Pengarna tillbaka när hunden har HD-fel

Sv: Pengarna tillbaka när hunden har HD-fel

Domen har ännu inte kommit upp på de databaser jag använder, men om du vill kan jag hålla koll och maila dig domen när den dyker upp?

Jag har domen på datorn, båda föräldarna var fria!
Efter lite snokande så fanns det HD fel i mormor och morfars kull.
Detta är något som diskuterats väldigt mkt på Rottweiler forumen nu sen detta kom ut.

Oroväckande utveckling i mitt tycke. Snart vågar ingen vara uppfödare..

KL

Det är speciellt oroande då HD inte bara beror på arv utan även på miljöfaktorer :meh:

Nu hade denna hunden så gravt som E höfter, ägaren hade inte tecknat försäkring så att denne hade kunnat fått ut på försäkring ex. användbarhet.
De räknade inte in miljöfaktorer eftersom de anser att detta är genitiskt betingat.

Saxat ur domen: (NNN = HUND, YYY = Uppfödare, XXX = Ägare)
* I samband med att NNN röntgades 16 december 2011 uppdagades att hunden hade höftledsdysplasi grad E. Eftersom höftledsdysplasi är genetiskt betingat ska YYY i enlighet med ett avgörande från Högsta domstolen svara för felet.

* Det är vidare ostridigt mellan parterna att den höftledsdysplasi som
NNN utvecklat är ett fel som är ärftligt betingat. Av 20 § konsumentköplagen framgår att säljaren svarar för fel som funnits vid avlämnandet av varan. Av praxis framgår vidare att denna typ av ärftliga anlag för fel i samband med hundköp ska anses ha förelegat redan vid köpetillfället (se Högsta domstolens avgörande i mål NJA 1989 I s156). Med hänsyn till vad som ovan anförts konstaterar tingsrätten att NNN redan vid köpet varit behäftad med ärftliga anlag för höftledsdysplasi och att YYY som säljare svarar för detta fel. XXX ska därför ha rätt till avdrag på erlagd
köpeskilling eftersom en hund med höftledsdysplasi inte betingar samma värde som en hund med normala höfter. Tingsrätten anser att XXX yrkade prisavdrag är skäligt och hennes yrkande ska därför vinna bifall.

Försäkringsbolagen vill inte låta det gå som dolt fel och SKK anser att det skall gå under dolda fel.
Vi rottweiler uppfödare har diskuterat vart man skall dra gränsen. Redan vid ED1? HD C? Ja då kan man nog lägga ner aveln om man skall få stå för allting ur egen ficka tyvärr.

Men vad tusan!!!!
Om jag röntgar en 9 v valp har den inte HD, betyder det då att om alla uppfödare röntgar sina hundar vid den åldern så går alla uppfödare fria som har en valp som är utan HD?

Hur ställer sig SKK till detta?

Man kan ju undra hur de kom fram till att 2500 är en skälig summa för en renrasig hund? Det lär ju näppeligen täcka "tillverkningskostnaden" :meh:

Precis. Det finns inga garantier för att få en HD-fri hund även om alla släktingar har varit det. Det borde hur som helst ha gått på dolda fel försäkringen! Saknade uppfödaren en sådan?

Oroväckande utveckling i mitt tycke. Snart vågar ingen vara uppfödare..

Det är ett problem att djurköp faller under Konsumentköplagen. Det borde finnas en särskilt djurköpslag där man tar hänsyn till att det är levande varelser man har att göra med och att garantier om felfrihet inte kan ges. Utan att helt ansvarsbefria säljarna, men något slags delat ansvar mellan säljare och köpare borde finnas.

Just HD som antas bero till 50% på gener och 50% på miljö är ju ett sådant fall där ägaren faktiskt kan påverka slutresultatet så det blir fel att lägga hela ansvaret på uppfödaren som ju faktiskt inte kan ta ansvar för miljöfaktorerna efter att hunden har lämnat uppfödaren.

En vän till mig har själv pratat med f bolag om detta och dom kommer inte ändra dolda fel eftersom de anser att det inte är dolt vid leverans.

Senast ändrad:

Precis. Det finns inga garantier för att få en HD-fri hund även om alla släktingar har varit det. Det borde hur som helst ha gått på dolda fel försäkringen! Saknade uppfödaren en sådan?

HD- och AD-fel räknas INTE som dolt fel av försäkringsbolagen. Denna dom är verkligen ett slag i ansiktet på uppfödarna. :(

KL

Spånar lite nu. Om hunden föds med HD C och ägaren är totalt okunnig och typ cykelmotionerar valpen i allt för unga år, tränar intensiv agillity etc kan inte då C höfterna bli E höfter? Eller har jag helt fel?

Hur kan man då i så fall i rätten utan tvivel kunna döma uppfödarens skuld i detta om nu uppfödaren avlat på godkända hundar?

Och var ska gränsen gå för ersättning? B, C eller?

Så länge rätten anser att HD är ett helt och hållet genetiskt betingat fel kommer ansvarsbördan falla på uppfödaren. Det är väl problemet. Det skulle behövas en ny dom där rätten erkänner att HD är lika mycket miljöbetingat som genetiskt betingat så att ansvarsbördan kan läggas på både uppfödare och ägare. Det behövs fler nyanser.

och alla raser kan ju få HD-fel vad jag vet. Sedan är det mer eller mindre vanligt. Vissa raser omfattas av hälsoprogram - andra inte avseende HD. Gör man skillnad här? Vilken nivå på hälsoprogrammet ska då vara vägledande? Den här domen var ???????

och alla raser kan ju få HD-fel vad jag vet. Sedan är det mer eller mindre vanligt. Vissa raser omfattas av hälsoprogram - andra inte avseende HD. Gör man skillnad här? Vilken nivå på hälsoprogrammet ska då vara vägledande? Den här domen var ???????
Helt okunnig o osaklig!!!!

Liknande trådar

Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 465
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar