S

Spider84

Är en hingst i stallet som får pencillin nu p.g.a hans tänder (fått rotfyllningar).

Jag brukar spruta honom med pencillin. Det har jag (tyvärr) gjort många gånger förr så jag vet hur det ska göras.
Dock sprutade en annan honom i förrgår och hon som höll honom kom senare och sa att hon som sprutade aldrig kollade om det kom blod eller inte när hon stack honom och de såg senare att det faktiskt kom blod när de var klara.

Jag har alltid fått lära mig att om det kommer blod så ska man sticka om.
Så hon frågade om jag visste om det var farligt eller inte om det kommit blod. Jag vart lite paff när jag kom på att jag faktiskt inte hade något svar på det.

Så till frågorna:
* Varför sprutar man inte om det kommer blod?
Antar att det är för att det inte ska komma rätt ut i blodet, men varför ska det inte det i så fall?

* Hur påverkar pencillin kroppen? Vet jag inte ens för människor. Alltså vad är det som gör att vi/de behöver det och hur fungerar påverkan.

* Vad är en pencillinchock? Vad reagerar de på? Hur kan det te sig och vad kan man göra åt det? Varför reagerar inte människor så? Eller det kanske de gör utan att jag vet om det. :crazy:

Hoppas att någon har vettiga svar.

Sv: Pencillin

Då ska vi se:

Penicillin ska sprutas i muskeln och inte direkt i blodet. (Injektioner direkt i blodet får endast vet ge). Risken för penicillinchock ökar markant om det sprutas i blodet. Därför är det viktigt att kolla att det inte kommer blod innan man sprutar in penicillinet.

Penicillinet slår ut bakterierna som orsakar sjukdomen. Hjälper inte mot virus - endast bakterier. Viktigt att inte överanvändas eftersom vissa bakteriestammar utveckar resistens mot penicillin och antibiotika.

Exakt varför hästar får penicillinchock är nog inte helt klart. Det forskas i om det kan vara en allergisk chock eller en förgiftning (reaktion på prokain). Om människor kan få penicillinchock vet jag faktiskt inte. Men biverkningar kan naturligtvis läkemedlet ge även människor. Vissa allvarliga - men de är sällsynta.

Hälsn Norrland

Det penicillin som administreras till djurägarna för intramuskulär injektion innehåller i 99% av fallet ett ämne som heter prokain, det kan liknas vid ett konserveringsmedel och gör att penicillinet administreras ut från muskeln långsammare. Detta gör att man kan spruta färra gånger per dag.

So far so good, problemet med prokainpenicillin är att om prokain kommer ut i blodet så kan hästen drabbas av en prokainchock (slarvigt kallat penicillinchock i dagligt tal). Därför ska man vara noga med att se till att man inte injicerar i blodet.

Riktigt vad som händer vet de inte men man har en teori om att chocken blir när prokainet når hjärnan. En prokainchock är i de flesta fall om hästen inte har dåligt hjärta t ex ofarligt men ser väldigt hemskt ut och hästen kan skada sig under chocken. Chocken kan vara olika 'stark' men oftast stelnar de till för att sekunden senare 'flippa ur' och kasta sig mot väggar, stå och skaka, galoppera i boxen, gå in i väggar och saker och helt enkelt ha flippat ur.

Av den anledningen ska man ALDRIG spruta en häst på gången, utan den ska sprutas i boxen och se till att du har ryggen åt boxdörren och fri väg ut. Om hästen chockar så ta dig ur boxen snarast möjligt och stäng igen boxdörren. Dämpa belysningen (släck inte, bara dämpa) och vänta. Gå under inga omständigheter in i boxen och försök lugna hästen!

En prokainchock kan komma när som helst i en behandling och kan upprepas. Har hästen chockat kontakta behandlande veterinär innan nästa spruta ges.

En äkta penicillinchock är en helt annan sak, där reagerar hästen allergiskt på penicillinet. Det inträffar ALDRIG vid första sprutan hästen får övht, utan kommer oftasre i slutet av en kur eller i början på nästa. För att utveckla en allergi måste hästen nämligen mött ämnet den sedan kommer reagera på, och utveckla antikroppar och immunförsvar mot den. En penicillinchock är betydligt värre än en prokainchock, och hästar kan (och gör det inte alltför sällan) dö av penicillinchock. En häst med allergisk penicillinchock som överlever ska INTE ges penicillin mer, och veterinär ska kontaktas.

Äkta penicillinchock är väldigt ovanlig, prokainchock är lite vanligare men ändå inte 'vanligt'.

Var det svar på frågan? =)

Tack så mycket för svaren bägge två! Lärde mig definivt en hel del av det. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
13 384
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 541
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka