Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Sundbro

Trådstartare
Ni som har permanentbäddar med torv och spånlager ovanpå detta. Hur många balar torv behöver ni fylla på grundbädden med under en stallperiod och hur ofta görs detta? (skriv gärna hur länge hästarna står på stall, betesperioden varierar mycket var i landet man bor).

Tacksam för svar.
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

:DHaha! Jag har järnkoll!

Nä inte riktigt....men lite koll.
Strör upp boxen med 3-4 säckar "stallströ" ... sen 1-2 balar spån. Beror på boxens storlek.

Efter det.....ingen mer torv, bara spån när jag tycker det behövs.
Gräver inte i botten när jag mockar utan skummar bara på ytan. Blir det VÄLDIGT blött av urin tar jag nåt hack med grepen och tar ut det värsta.
Har faktiskt kvar torvbottnen på två av boxarna från förra vintern nu i vinter då dom inte var blöta/dåliga. Bara lagt in ny spån!
Har fyllt på med en säck ny torv i en av boxarna inför stallsäsongen. That´s it!

Har haft häst i över 35 år och först nu, den senaste vintern, lagt torv i botten. Klart överlägset ALLT annat i botten! :

Sparar massor av pengar, jobb och tid! :bow:
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Jag har 2-2,5 balar med torv i det undre lagret. Anlägger bädden i slutet av september oftast och sen lligger den till i början av maj.
Spån ovanpå fyller jag på när det behövs. Torv + spån är suveränt i permanentbädd. Halm går lika bra att ha på toppen, men är mycket krångligare att mocka i tycker jag.
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Har ni kalk i botten ?

jag har två hästar som står på torv, den ena har redan en fin "platta" av torven som är hård och lite lagom fuktig, den andra har en helt torr bädd, han pinkar på ett ställe och skiter i ett annat hörn och nån "platta" är det inte tal om. Men han förbrukar löjligt lite torv, kanske en bal varannan vecka
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Oj då har jag betydligt tjockare botten med torv har kanske 6 balar nu, men då har jag i och för sig kvar mattan under då vi har platsbrist i stallet så det halkar iväg annars. Det börjar trampa åt fint i boxen nu så dags för spånet. Ni verkar inte fylla på så mycket mer än bottenlagret alltså verkar det som, ska bli intressant att se om det funkar för min storkissare också.
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Jag har Stalosan i botten. Strör med det emellanåt sedan.
Har man en som ständigt kissar på samma ställe kan det bli krångligt med torv eftersom torven suger upp direkt. Då blir det lätt ett "berg" just där. Enklast är hästar som kissar lite här och där så det blir spridning på urinen. Min ena häst är sådan och då får man i början flytta de blöta partierna så att det blir blöt botten i hela boxen för annars blir det ingen bädd som kan brinna. (om vissa delar av boxen är helt torra)
 
Senast ändrad:
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Någon mer som använder torv med spån över? Åtgång torv och spån på ett ungefär?
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Spånåtgången glömde jag skriva med. Till två boxar, en med stor häst och en med B-ponny brukar det gå åt 3 spånbalar i månaden. (ibland 4)
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Man ska helst inte ha kalk i botten på en torvbädd, det kan tydligen rubba ph-balansen. Jag har använt stalosan och nutraren, fungerade fint! :)
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Har inte heller kalk. Använder Boxnytta.
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Fler som kan ge svar på hur mycket torv de fyller på efter de lagt på spån och hur mycket spån som använts under en månad? Vill se om jag räknat rätt ekonomiskt. Har inte kunnat lägga på spånlagret ännu då min häst blev sur för att hon inte fick komma ut bland de första en morgon och började riva runt i bädden precis då den hunnit sätta sig så där lagom, blev till att ha på mer boxnytta, jämna till och på med ett lager till för att få det bra, suck....
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Fler som har koll på detta med torv med spån ovanpå?

Själv fick jag vattenläckage i boxen så var tvungen att hiva på mer torv men har under vintern haft problem med fukt i spånlagret trots tjockare botten under. Hur vanligt är det att fukten vandrar upp genom lagren i permanentbäddar? Har inte rört botten utan endast mockat ur bajset och de värsta "kisskullarna". Rikligt med spån och ny spånbal med 7-10 dgrs mellanrum. Upplever inte bädden som varm under vintern då man kände med handen ovanpå men värmen kanske inte känns så tydligt om man inte är i kontakt med bädden någon längre tid? (som när en häst ligger ner tex) Tror inte att bädden har brunnit ihop som den ska. Vad är fel? Skulle jag ha kalkat mer eller använt mer medel typ Stalosan. Trodde inte man skulle behöva det på annat än de riktiga kissfläckarna då bädden var lagd.

Vad är normal åtgång på torv med spån ovanpå egentligen till en 9 kvm box, hur ofta fyller ni på?
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Jag har Stalosan i botten. Strör med det emellanåt sedan.
Har man en som ständigt kissar på samma ställe kan det bli krångligt med torv eftersom torven suger upp direkt. Då blir det lätt ett "berg" just där. Enklast är hästar som kissar lite här och där så det blir spridning på urinen. Min ena häst är sådan och då får man i början flytta de blöta partierna så att det blir blöt botten i hela boxen för annars blir det ingen bädd som kan brinna. (om vissa delar av boxen är helt torra)

Det där har jag funderat på.

Är det bäst att börja som en vanlig box (som mockas ut allt dagligen) med lite strö och ta ut bajs varje dag och röra ihop allt + lite mer torv ovanpå ett gäng dagar och sedan fylla upp så det blir mer som en riktig bädd?

TS: Våra hästar gör av med 1 torvbal/vecka då det blöta mockas ut. Övriga dagar tas bara bajs och ev lite vått ut och jämnas till. Så det var ju inte direkt svar på frågan men kanske ett maximum av åtgång eller något :D
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Jag lägger in fyra balar torv i 3x3 m boxar, låter hästarna bo i det ca 1-2 veckor så de trampar till det. Sen fyller jag på med spån. Jag skulle gärna fortsatt med torv men de är så tunga att hantera så därför går jag över till spån. Till den ena hästen fyller jag på 1/2 bal spån ca var tionde till fjortonde dag. Till den andra får jag fylla 1/2 bal per vecka, mockar desutom ut mycket mer hos den hästen.

Bädden i den renliga hästens box kan ligga kvar och återanvändas om jag skulle vilja det. Skickade dock ut den till växterna i trädgården för att jag vill kunna tvätta hela stallet i år.
 
Sv: Permanentbädd av torv med spånlager - hur ofta fylla på torvlagret?

Det där har jag funderat på.

Är det bäst att börja som en vanlig box (som mockas ut allt dagligen) med lite strö och ta ut bajs varje dag och röra ihop allt + lite mer torv ovanpå ett gäng dagar och sedan fylla upp så det blir mer som en riktig bädd?

TS: Våra hästar gör av med 1 torvbal/vecka då det blöta mockas ut. Övriga dagar tas bara bajs och ev lite vått ut och jämnas till. Så det var ju inte direkt svar på frågan men kanske ett maximum av åtgång eller något :D
Jag börjar med enbart torv första veckan. Jag mockar ut träcken och i början får jag flytta lite torv från kisställena så att det blir blöt torv även i övriga boxen. Trampar till det ordentligt också. När det är en bra grund av torv börjar jag fylla på med spån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 613
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp