Penicillinsprutor..

MarieRosen

Trådstartare
Nån med erfarenhet av att ge hästen penicillinsprutor? Man ska ju dra tillbaka sprutan något när man satt in nålen, (och även när man satt om den) för att kontrollera så det inte kommer blod. Men även om inget blod syns då, så kommer det lite blod när jag är klar och drar ut nålen. Vad gör jag för fel?

sticker du rakt in (inte snett), suger ut lite, trycker ut allt?

byter du ställe varje dag? (min fick som sårvätska i halsen efter ett tag.. fullblod...)...

sticker du rakt in (inte snett), suger ut lite, trycker ut allt?

byter du ställe varje dag? (min fick som sårvätska i halsen efter ett tag.. fullblod...)...
Det är just det där med att suga ut lite som är problemet. Jag försöker dra ut och se så det inte kommer nåt blod, det gör det inte, men sen när det är klart kommer det ändå blod när jag drar ut nålen. Och ja, jag byter ställe

"släpper" du sprutan lite då så den åker in eller flyttar sig? är det blod varje gång? är det BLOD eller någon annan vätska (typ musklerna-gegg)

"släpper" du sprutan lite då så den åker in eller flyttar sig? är det blod varje gång? är det BLOD eller någon annan vätska (typ musklerna-gegg)
Hmm vet inte riktigt vad du menar med släpper, jag drar tillbaka själva plastgrejen som jag trycker inåt när jag sprutar in medicinen. Men den åker inte in eller flyttar sig? Jag är nog dålig på att förklara mig....
Ja det är ju rött som blod,det som kommer ut när jag är färdig o drar ut nålen.

Såhär gör du :

Värm penicillinet till rumstemperatur
Skaka flaskan väldigt noga
Dra upp den mängd du behöver
Sätt in kanylen i halsen
Kolla så det inte kommer blod
Koppla på sprutan och aspirera dvs dra bakåt och kolla att det inte kommer blod igen. Det ska inte komma något alls i sprutan om den är i en muskel, det ska kännas ungefär som ett vakuum.
Börja spruta sakta och med jämnt tryck. Om hästen rycker till, aspirera igen för att försäkra dig om att nålen inte har flyttat sig.
När du sprutat klart, dra ur hela kanylen med sprutan på och gå snabbt ur boxen!

Det kan komma en liten mängd blod när du drar ut kanylen. Det beror på att det finns små kärl som du stuckit igenom och är inte farligt. Det viktiga är att penicillinet inte hamnar i blodet.
Kommer det blod medan kanylen eller sprutan sitter i måste du dra ur och ta ny kanyl och spruta. Vissa sticker om med samma men det ökar riskerna och det tycker jag är onödigt. Kostar så lite att ta ny steril utrustning.
Tänk på att byta sida varje dag och försök sticka på lite olika ställen inom triangeln. :)

Såhär gör du :

Värm penicillinet till rumstemperatur
Skaka flaskan väldigt noga
Dra upp den mängd du behöver
Sätt in kanylen i halsen
Kolla så det inte kommer blod
Koppla på sprutan och aspirera dvs dra bakåt och kolla att det inte kommer blod igen. Det ska inte komma något alls i sprutan om den är i en muskel, det ska kännas ungefär som ett vakuum.
Börja spruta sakta och med jämnt tryck. Om hästen rycker till, aspirera igen för att försäkra dig om att nålen inte har flyttat sig.
När du sprutat klart, dra ur hela kanylen med sprutan på och gå snabbt ur boxen!

Det kan komma en liten mängd blod när du drar ut kanylen. Det beror på att det finns små kärl som du stuckit igenom och är inte farligt. Det viktiga är att penicillinet inte hamnar i blodet.
Kommer det blod medan kanylen eller sprutan sitter i måste du dra ur och ta ny kanyl och spruta. Vissa sticker om med samma men det ökar riskerna och det tycker jag är onödigt. Kostar så lite att ta ny steril utrustning.
Tänk på att byta sida varje dag och försök sticka på lite olika ställen inom triangeln. :)
Okej! Då är det kanske ingen fara att det kommer lite blodblandad vätska när jag drar ur nålen. Annars gör jag precis som du skriverdet är rätt trögt att aspirera men det ska det väl vara då förstår jag. Tack!

Okej! Då är det kanske ingen fara att det kommer lite blodblandad vätska när jag drar ur nålen. Annars gör jag precis som du skriverdet är rätt trögt att aspirera men det ska det väl vara då förstår jag. Tack!
Fast jag sätter om nålen efter halva mängden, alltså drar ut nålen liite och riktar om den. Aspirerar igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
680
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka