Pensionera pålle

A

Amanty

Jag har funderat mycket till och från på att pensionera min vbl-valack. Han fyller 15 nu i april och har gått mycket på trav. Jag har ridit honom mest i skogen och har inte riktigt tid för att låta honom få regelbunden motion och jag vill inte låna ut honom. Det är svårt att hitta medryttare då han är lite speciell att rida. Jag vill ju som sagt ha kvar honom men har inte all tid för honom, är det taskigt att pensionera honom? Han har lätt för att få ont i ryggen och är rätt stel. Han har stått mycket nu på grund av vissa omständigheter men han verkar inte vara ledsen över det. Hur skulle ni göra?

Sv: Pensionera pålle

Om jag inte hade tillräckligt med tid för min häst skulle jag sälja till rätt köpare.Tycker det är egoistiskt att behålla hästen fast man inte har tid för den.Eller avliva...

Tycker det samma: det är inte shysst att ha kvar en häst som behöver vila. Man måste föröska tänka på att hästen kommer må bättre av det här men det blir offtast jobbigt för ryttaren själv att bestämma sig för det.

Min fd foderhäst;superpigg hoppepålle med problem i benen fick åka tillbaka till tidigare ägare och leva livet på landet i hagen m kompis. Nu mår den prima. Visst var det sååå jobbigt att göra sig av med lille älsklingsvännen men där skulle hon få det bäst då jag inte heller hade tid och idag känns det som om jag gjort hästen en super ärlig tjänst! :)

15 År är ju ingen ålder på en häst. Kan du inte rida lite försiktigt då och då. Måste hon ridas regelbundet. Du kan ju jobba henne från marken ibland.
Som sagt man måste inte rida för att ha en häst. Det finns så mycket annat man kan göra. Men det är klart lite tid måste man ju lägga ner även om man inte rider.

Har man inte tid med hästen ska ska man nog fundera på att hitta en bra köpare eller fodervärd alternativt slakta hästen. 15 år är ju inte direkt en gammal häst?

För en travare är 15 år gammalt. Iallafall om man ska hitta en seriös och bra köpare till denne, det är min erfarenhet.

Verkar överlag lättare att hitta nya hem till äldre halvblod än travare, vad nu det beror på...

y hur kan du säga att 15 år är gammlat för en travare en travare kan lika väl vara pigg som en 10 årig fast den är runt 20
min förras trqavare blev 20 år pigg som tusan tills hans gmla ben skada gick upp och han fick gå i himmlen.
passar på att säga detta en travare som gått på trav eller ej är minst lika bra som en "renrasig" ädlare ras som ex arab . tittar på annonser där man säljes häsrar för 2-3000 ve och fasa hade jag stall plats skulle jag köpa dessa hästar för att vara säker på att de skulle få bra hem hos mig.
varför inte sätta mer priser runt 10000 kr

Om hästen ser ut att trivas skulle jag iallafall inte slakta den för att jag inte har tid att rida. Jag skulle inte slakta någon häst för att jag inte hade tid att rida. Om hästen inte kan ridas av någon annan men kan röra sig i en hage på dagarna så är det väl ingen katastrof om den motioneras lite mindre? Den ridning man gör måste ju bli lugnare än om hästen är "igång" men man kan ju ha mycket trevligt ihop för det. Jag har flera hästar och en del av dem har med tiden blivit bara "ibland-promenadhästar" och ingen av dem verkar missnöjd med det. De har sina hästkompisar och sina spiltor och är varken sjuka eller halta utan håller lite koll på omgivningen, tittar på när barnen leker osv och är lugna och tillfreds. En av dem skulle gå till slakt som 12-åring, förmodligen för att hon var lite "knepig", var pensionerad redan då sedan många år. Jag fick henne om jag tog henne och hon är inte speciellt knepig idag, trots att hon bara jobbas sporadiskt...

Det klart det är synd att pensionera en 15-åring, men det är ju inte säkert att alternativen är bättre för hästen?

lady foxglove skrev:
y hur kan du säga att 15 år är gammlat för en travare en travare kan lika väl vara pigg som en 10 årig fast den är runt 20
min förras trqavare blev 20 år pigg som tusan tills hans gmla ben skada gick upp och han fick gå i himmlen.
passar på att säga detta en travare som gått på trav eller ej är minst lika bra som en "renrasig" ädlare ras som ex arab . tittar på annonser där man säljes häsrar för 2-3000 ve och fasa hade jag stall plats skulle jag köpa dessa hästar för att vara säker på att de skulle få bra hem hos mig.
varför inte sätta mer priser runt 10000 kr

Klaga inte på mig för att travarnas priser ser ut som de gör! :crazy:
Det är inte mitt fel att det tyvärr ser ut som det gör på travarfronten.

Femton år är gammalt för en travare i flera bemärkelser, dels finns det så OTROLIGT många av dem, de flesta i betydligt mer "attraktiva" åldrar, d v s yngre.
Har hästen även gått mycket på travet, anser jag att det i de flesta fall är lönlöst att försöka omskola den. Är den inte "slut" i psyket sitter det ofta i kroppen.
Travet sliter mer på hästarna än man kan tro.
Visserligen är detta olika från fall till fall, men rent generellt brukar de ostartade/otränade travhästarna vara de mest attraktiva på ridhästmarknaden, just p g a de aspekter jag ovan nämnt.

Huruvida travaren är bättre/sämre än andra raser tänker jag inte diskutera. De är bra på olika saker, de är AVLADE för olika ändamål. Däremot kommer man aldrig ifrån att en renodlad ridhäst är betydligt mer eftertraktad på ridhästfronten än en travare.

/Ynthe - som själv har ägt och har nu på foder - varmblodstravare :)

det var ej meningen att låta som om jag klagar på någon det var bara ett konstanterande ps själv haft ett antal travare av en orsak kan ha travaren till många saker rider man förnuftigt håller hästen längre

lönlöst att omskola en häst som har gått på travet förlåt men du är inskränkt ta det ej fel har du kunskap och tålamod kan du omskola en travare till en underbar häst om 15 år är gammlat för en travare absolut inte visst de har mer slitningar i kroppen än en "vanlig" häst men detta ska ej påverka hästrasen tycker man

lady foxglove skrev:
rider man förnuftigt håller hästen längre

Givetvis, men du kan aldrig i efterhand påverka vad hästen gjort tidigare. Och som jag skrev, det är inte ridningen som förstör travarna utan själva travet som de används till INNAN de blir ridhästar.

lady foxglove skrev:
lönlöst att omskola en häst som har gått på travet

I vissa fall, ja.
Som sagt, är hästen inte psykiskt slut så sitter det troligen i benen. Det finns FÅ äldre travare (som varit aktiva tidigare) utan någon form av förslitning i senor, ligament etc och frågan jag stälelr mig; ÄR DET VÄRT ALLT JOBB att skola om en häst som antagligen är förhållandevis svår att skola om samtidigt som den kanske inte håller mycket längre, NÄR det finns betydligt mer lämpade OSTARTADE travare till salu i samma prisklass?

Dessutom har det med säkerhet att göra i viss mån. Jag promenadred en gammal travare en gång i tiden som varje gång det körde förbi en traktor satte av i en hejdundrande trav i tron om att traktorn var startbilen :crazy: En sådan häst ÄR inte rolig att sitta på i det läget, det kan jag intyga.

lady foxglove skrev:
visst de har mer slitningar i kroppen än en "vanlig" häst men detta ska ej påverka hästrasen tycker man

VAR jag uttalat mig negativt om hästrasen i fråga? :crazy:
Travare är bra som ridhästar, FÖRUTSATT att de passar för det.
Och passar sig för ridning gör generellt sett inte den gamla uttjänta travhästen, med ett så utpräglat tävlingstemperament att den sätter iväg efter en traktor, enligt mig.
Däremot, en ung häst med inte alltför många starter i bagaget, visst! Den har jag inget emot att försöka omskola.

lady foxglove skrev:
har du kunskap och tålamod kan du omskola en travare till en underbar häst

En underbar häst förutsätter jag att det är redan innan för att jag ska lägga ner såpass mycket blod, svett och tårar på den som det gör att utbilda en travare, gammal eller inte.

Nu ska jag inte göra tråden mer OT, vill bara förklara min ställningspunkt i den uppkomna frågan.

Tyvärr är det nog inte så lätt att hitta nya ägare till äldre travare. Man ser ju annonser på 4-5åringar där de hela tiden sänker priserna. Unga hästar som säljs under 5.000kr.

Har du testat att sätta ut medryttar/halvfodervärds annonser på många ställen på nätet + lappar i området? En där jag bor hade ett kbl travare som gillade att skena med folk. Hon testade med att bombardera ut annonser och lappar. Det tog bara en vecka om jag minns rätt innan den andra tjejen började rida och hjälpa till.

Trivs hästen ändå och har en stor bra hage och kompisar så tror jag knappast han mår dåligt av att pensioneras.
Så länge han iallafall blir ompysslad, och skött i övrigt.

Förstår om du inte vill ha iväg honom till någon n om han är speciell.
Tror att det kan vara svårt att hitta bra nya ägare till äldre varmblod. Men annars kanske det är värt att prova att sätta ut annons.
Hittar du ingen vettig så låt han bli pensionär.

Jag har själv ett varmblod som gått på banan. Och jag vet att jag inte skulle vilja att han hamnade hos någon okunnig person som inte klarade av honom.

Håller med föregående talare.
Han kommer förmodligen att bli en nöjd och glad pensionär.

Är hästen stel och har lätt för att få ont i ryggen kanske det blir värre om han ställs av helt. Det är ju ofta så med äldre hästar, att de mår bäst av att röra på sig kontinuerligt. Men klarar han det, och skulle trivas med att vara pensionär, varför inte? Jag har en 22-åring som ska gå sista säsongen hoppning nu, och märker direkt att hon inte mår bra av att ställas av, så hon vilar som absolut mest 5 dagar i sträck.

Lycka till! :)

Hej!

jag håller med dom 3 över mig, om hästen är 15 år och trivs med situationen, så vad spelar det för roll? har du tid att pyssla med hästen och kanske rida eller göra något annat med den då och då, så är väl det jätte bra, stora hagar med häst kompisar är nog det enda din häst behöver för at bli en lycklig pensionär.

Just nu tävlar jag min d-ponny sista terminen pga att jag ska flytta med min stora häst till skåne, *plugg*. Ponnyn köptes till mig för 5 år sedan, då hästen var halfr "död" redan enligt veterinären, mamma och jag köpte han bara för att rädda ahsn liv och ge honom en värdig chans att bli frisk, nu 5 år senare är han super fräsch, går regional hoppning och älskar det. Men han har en gång i tiden varit med om en hel del hemska saker, pga av människor som inte vet hästen eller djurets bästa. Han är väldigt spciell att både rida och sköta, en typiskt enmans häst, dom enda han tycker om är jag och min mamma och det är knappt ibland att han litar på oss. När jag flyttar kommer han få bli pensionär då är han alltså 13 år gammal, för han skadar det inte att gå här hemma på våran gård med resten av hästarna och bara va, ridas av mamma dåo då iskogen osv, tävlings åren lägst på hylan och han e värd det, efter sitt jobbiga och slit samma liv. :D

Jag tycker faktiskt det är lite egoistiskt att tänka så som du gör.
Det är mängder av människor som tänker så.
"det är säkert ingen annan som klarar av min häst för den är så speciell"

Jag kan lova dej att det finns Mängder med duktiga barn/ungdomar/vuxna därute som gärna skulle ta hand om din häst o säkert skulle klara av den...
Nu vet jag ju inte på vilket sätt din häst är "speciell" på, men förutsatt att den inte är istadig eller elak så tror jag inte det skulle skada att försöka hitta medryttare till den...

Om hästen tycker om att bli riden så borde du iaf försöka hitta en medryttare/fodervärd åt den...
Och döm inte folk efter första ritten, för om hästen är "speciell" så tar det antagligen några ridturer för personen att förstå sig på hästen...

Men visst, det är inget fel att pensionera hästen men den kräver ju ändå lite av din tid varje dag..
Och ska den pensioneras så bör den ha stora kuperade hagar, lagom mycket utevistelse och hagkompisar som den trivs med
(visst, detta är ju viktigt för alla hästar, men jag tycker det är extra viktigt om hästen inte blir riden nått..)

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama