hästen inte har kissat väldigt nyligen.

Har man häst som kan stå på permanentbädd så är den i princip luktfri, den håller i 2 år och ev något mer beroende på hur den sköts.

bajset ska ut, men kisset ska du inte ens kunna se, för bädden ska vara såpass djup att kisset rinner ner och inte syns, precis som i ridhuset eller på ridbanan..
har man en oredentlig bädd så blir det en hård kaka av kisset och det värmer underifrån, det ska absolut inte bli slaskigt i boxen elelr lukta illa, då är bädden för tunn eller så har man en grävande häst som inte passar att stå på bädd...

Om jag får säga vad jag tycker så är bädd något som vi inte kan påvärka.. Om hästen vill ha en bädd så kommer den att skaffa sig det. Sen kan vi ju ta bort den om vi inte vill ha det..!!
´

Vad menar du? Nog är det väl ändå vi som bestämmer om det ska vara permanentbädd eller växelströbädd (bädd som byts varje dag)?

Immer

okej! :rofl:
alltså ska man ha en så tjock bädd att kisset inte ska synas, ok.

vad är bäst att ha över kalket då? en del säger torv, en del säger halm..

:bow:

halmen sprider urinen bättre över hela boxen om det är en häst som bara kissar på ett speciellt ställe. Jag har bara erfarenhet av torv och det har fungerat ypperligt, tills nån idiot bestämde sig för att byta box på ponnyn och grävde över halva gamla bädden i nya boxen, var bara till att byta allt och ha växelxströbädd sista 2 månaderna..

som sagt ska du ha minst 2 dm ihoptrampad bädd i botten och sedan ett lösare lager ovanpå som du går igenom dagligen, dvs du gräver aldrig ner i bädden..

tackar.
det känner jag igen sedan ridskolan, när man mockade undan nån hög efter ritt eller så så skulle man inte "gräva".

men deras bäddar kunde inte ha funkat optimalt då det luktade mer eller mindre ur många hästars boxar. måste bero på okunnighet..?

jag kan isåf tycka att permanentbäddar på ridskolor skall mockas endast av personal med kunskap om denna bädd?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 248
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur