pencillin injektioner alltid i halsen?

@OutOfService Sätter du kanylen först och sedan sprutan så att säga? Är det någon risk med att det kommer in luft när man sätter dit sprutan? Använder du en rosa kanyl?

alltid kanylen i först, och ingen luft i sprutan. när du sen sätter sprutan i kanylen ska du alltid dra ut "tryckknappen" på sprutan bakåt lite, då ser du om det kommer blod genom kanylen om du stuckit fel. SEN sprutar du in.

Vi har gett i rumpan men det är som sagt svårt, muskeln där är väldigt hård, nålen blev helt böjd, gick knappt att få i, plus sparkrisken då.

Man kan sticka i bröstmuskeln också, i "kuddarna" mellan frambenen.
Jag har på vets inrådan fått ge på annat ställe än halsen. Som ovanstående skriver är baken inge rolig att sticka i.

Sen, får de en böld/svullnad/annan reaktion så är det oftast drägligare för hästen att få det i halsen än nära rörelseapparaten..

Man kan ju även dra ut kanylen en bit och sedan bara vinkla om den när man ska ge mycket, så att allt inte hamnar på exakt samma ställe. Blir ju dessutom bara ett sticksår i huden då.Så är iaf jag lärd av flera vet.

Risken ökar för chock då. Du kan riskera att skära genom blodkärl när du vinklar om. Verkar som iaf veterinärerna här slutat rek omvinkling. Enda häst jag haft som chockat var btw efter omvinkling. Slump eller ej är ju svårt att säga. Men jag vinklade om, aspirerade, sprutade och sen när jag drog ut fick jag blod på sprutspetsen och hann kasta mig ut..

Jag har på vets inrådan fått ge på annat ställe än halsen. Som ovanstående skriver är baken inge rolig att sticka i.

Sen, får de en böld/svullnad/annan reaktion så är det oftast drägligare för hästen att få det i halsen än nära rörelseapparaten..

Fast min häst har varit besvärad och inte velat sänka huvudet för att äta hö vilket i och för sig går att lösa med hjälp av hönät. Men det har gått över efter en timme eller två

Vet lärde mig att aspirera var 5 ml för säkerhets skull då man kan penetrera ett blodkärl om hästen rör på sig lite, vilket hände när vet sprutade min gamla hästen, vet hade injicerat 5 ml, aspirerade och det kom blod, vet drog genast ut sprutan och hästen chockade.

Nu är det ju väldigt svårt att säga över nätet men muggen är bättre dock inte helt borta, Kan jag sluta med penicillinet tro?

Fast min häst har varit besvärad och inte velat sänka huvudet för att äta hö vilket i och för sig går att lösa med hjälp av hönät. Men det har gått över efter en timme eller två

Vet lärde mig att aspirera var 5 ml för säkerhets skull då man kan penetrera ett blodkärl om hästen rör på sig lite, vilket hände när vet sprutade min gamla hästen, vet hade injicerat 5 ml, aspirerade och det kom blod, vet drog genast ut sprutan och hästen chockade.

Nu är det ju väldigt svårt att säga över nätet men muggen är bättre dock inte helt borta, Kan jag sluta med penicillinet tro?

Om vet sagt att du ska fortsätta tills det är borta så skulle inte jag sluta innan. Risken är stor att det blossar upp igen.

Det verkar konstigt. Undra om det inte är bondens eget påhitt...
`

Tja kan så vara men jag har övergivit tanken på rumpinjektioner ;) det var mest en fundering huruvida det kunde vara ett alternativ. Jag ska nu gå ut och studera muggen noggrant för att se hur det ser ut, på vets inrådan har jag inte kladdat en massa utan bara torkat försiktigt med torra kompresser

`

Tja kan så vara men jag har övergivit tanken på rumpinjektioner ;) det var mest en fundering huruvida det kunde vara ett alternativ. Jag ska nu gå ut och studera muggen noggrant för att se hur det ser ut, på vets inrådan har jag inte kladdat en massa utan bara torkat försiktigt med torra kompresser

Du har inte fått penicillinsalva utskrivet för att kunna behandla lokalt?

@mackan Nej jag fick inte det, frågade vet om jag skulle använda något lokalt men nej. Dock så har jag en tub streptocillin kvar men den har jag inte använt eftersom det inte är exakt samma sort som ethacillin om jag nu läste rätt i fass och då kan det motverka varandra kanske? Jag ska i alla fall nu gå ut och se huruvida hästen kan tänka sig att låta mig injicera idag också vem vet det kanske går alldeles utmärkt :up: ...eller inte :down:

Ger man alltid i halsen eller kan man sticka i rumpan på häst? Jag har fått lära mig att man ska dela upp dosen i två eftersom det handlar om 40 ml (stoooor häst), är det det vanligaste tillvägagångssättet?
Om hästen blir sönderstucken eller får en långvarig behandling kan man ge i rumpan.

Du kan som snowball skriver dra ut ngt o rikta om = ett stick.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 127
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 351
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka