Sv: Pensionera pålle
lady foxglove skrev:
rider man förnuftigt håller hästen längre
Givetvis, men du kan aldrig i efterhand påverka vad hästen gjort tidigare. Och som jag skrev, det är inte ridningen som förstör travarna utan själva travet som de används till INNAN de blir ridhästar.
lady foxglove skrev:
lönlöst att omskola en häst som har gått på travet
I vissa fall, ja.
Som sagt, är hästen inte psykiskt slut så sitter det troligen i benen. Det finns FÅ äldre travare (som varit aktiva tidigare) utan någon form av förslitning i senor, ligament etc och frågan jag stälelr mig; ÄR DET VÄRT ALLT JOBB att skola om en häst som antagligen är förhållandevis svår att skola om samtidigt som den kanske inte håller mycket längre, NÄR det finns betydligt mer lämpade OSTARTADE travare till salu i samma prisklass?
Dessutom har det med säkerhet att göra i viss mån. Jag promenadred en gammal travare en gång i tiden som varje gång det körde förbi en traktor satte av i en hejdundrande trav i tron om att traktorn var startbilen
En sådan häst ÄR inte rolig att sitta på i det läget, det kan jag intyga.
lady foxglove skrev:
visst de har mer slitningar i kroppen än en "vanlig" häst men detta ska ej påverka hästrasen tycker man
VAR jag uttalat mig negativt om hästrasen i fråga?
Travare är bra som ridhästar, FÖRUTSATT att de passar för det.
Och passar sig för ridning gör generellt sett inte den gamla uttjänta travhästen, med ett så utpräglat tävlingstemperament att den sätter iväg efter en traktor, enligt mig.
Däremot, en ung häst med inte alltför många starter i bagaget, visst! Den har jag inget emot att försöka omskola.
lady foxglove skrev:
har du kunskap och tålamod kan du omskola en travare till en underbar häst
En underbar häst förutsätter jag att det är redan innan för att jag ska lägga ner såpass mycket blod, svett och tårar på den som det gör att utbilda en travare, gammal eller inte.
Nu ska jag inte göra tråden mer OT, vill bara förklara min ställningspunkt i den uppkomna frågan.