pensionssparande, sen i starten

pillerill

Trådstartare
Om man inte har haft ekonomiskt utrymme för pensionssparande tidigare, men vid fyllda 50+ får en möjlighet att sätta undan t.ex 100.000 kr till framtida pension. På vilket sätt är det troligt att man får mest tillbaka på de satsade pengarna, om man vill börja använda dem vid 65 års ålder?

Om man inte har haft ekonomiskt utrymme för pensionssparande tidigare, men vid fyllda 50+ får en möjlighet att sätta undan t.ex 100.000 kr till framtida pension. På vilket sätt är det troligt att man får mest tillbaka på de satsade pengarna, om man vill börja använda dem vid 65 års ålder?
Jag hade satt in dem på någon slags fond - förslagsvis en indexfond eftersom att en sådan kräver minimalt med både jobb och kunskap, men även innebär mindre risk (jämfört med att investera i t.ex. aktier eller i andra sorters fonder). På 10-15 år bör de hinna växa till sig rätt bra i en sådan. Du skulle förmodligen kunna tjäna mer genom att investera i t.ex aktier, men då får du även vara beredd på de risker och det jobb det innebär.

Jag brukar för övrigt ha 5 år som min "gräns" för att bestämma var pengarna ska placeras. Pengar som jag tror mig kommer behöva använda inom 5 år hamnar på mitt vanliga sparkonto, allt annat går in på mitt ISK.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar