Perfekt för körning - men rädd *långt*

Sv: Perfekt för körning - men rädd *långt*

Givetvis kommer jag bara inte sätta grimskaften i handen på karln och dra därifrån. Vill de veta, så får de givetvis veta allt. Menade kanske mest att alla har olika metoder. Någon kanske inte vill veta, för att inte sätta upp några mentala spärrar? Vad sjutton vet jag...

Och jag vill inte köra honom för att det skulle vara så läckert... Nog för att det är en mkt trevlig sidoeffekt men för att det är det han är till för. Han trivs där, i skogen, inte på ridbanan, på grusvägen eller i dressyrarbetet. Han älskar att bli tömkörd. Han älskar att jobba hårt. Han är "skogsklok", lättlärd. Det är där han hör hemma och det är min högsta önskan att det en dag skulle bli verklighet. Men givetvis... Går det inte så går det inte...

Vet inte varför du citerade mitt inlägg, men jag kan hålla med om att alla hästar trivs inte som körhästar oavsett ras.Men ett ärligt försök hos en kunnig kanske kan utröna tanken?

Ja vet heller inte varför jag citerade dig just nu. Menade i allafall INGET illa alls.

Detta är ett ämne som JAG har personlig erfarenhet av. Därför jag hetsar upp mig lätt.

Anna-Carin

Hon benämde en total främling som bylegend. Att vara en bylegend med nordsvenskar är inte direkt utförlig beskrivning på någon som är proffs. Hur skulle jag kunna veta att han är proffs när jag inte ens vet vem han är?

Jag tror att fråga vad det är för "bylegend" är ett trevligt sätt, när man inte vet vem det är. Man behöver inte förutsätta att personen är oseriös, trots att de flesta av oss hört talas om, eller sett folk med tvivelaktiga hästmetoder, men jag drar inte alla över en kam för det.

Jag tror nog att ditt körproffs kan bedöma din häst, om det är lönt att gå vidare eller inte. Ibland är det en "utvecklingspuckel" ens häst måste över, innan det går lättare/bättre.:)

Vår danska import som kördes in som sjuåring, var lite stökig i början av skackelträningen, men är nu som tioåring vår bästa körhäst. Hennes första tur med släde var en mkt lugn tillställning.

Givetvis kommer jag bara inte sätta grimskaften i handen på karln och dra därifrån. Vill de veta, så får de givetvis veta allt. Menade kanske mest att alla har olika metoder. Någon kanske inte vill veta, för att inte sätta upp några mentala spärrar? Vad sjutton vet jag...

Och jag vill inte köra honom för att det skulle vara så läckert... Nog för att det är en mkt trevlig sidoeffekt men för att det är det han är till för. Han trivs där, i skogen, inte på ridbanan, på grusvägen eller i dressyrarbetet. Han älskar att bli tömkörd. Han älskar att jobba hårt. Han är "skogsklok", lättlärd. Det är där han hör hemma och det är min högsta önskan att det en dag skulle bli verklighet. Men givetvis... Går det inte så går det inte...

Nu förstår jag inte dig riktigt. Du skriver att du har försökt köra in din häst i några år. Men att det inte går. Samtidigt så skriver du att han är lättlärd. Vi tömkörd mitt ponny sto några enstaka gånger och sedan så satte vi henne i vagn. Det tycker jag är en lättlärd häst. Ta och ring till Våge och kolla vad han tycker. Han kan säkert ge dig tips på tele.

Kul att höra om någon som haft positiva upplevelser vid sen inkörning :)

Jag tycker att han är lättlärd då han inte haft några problem alls vid tömköring eller inridning. Han trashade en hel transport för han fastnade under bommen och slog sig en hel del, men han är inte rädd för transporter utan fortsatt lättlastad ändå. Han har aldrig brytt sig om invänjning med sadel eller loksele.
Men just vid själva körträningen är det som om han har en spärr. DET, inget annat. Därför skriver jag att han ändå är lättlärd.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen? Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: gadriel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar