Pensionera/avliva?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 211
W

Whatahotgirl

Jag har en halvblodsvallack som blir 18 år i april.
Han har varit väldig fräsh fram till de senaste månaderna. Han har börjat bli stel och vill inte jobba igenom kroppen riktigt. Han går inte att rida ihop på samma sätt och protesterar mycket. Det är inget veterinärt fel eller hur man ska säga. Det är redan kollat...
Man känner att åldern har börjat sätta sina spår. Tråkigt men sant.

Därför har jag börjat fundera lite på dels det här med pensionering dels att kanske tom ta bort hästen när den dagen kommer.
Hästen i fråga blir nämligen väldigt ängslig och orolig när han har vilat en längre tid.

Jag funderade ett tag på att låta honom gå på lösdrift när han ska pensioneras, men han blir orolig bara av att gå på sommarbete då han gärna vill komma in på kvällen.

Hur hade ni resonerat/gjort i min sitts. Han klarar nog av att gå ett år till som ridhäst men jag vill ändå vara förberedd eller hur man ska säga.

Tack på förhand :bow:

Sv: Pensionera/avliva?

jag skulle rida honom så länge det går. du behöver väl inte rida dressyr på så hög nivå, jogga lite lugnt på ridbanan och rid ut mkt.

försök och se hur det går att ha honom som pensionär sen, det är svårt att på förhand säga hur hästen kommer reagera, även om den inte mådde så bra att bli avställd när den var yngre är det annorlunda när den blir gammal. ser du att det inte funkar så får du ta beslutet då..

min pensionär sköts precis som alltid, förurom att han inte rids. han borstas och pysslas om, är ute på dagen och inne på natten. viktigt att inte bara lämna dom i ett hörn sas men fortsätta ge dom den uppmärksamhet som dom alltid fått. annars blir dom olyckliga.

om hästen blir ängslig vid vila så behöver han hållas igång.. att ge seniorfoder kan göra honom piggare samt att ge tillskott för att mjuka upp leder och senor.. lång uppvärmning och avtravning samt stretching är nycklarna till en rörlig häst även långt upp i åldern..
vet en hbl valack som reds 30 min dagligen ända upp i 34-36 års ålder.. han fodrades med mestadels lusern och melass och fick kokade linfrön dagligen.. fint hö att pilla i och melass i vattnet då han drack dåligt allars..

Jag hade nog kollat honom en gång till. Kanske inte enbart med veterinär utan ET etc. Det verkar väldigt snabbt att gå ner sig på ett par månader. Eftersom jag har två hästar, en på 33 och en på snart 27 reagerar jag tidsmässigt då jag inte tycker att 18 år är någon ålder.

vad skulle du rekommendera för tillskot till muskler och leder?

:bow:

Ylva86
Han är kollad av ET och får massage 2ggr i månaden.
Denna häst lever ett prinsliv som folk brukar uttrycka sig.
:love:

Jag ger min "gamla" 24 år dam Glucosamin för lederna och har märkt en enorm skillnad på henne = possitivt
Hon rids 5 d/v i dressyr 0 longeras lös 1 d/v

Hejsan!

Min ena häst fyller 20 i mars och han rids 5-6 dagar i veckan, 3-4 pass är i paddocken/skogen då rider vi mycket övningar för att han ska hålla sig mjuk och smidig, sedan ett ganska tufft markarbetespass för instruktör och ett hopp-pass, inga höga höjder längre utan 70-90 cm, mest för han tycker det är kul.
Vi är med i någon liten klubbtävling då och då :)

Om han vilar långa perioder blir han stel och är svårare att mjuka upp, han behöver hållas igång för att må bra.

Kan du inte hålla igång honom med skrittrundor i skogen? Lite lätta mjukövningar i paddock?

Tycker 18 år känns väldigt tidigt att sluta rida hästen om den inte har någon skada/fel, risken är nog att hästen går ner sig då?

Hoppas ni hittar någon bra lösning för dig och din häst :smirk:

Jag tycker inte att du ska avliva honom eftersom han trots allt inte är så gammal. Men om han börjar bli stel och så och du själv vill ha en yngre häst att träna/tävla med så kan du väl sätta ut honom på foder till ngn som inte är intresserad av att tävla men som ända rider honom några ggr i veckan?

Lösdrift vänjer sig hästar med, det är bara i början dom vill in på kvällen av vana. Men ett täcke på en gammal häst ute på lösdrift kan vara bra då äldre hästar lättare fryser pga dålig blodcirkulation.

Min häst blev så som 16-17 åring, dock hade hon konstaterade pålagringar på tornutskotten. Men det bekom inte henne när hon var helt igång. Men sista åren blev hon stelare och stelare när man red och ville inte alltid vara med...
Hon var inte helt lycklig med att bara gå i hagen som hon gjorde sista året så vi valde att avliva henne i höstas.
18 år kanske inte låter som en ålder men precis om människor tror jag det finns hästar som inte orkar längre utan får ont i kroppen och mår bäst av att sluta sitt liv.

TS skrev att hästen inte har några medicinska skavanker... Därav mitt svar. Själv har jag fått avliva en 17-åring p.g.a. pålagringar, grad 3, runt om...fanns inget att göra för att förbättra hans liv, annars hade jag gjort det:cool:

ja, glucosamin såsom mysko rekommenderar..

och att röra på sig dagligen är mycket viktigt för en gammal häst, en gammal häst som står 2 dagar i rad är som att låta en 10-12 åring stå 2 veckor.. de tappar ju inte konodion men smidighet, dvs dom kan lättare få skador om de ställs av och sätts igång ideligen.. så har du inte tid själv så hitta en medryttare som vill komma ut å rida några ggr i vecka så att du får avlastning men hästen ändå får motion..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 089
Senast: Kajsalisa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 266
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka