Perfekt för körning - men rädd *långt*

Chili

Trådstartare
Vi har slitit vårt hår och varit brydda i flera år. Jag äger nämligen en nordsvensk som vi inte alls lyckats köra in, och det är så sorgligt. Han är jättevacker, jättestor, grov... Han är inte byggd för att ridas på, som många mindre, mer smäckra nordsvenskar. Han älskar att jobba hårt, långsamt, över stock och sten i skogen. Men att galoppera och sådant är inte riktigt hans melodi.

Så frågan är, nu när han fyller 7 i år, kan man skicka iväg honom till någon jätteduktig som kör in honom eller är han helt lost? Vi har inte haft möjlighet till detta tidigare och nu är han uthyrd och kontraktet går ut i oktober. Så då tyckte jag, varför inte? Jag tycker han ska göra det han är född för att göra. Men samtidigt undrar jag då min pappa, gammal jordbrukare som han är, som har kört/kört in ardennrar sen barnsben, inte kunde köra in honom för han är så ofantligt rädd för skaklar/bommar, vagnar etc. Nu går han över bommar, ibland tveksamt, ibland utan problem. Men att ställa honom mellan skaklar har aldrig gått trots att vi har tränat sen han var 1 år ungefär.

Han är lätt att tömköra, lyssnar bra på allt, och det syns att han tycker det är jätteroligt, speciellt ute i skogen över stock och sten. Han bryr sig inte om linor kring bakbenen, men så fort vi har använt oss av skaklar och bara gått med dem t.ex. bredvid honom så blir han jätterädd.

Vad tror ni? Jag vill så gärna! Men han är så stor nu, och jag är så liten, så när han får panik över alla saker och ting kan jag inte hantera honom. Det fungerar inte med pappa heller. Men någon i detta avlånga land kanske kan lyckas? Ska inte en sån här läckerbit köras med loksele i skogen :love:
lckerbitenret.jpg

Sv: Perfekt för körning - men rädd *långt*

Vad tråkigt med din fina häst. En god vän till mig ägde en ponny med exakt samma problem. Samma sak med en godkänd WM hingst. Dessa hästar bara skakade då det blev tal om skaklar. Jag skulle nog be dig att avstå för hästens skull. Jag skulle tro att det blir en häst som man har svårt att lita på när man kör. Jag tycker han har en väldigt fin kropp så varför kan du inte rida han?
Lycka till.

De flesta kan vänjas men det tar tid och kommer att kosta en massa pengar!
Frågan är oxså om denna häst verkligen på sikt kommer att bli en säker körhäst? Det kan man inte svara på förren efteråt.
Min erfarenhet är att de som jobbar med inkörning regelbundet och träffar massor av olika hästar har stor erfarenhet och kan efter bara ett par veckors utvärdering avgöra om det är värt att jobba vidare med hästen.
Det kan oxså vara bra med ny miljö och nya människor som hanterar hästen utan att igentligen veta hur hästen BRUKAR reagera.
Själv så får vi alltid några hästar per år som behöver extra mycket tid. el hästar som av någon anledning blivit skrämda och skenat. På 10 år är det endast två som vi har avbrutit inkörningen på.
/M

Ja, det är ju det som är frågan, om det kommer gå att lita på honom eller ej. Jag tror han skulle älska det för han är som gjord för det...

Jo, det går att rida på honom men han är slö och inte direkt av ridtyp. Han går jättebra i skog och mark men på grusvägar blir han jätteslö. Senast jag satt på honom så knakade det till i min höft och sen haltade jag i två veckor :o Vi har också en gammal loksele som använts på ardennrar runt 40-talet. Den fick vi spänna ut för honom i bogen. Så stor är han! Han är genomsnäll men lite tittig. Det kanske sätter en massa käppar i hjulet, även om han blir säker framför vagn?

Senast ändrad:

Det är ju min tanke, att bara lämna iväg honom till någon duktig och säga: Han är inte inkörd, snälla gör vad du kan. Och inte säga något om vad han tycker är läskigt osv. Om de är supersäkra så kanske han går med på det. Han vill alltid följa den som är starkare än honom mentalt. Är han rädd vid ridning så går han ALLTID förbi om man sitter av och går framför honom. Men måste han gå först, då kan det bli knepigt.

Har gener en stor betydelse? :p Hans mamma var inte inkörd och ganska lättskrämd och allmänt galen :crazy: (inte jag som ägde henne vid betäckningen, jag köpte dem när casper var nån vecka gammal). Han är e: Skjerdingsson och som jag förstått är han en exemplarisk nordsvensk?

Hos mig ringer sååå många varningsklockor när jag läser inlägget.

Snälla gulliga. Tänk på DIN EGEN och HÄSTENS säkerhet och låt den SLIPPA bli körhäst.

Jag har personlig erfarenhet av detta och skulle gjort vad som helst för att slippa. Min tinkerkorsning vacker som en dag och bara SÅÅÅ maffig framför vagnen. Mina idoga försök slutade med 3 krascher.
Detta TROTS att hon från början var inkörd och snäll att kör men med mycket nerv i sig.

En av krascherna hamnade jag på akuten och hästen fick besök av veterinär. Vid de övriga tillfällena var det ENDAST våra vagnar och selen som gick sönder.

Anna-Carin

Jag vet... gaaah. Det är så sorgligt. Stackars er som åkt på en massa vurpor :(

Det känns verkligen i hela hjärtat hur han hade älskat att dra timmer i skogen, om han inte hade varit rädd. De som känner honom tycker alla att det är slöseri att han inte är inkörd... Men samtidigt, man vill ju inte skada honom eller sig själv. Men vem vet, i oktober har han varit hos sin fodervärd i ett år. Han kan ha mognat, lugnat sig... Eller så är han samma häst. Eller så är han en bättre ridhäst.

Jag vill tillägga att jag har sett en person ta en kallblodig travare, inte körd på några år och innan dess endast kör med sulky, slänga på loksele och stora 4-hjuliga vagnen. Det blev en vansinnesfärd som heter duga. Riktigt så dumdristig är inte jag. Känns mest som om man vill försöka igen, och funkar det inte, då kommer det aldrig att funka.

Jag tycker du kan testa iallafall. Annars lär du aldrig få ro i själen. Har man testat så kan man iallafall slutligen acceptera det. Skicka honom till Tomas Eriksson, det är inte så långt i från er (utanför Båstad). Det kostar, men det kan vara värt det...

Det lär ju vara svindyrt :eek: Hehe...

Är egentligen från Jönköping, just nu står han vid Varberg. Utanför Jönköping finns en man med en massa nordsvenskar, en liten 'legend' i trakten (hans son var med i Bonde söker fru :angel: ). Har dock ingen aning om han tar emot hästar för inkörning eller vad han skulle kunna tänkas ta för det...

Som sagt - vill ha lite ro i min själ.

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kopia2avwesternriding.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/PICT7341.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/PICT7296.jpg

Min läckerbit :love: Visst vill han dra, eller hur? :p

Senast ändrad:

Jag tror att Åke här inne på bukefalos kör in hästar med.

Anlita ett proffs el låt bli att köra in hästen. Det verkar inte vara en häst för någon med lite erfarenhet. Tror att Tomas tar 8000kr/mån det är normalt för inkörning.
/M

Bylegender hade jag hoppat över. Få hästen inkörd hos ett proffs.

Ärlighet varar längst,både för din men också för hästens skull så berätta problemet.För en erfaren och kunnig person så tror jag inte det låter hemskt i dennes öron.Någonting orsakar hästens ovilja och det gäller att luska fram rätt knapp att trycka på.Är du villig att betala en slant för jobbet och få hem en harmonisk och välkörd häst så satsa på Tomas Eriksson.

Det lär ju vara svindyrt :eek: Hehe...

Är egentligen från Jönköping, just nu står han vid Varberg. Utanför Jönköping finns en man med en massa nordsvenskar, en liten 'legend' i trakten (hans son var med i Bonde söker fru :angel: ). Har dock ingen aning om han tar emot hästar för inkörning eller vad han skulle kunna tänkas ta för det...

Som sagt - vill ha lite ro i min själ.

http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/Kopia2avwesternriding.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/PICT7341.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/PICT7296.jpg

Min läckerbit :love: Visst vill han dra, eller hur? :p
Jag antar att det är Våge du tänker på. Han är ju verkligen duktig. Frågan är ju bara om han tar emot hästar jusst nu. Jag vet att han jobbar åt komunen några dagar i veckan med sina hästar. Men jag tycker att du kan ringa och höra med han vad han säger. Men som jag sa innan så skulle jag låta hästen vara. Jag skulle ha svårt för att lita på den.

När jag fått smälta tanken en stund, så är det inte så orimligt längre. Ska börja jobba till sommaren och lägga studierna på hyllan lite, då är det lättare att få fram pengar till en vettig inkörning.

Så han är inte bara en bylegend? Man har hört mkt gott och med tanke på hur fina hans hästar var på nordsvenskens dag på Elmia :love:

Men om han faktiskt är duktig, då tänker jag definitivt undersöka möjligheten.

Hon benämde en total främling som bylegend. Att vara en bylegend med nordsvenskar är inte direkt utförlig beskrivning på någon som är proffs. Hur skulle jag kunna veta att han är proffs när jag inte ens vet vem han är?

Ärlighet varar längst,både för din men också för hästens skull så berätta problemet.För en erfaren och kunnig person så tror jag inte det låter hemskt i dennes öron.Någonting orsakar hästens ovilja och det gäller att luska fram rätt knapp att trycka på.Är du villig att betala en slant för jobbet och få hem en harmonisk och välkörd häst så satsa på Tomas Eriksson.

OM OM OM det ens ska finnas en liten chans till att få din häst och bli en bra körhäst så var som en vidöppen bok till den som ska köra in hästen. Något annat alternativ finns inte. Ibland får man faktiskt lov att bita i de sura äpplet och INSE att körning inte är hästens grej även hur tjusigt ekipage det än skulle vara

Anna-Carin

Vet inte varför du citerade mitt inlägg, men jag kan hålla med om att alla hästar trivs inte som körhästar oavsett ras.Men ett ärligt försök hos en kunnig kanske kan utröna tanken?

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen? Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: gadriel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 484
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar