permanentbädd för boxvila

CurlySue

Trådstartare
jag är osäker om denna tråden ligger rätt?

Vad är bäst när hästen står inne på boxvila, permanentbädd eller "vanligt"

Sv: permanentbädd för boxvila

hästen som ska stå på boxvila har senskador.
När hon stod på boxvila förra året fick hon fula liggsår på hasorna fast med extra mycket spån. Den gången var det mycket viktigt att det var rent och inte blött alls, därför stod hon på nytt spån varje dag.

Så tänkte om bädd är bättre att ha när hästen är inne på boxvila?
Jag har aldrig haft bädd förut så jag vet inte för och nackdelar.

Håller de sig lugna så är väl en bädd lättare att mocka. Jag började med det och det fungerade tills han kom på att det var jättekul att gräva gropar i den... :/

Min häst ska stå på boxvila för senskada, har stått i box på klinik i nästan tre veckor på spån. Jag kommer inte ha bädd, kör på som vanligt när hon kommer hem fast då på halm. Har något sagt att du bör ha hästen på bädd?

Jag har räknat med att jag kommer få mocka två gånger om dagen och ha lagom mycket halm så det är mjukt men inte "för" mjukt.

Eftersom jag har bädd vanligtvis så är det självklart för mig att fortsätta med det nu när en av hästarna står på boxvila med fångkänning. Jag har torvbädd och tycker att det blir en bra grund när man fyller upp med spån för att göra bädden mjuk och så att han kan borra ned tån. Jag riskerar inte heller att han drar undan spånet och står på betongen. Något min gamla häst var expert på. Hellre att de gräver i en bädd än att de gräver bort löst strö och hamnar på betong golvet.
Med en senskada hade jag absolut gjort torvbädd då det ger ett lagom stumt underlag för hästens senor och man minimerar risken för liggsår.
Fördelarna med bädd är ju också att hästen slipper stå i amoniakångorna när den har kissat då det genast går ned i torven och tas om hand där.

jag är osäker om denna tråden ligger rätt?

Vad är bäst när hästen står inne på boxvila, permanentbädd eller "vanligt"

Jag hade fokuserat på att ha en bädd som avger så lite ammoinak som möjligt oavsett om det i detta fallet råkar vara permanent eller växelströ.

Svarar till alla.

Därför jag tänkte på bädd till henne är att förra gången hon stod inne på boxvila fick hon fula liggsår fast mycket spån och den gången mockade jag 4-5 ggr ibland mer då hon hade uppskurna hovar som inte fick bli det minsta blöta och ströt var så luftigt att det gled bara åt sidan och då låg hon bara på betonggolvet.. Denna gången mockar jag bara 1-2 ggr/dag men ser fortfarande att spånet flyter undan där hon står mest och står på betonggolvet.. det kan ju inte vara bra för lederna?

Även när hon stod inne på klinik fick hon liggsår.

Nu har jag vart inne på jobbet och köpt stalosan, torv och spån.

Jag tänkte ta stalosan på betongen sedan lägga in torv som jag trampar till och vattna på lite och sedan spån som ett mjukt lagen. Tror ni det skulle funka?

Låter som en bra plan :)

Lägg in riktigt rikligt med strö så är risken mindre att det kasar undan.

Oj, det är svårt att säga men om du har en vattenkanna med stril så är det lättare att få lagom mängd vatten. Inte plaskblött. Bara lite fuktigt. Det behöver inte vara jättemycket vatten. Förhoppningsvis hjälper hästen till att packa till det.

Jag blev super nöjd när jag var klar:laugh:

hästen blev oxå jätte glad, hon vräkte i sig torven!!! Jag fick henne sluta men så fort jag vände ryggen var hon nere med mulen under spånet och mummsade i sig torven...

Hur mycket torv kan de äta?? borde jag vara orolig?

Hon har aldrig stått med torv förut.

Använd inte för mycket spån, finns färdigblandad torv/ spån att köpa och då skall det vara den med minst inblandning av spån. Spånet ger ammoniaklukt sämre bädd och drar till sig mer flugor än torv. När hästar står på bädd i boxvila blir den ofta för blöt då torven inte hinner absorbera urinen. Man får mocka bort bädd om det känns för svampigt i boxen. Hästar kissar ofta på samma ställe vilket gör det för blött för att bara fylla på mer torv. Kalka i bottnen och vattna inte för mycket då det blir blött fort ändå. Lägg inte i för mycket torv i början då blir det bara sörja och ingen bädd.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Elo
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 558
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka