Pengar i avel?

T

Thuja

Vi står i valet och kvalet hur vi ska göra eftersom sambon byggt en ny lagård till kossorna är den gamla tom. Det är två bröder som driver gården och min svåger tycker att vi kan bygga ett stall av det bara det går att tjäna några pengar på det! Jag har funderat och funderat på vad som kan vara lönsamt här uppe där vi bor.
Det finns 3 alternativ:
1) Hyra ut boxar (men det finns inte tillräckligt stort intresse för det- alla har egna stall)

2) Satsa ännu mer på halvblodsavel (har idag litet stall med plats för tre hästar- har två ston, det ena är dräktigt nu)

3) Turridning (mycket jobb men eftersom vi bor på Öland=turister kanske bra idé? Men ack så mycket passning och ansvar)

Så, avel återstår. Ni som sysslar med avel "på riktigt" och inte som jag som tar ett föl/ år utan ni kanske har iallafall 4-5 fölston. Vad kan man tjäna på det- är det en lönsam affär?

Hur kan man räkna ut vad ett föl kostar att ta fram tills den är 3 år ungefär?
Om betäckning kostar sammanlagt ca 7000-8000 kr (språng, avgifter och levande föl avg. alternativt semin)/ föl. Vad kostar det sen?
Försäkring, foder (fast det är relativt billigt för vår del eftersom vi har eget till stor del..) inridning hos någon duktig?

Jag har tittat lite på 3-åringar (som är efter liknande halvblodshingstar som de jag brukar välja) och de säljs oftast för från 70 000 kr, inridna men inte mycket mer. Är detta ett rimligt pris att gå efter?
Vad kan man ta för en t ex 2-åring? :confused:

Det är YTTERST få som lyckas få så mycket betalt för sina uppfödningar att det ens täcker de kostnader man har. Man ska nog inte räkna med att få hästavel io någon form att gå ihop sig, för det gör det inte... :crazy:
Det har räknats lite generellt på uppfödningskostnader och för några år sen ansåg man att man borde få ut 60' för en treåring för att den ska gå ihop sig. Och hur många treåringar får man det för?

Kör i så fall på turridning, det är nog det som har störst chans att bära sig...

JO fast jag kollade runt lite nu och de flesta begär ju iallafall 70 000 för sina 3-åringar (sen om de inte får ut det det säger ju inte annonserna ;)) Säg att man får ut
60 000- vad har fölet kostat att ta fram tills det är 3 år? Jag har också hört att det inte är lönsamt men med tanke på alla risker turridning för med sig- ansvar för nybörjarryttare, special-försäkringar och krav och framför allt tid i relation till inkomst så verkar det inte heller lönsamt.

Räknar man tiden man måste lägga på turridningen mot tiden man måste lägga på avel borde ju ändå aveln ge mer pengar/ häst och tid? Det är därför det hade varit spännande att få veta den faktiska summan för att ta fram en 70 000 kr häst! :angel:

...eller rättare sagt- vilken summa det kostar att ta fram hästen och sedan se vad man kan få för den? Mellanskillnaden borde ju bli vinsten..

Men som du säger, det är nog väldigt svårt att få ekonomi i det!

Jag menar dock inte att jag ska livnära mig på det på heltid men det måste ju iallafall gå +!

Tja, jag har nån gång tidigare frågat här hur många det var som fick sin avel att ens gå ihop sig.
INGEN här i alla fall, ALLA gick med större eller mindre förluster.
Att det står begärda pris på treåringar i annonser innebär ju inte att de får de pengarna. Sen är avel ett lotteri... Du kanske får 4 föl av 6 som blbir FLOPPAR, trots bra avelsmaterial. Och då får du inte ut kanske mer än 30' föär dem... Man måste även räkna med sånt.

Det går aldrig att få avel att gå runt. Glöm det. Ger du dig in på det för att gå plus kommer du att bli grymt besviken och inte heller kunna prioritera rätt alla ggr.

Vill du ha in pengar på hästarna är det bara turister som gäller ;)

Har du stora öppna knottfria marker kunde det kanske vara lönsamt att ta emot eksemhästar på sommarbete ? Då behöver du bara ordna en lösdrift :)

Du får nog räkna med att lägga mer än 7-8000 på själva betäckningen, första gången jag betäckte mitt sto tyckte jag att jag "tog i" och räknade med 10000:- den gången landade det på 14-15000:-

Visst kan du få ihop det för 7-8000 men då måste dt vara en ganska billig hingst och du måste ha en jäkla tur att stoet tar sig nästan direkt.

Liten uträkning på vad mitt sto kostade betäckningen 2003, fölet som kommer om två veckor allså.

Priserna i blått är inkl moms!
Hingsten 1500:- 20 dgn 4500:- vid 90 dgn =7500:-
Seminavgift 1500:- =1875:-
Stationsavgift 1200:- =1500:-
Bete (uppstallningskostad) 40:-/dygn*10 =500:-
Bakt prov/medicinering etc 1500:-
Transportkostnad för sperma 200:-*2 400:-
Summa betäckning: 13275:-

Nu kastade mitt sto 7 veckor innan fölning så de på seminstatioen skulle ta bakt prov och svaret dröjde av div anlednignar så hon tog sig inte på de 2 första semineringarna 3:je gången körde jag 25 mil enkelresa för att själv hämta sperma för att chansen att hon skulle ta sig skulle vara ännu större, tog tillfället iakt och fick hälsa på hingsten dessutom.
Nu kanske du har jätte tur och får dina dräktiga direkt men annars är chansen stor att du landar på samma siffror som jag.

De kostnader som till kommer innan fölning är ev. extra ultraljud/undersökning, ökad åtgång i foder från 5-6 månaden, ev. foster o föl försäkring etc.
Sedan får du ju räkna med att du kanske inte kan sälja fölet direkt om inte rätt köpare ploppar upp då har du försäkring, foder, hovvård, veterinärvård osv till fölet att räkna in också.
Där är du uppe i 30000:- om man gör det ordentligt.
Skulle du inte få sålt på fölet har du plats/råd då?

Jag avlar för nöjes skull, dessutom trivs mitt sto inte med att ridas utan är mer-gå och skrota häst. Nu är tanken att jag ska behålla den avkomman som jag får nästa år, den ska bli min rid/tävlings häst, skulle det nu bli så att jag inte vill behålla den räknar jag med att kunna sälja fölet innan det fyllt 1 år för ca 30000:- kanske mer men jag räknar ungefär med det och då
har jag gått +-0 förhoppningsvis ;)

Visst det skulle vara jättekul om fölet blev kanon och jag hittade en köpare villig att betala 70000:- men frågan är hur många sådanna kanon-ungar och bra köpare det finns.

Mitt råd är att satsa på turisterna, det är på frammarch och folk börjar få upp ögonen för liknande rörelser. Det är det du möjligtvis kan tjäna pengar på.
Annars var Silverkedjans idé om lösdrift en väldigt bra idé.

Kul att någon funderar på att satsa på avel. :)
Vi driver nog runt vår uppfödning med ett litet plus eftersom vi har eget stall och producerar allt foder och strö på gården. Om du har möjlighet till det så kanske det kan gå.
Det är oerhört viktigt att satsa på bra stomaterial. Fina ston är dyrare, men det är mycket lättare att sälja avkommorna om man har meriterade ston med gångbar stam. Man får också lov att använda bra och populära hingstar för att tillmötesgå marknaden. Dessa hingstar stannar inte kostnadsmässigt på 8 000, du får nog räkna med några tusenlappar till. Har man bra ston och flera som ska semineras finns det möjlighet att förhandla om priser på både betäckning och uppstallning.
Något som ligger i tiden och som inte är lika dyra driftskostnader på, tror jag är ridponnyavel. Det förutsätter att man har avkommorna kvar tills de är ridna och att man är liten, eller har tillgång till en liten ryttare som kan utbilda ponnyerna.

Har man fina föl kan man få bra betalt för dem redan då. Helst ska de vara visade på championat eller liknande för det är många som efterfrågar dessa resultat. Har man inte sålt dem som föl kan man lika gärna vänta tills de är tre år innan man försöker sälja dem. Jag tycker att man kan begära 70000 och uppåt för en riden och visad 3-åring beroende på resultat. Bästa affären för uppfödaren är dock att sälja dem till duktiga ryttare som föl.

Lycka till och hör av dig om du vill ha lite mer tips! :)

Björnvarps Gård

Men Jarrah, det är FÅ förunnat att ha så fina avelsston som du har ! Och stona ger ju dessutom fantastiska föl ! OM man har så förärvningssäkra märrar kanske man har en chans att gå litet plus, men det kräver ju riktigt, riktigt bra ston !

Sedan kan det ju gå som för mig 2001, stoet fick en infektion och behandlades en massa. Hingsten hade dålig dräktighet och stod i utlandet, med dyra flygskick. Jag bytte hingst och fick till slut dräktigt, men kostnaden för fölungen slutade på 40.000:- :crazy:.

Jag PM:ar dig hingsten jag började försöka med, flygskicken gick på 10.000:-, hans språng på 3.000:-, behandlingen av stoet gick på många tusenlappar (kommer ej ihåg den exakta summan), stations-, seminavgift och uppstallning under fyra brunster och slutligen bytte jag till Quite Easy :love: och fick dräktigt på första försöket. Fölet blev dyrt, men mycket trevligt så jag grämer mig inte så mycket. Det hade varit värre om jag inte fått dräktigt alls.

Jag hade inte dessa ston från början. :)
Jag satsade på att köpa fina ston när jag upptäckte hur kul :) det var med avel. De jag hade från början fick bli ridhästar istället. Det gäller nog att vara rejält självkritisk (vilket saknas hos många) om det ska gå. Håller inte ett sto måttet i avelsboxen, ja, då passar hon säkert bättre som ridhäst. Jag tummar inte på kvalitetskraven (mina egna krav).
Sverige är fullt av fina ston man kan starta upp sin avel med. Har man tur kan man hitta meriterade ston som pga skada inte kan tävla vidare. Man får givetvis vara säker på att det inte är ärftliga defekter eller pga dålig hållbarhet om man ska köpa ett sådant sto. Vår Jarrah har varit halt sedan hon var 4 år pga en stor sårskada. Hon är halt pga av all ärrbildning i ena kotleden bak, men har inte ont av det.

Ska du få det att gå ihop får du nog börja med travaravel ist. Inte för att det då heller är säkert att det går med vinst, lev-föl avgifterna kan ju ligga på allt mellan 10 000 och 100 000. :crazy:

Du kan inte satsa på en kombination av turridning och avel? Nån av uppfödningarna kan ju gå som turridningshäst. Om du dessutom tävlar den så borde det ju gå att sälja för ett ok pris.

Lsäte en gång till och såg att du har halvblod, det kanske man inte vill ha på turridning.

Men om så kan ju det/de sto/n som inte ska ha föl det året gå med på turridning ist.

Jag kan inte säga säkert, men jag får uppfattningen av att MÅNGA avlar på sina hästar bara för att de r åkar vara ston, sen om de har i aveln att göra eller inte spelar mindre roll för märren är gullig.

Det svåra måste ju vara att veta om hästen just håller i avelsboxen, hur vet man hur avkommorna blir förrän man har fått eller åtminstone sett ett par ? Sen kan ju märren vara urfin eller förskräcklig själv, det intressanta i aveln är ju vad de nedärver.

Jag avlar inte själv, men min kompis som har ett par ston i avel letar just efter meriterade ston som inte kan tävla pga skada, sen vill man ju att de skall ha viss exteriör också - särskilt att benen är okay.

Och hoppas på uppfödarpremier från travfölen antar jag du menar?

För att sälja ungarna med vinst går inte inom travet heller om man inte har namn och kanonston....

Vår billiga trav-unge har hittills kostat ca. 15 000 exklusive vad stoet har kostat i foder under dräktigheten och då är inte maten under dräktigheten eller ultraljudet på 90:e dygnet inräknat (vet. glömde skicka räkning :angel:)

///ghost

säljer amn fölet efter avvänjing kan amn tjäna en slant. då gäller det att avla på BRA stam bra ston som har tävlat och visat vad dom går för. Välja bra hingstar.Många tar ju ston som inte gjort något och ähh hon höll inte hon får gå till aveln .Så tar amn en bra hingst på det å tror att det ska bli bra.
Ston som skadar sig är helt oki att avla på sig det går ju inte i arv den skadan.Men att avla på ston hon går sönder vid vanlig ridning är inget jag iaf rekomenderar=)

Men att tjäna på att föda upp en häst å sälja som 4 åring vette tuom man tjänar.All tid och pengar amn lägger ner under åren..
dDte ska tävlas unghästtester hit å dit åka hit å dit p åtävlingar å träningar man kanske ska skicka iväg hästen på inridning å det är ju sällan billigt!!
Sen som 4 åring få en 100 tusen..Nä pengarna ligger nog i fölen!

Liknande trådar

Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
39 014
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 989
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 944
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka