Pendlarbil

940:n folksam testade mot toyotan har krockkuddar, bältessträckare, sidokrockskydd och stora krockzoner.
Jag försökte klicka mig vidare i din länk för att se hur testet gått till men det gick inte. Har de alltså testa att krocka en Toyota med en Volvo? Front mot front, bakifrån eller sidokollision? Jag har tyvärr svårt att tro att dockan i Toyotan visade mindre och lättare skador än dockan i Volvon. Deformationszonerna i Toyotan borde skyddat bägge, men då det är en betydligt mindre bil så är risken betydligt större att Volvon gjorde mos av både bil och docka än tvärt om, oavsett hur kollisionen gått till.

Jag försökte klicka mig vidare i din länk för att se hur testet gått till men det gick inte. Har de alltså testa att krocka en Toyota med en Volvo? Front mot front, bakifrån eller sidokollision? Jag har tyvärr svårt att tro att dockan i Toyotan visade mindre och lättare skador än dockan i Volvon. Deformationszonerna i Toyotan borde skyddat bägge, men då det är en betydligt mindre bil så är risken betydligt större att Volvon gjorde mos av både bil och docka än tvärt om, oavsett hur kollisionen gått till.
Front mot front, det som hände var att volvon var mycket mjukare så toyotan tryckte in volvon i kupén och krossade förarens nederkropp. Här är en länk som funkar till videon

Front mot front, det som hände var att volvon var mycket mjukare så toyotan tryckte in volvon i kupén och krossade förarens nederkropp. Här är en länk som funkar till videon

Intressant, men jag håller fast vid att en stor eller medelstor bil är säkrare än en liten bil av samma årsmodell, rent generellt. ;)

Intressant, men jag håller fast vid att en stor eller medelstor bil är säkrare än en liten bil av samma årsmodell, rent generellt. ;)
Det gör såklart jag också men jag trodde Volvo 940 skulle klara sig betydligt bättre. Det finns ett till med 940 mot en småbil gjort i england

Min pappa har pendlat nio mil om dagen (45 minuter) sen -94. Han har haft två upplagor av Ford fiesta, och varit nöjd. Har nu en liten Mercedes köpt (billigt) av en släkting. Är inne på en diesel nästa gång.

Min Saab från -87 (veteranare i år) var billig i inköp, ligger bra på vägen, känns större och fördelen med en sån bil är att fler kan laga den =behöver kanske inte lämna in den på svindyr verkstad. Pedantskött och körd av pensionär som typ aldrig kört den så hade inte alls gått så mycket som en hälften så gammal bil när jag köpte den. Och sen kan ju fördelen vara att jobba på en bilverkstad så bilen kan få lite kärlek av kollegorna om det skulle knipa (när de slutat garva åt den). :rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 194
Senast: lundsbo
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve