Pencilininjektion Penovet hur ofta aspirera?

eldkyss

Trådstartare
Då Hippotrim inte gav någon effekt på vårt föl så ska vi nu börja ge injektioner. Jag förstår vidden av att jag behöver aspirera för att minska risken för chock. Jag läser även att en del även aspirerar ett par gånger extra under själva injektionen. Hur agerar man då om det kommer lite blod upp i sprutan vid något av tillfällena? Sätter jag ny kanyl på nytt ställe och injicerar på nytt? Men då injiceras ju även blodet?

Har vart med om chock på en av våra andra hästar så har blivit extra harig.

jag brukar aspirera halvägs iallafall, kanske någon mer gång. Har aldrig fått blod i sprutan men antar att jag hade riktat om nålen, typ dra den bakåt och fortsatt efter aspirerat igen.

Så fick jag lära mig - att rikta om nålen.
Så har jag också lärt mig men jag fick ett 'big no no' av min veterinär på att rikta om sist jag skulle spruta PC då man kan föra in bakterier från bl.a huden.
Ta hellre en ny kanyl då.

Fö aspirerar jag vid varje ny spruta (har gett 2x20).

Okej så jag kan göra följande:

Sätta kanylen. På med sprutan. Aspirera. Om inget blod är i syne så injicerar ja penciliniet till viss del för att sedan aspirera igen? OM då blod sugs in, sätter ja ny kanyl, aspirerar och injicerar det som är kvar av pencilinet samt även blodresterna?

Så har jag också lärt mig men jag fick ett 'big no no' av min veterinär på att rikta om sist jag skulle spruta PC då man kan föra in bakterier från bl.a huden.
Ta hellre en ny kanyl då.

Fö aspirerar jag vid varje ny spruta (har gett 2x20).
Bara en tanke, bakterier kan ju föras in redan första gången man för in kanylen..?

Jag har sprutat ganska många gånger, idag satte jag om kanylen efter halva dosen, aspirerade båda gångerna. Skulle det komma blod i sprutan hade jag flyttat kanylen, tagit ny kanyl om jag haft så det räckte.

Bara en tanke, bakterier kan ju föras in redan första gången man för in kanylen..?

Jag har sprutat ganska många gånger, idag satte jag om kanylen efter halva dosen, aspirerade båda gångerna. Skulle det komma blod i sprutan hade jag flyttat kanylen, tagit ny kanyl om jag haft så det räckte.
Jo, fast förhoppningsvis så är kanylen steril från första början. Men helt garderad är man ju aldrig.

@eldkyss Jag har aldrig blivit rekommenderad att sprita eller dyl och därför aldrig gjort det. Kan dock inte uttala mig om det är bra eller dåligt.

Bör man sprita av området innan? Med vad? Handsprit? Klorhexidin eller jodopax?
Nej, det gör knappast någon skillnad. Mesta skiten sitter på huden och den kommer du inte åt, bara risk att det svider om du får med sprit in med nålen.
Har aldrig sett veterinär sprita när de sticker i halsen, varken vid injektion eller när de tar prov.

Kan kanylen sitta kvar i Penovetflaskan mellan medicineringstillfällerna? ( 7 dygn i kyl) Eller kan den föra in bakterier?

Ja menar alltså uppdragningskanylen? Kan den vara kvar i flaskan och återanvändas gång på gång?

Kan kanylen sitta kvar i Penovetflaskan mellan medicineringstillfällerna? ( 7 dygn i kyl) Eller kan den föra in bakterier?
Nej, den kan inte vara kvar. En kanyl är ett rör, som släpper in luft, bakterier osv.
Samma uppdragningskanyl ska heller inte återanvändas, ny kanyl varje gång för att minska risken för att föra in bakterier i flaskan.

Nej, den kan inte vara kvar. En kanyl är ett rör, som släpper in luft, bakterier osv.
Samma uppdragningskanyl ska heller inte återanvändas, ny kanyl varje gång för att minska risken för att föra in bakterier i flaskan.

Tack för ett konstruktivt svar. Misstänkte att det inte var optimalt. Att däremot använda uppdragningskanylen i flaskan först och sen sticka hästen med bör väl dock inte vara några problem? Har sett lite olika varianter.

Tack för ett konstruktivt svar. Misstänkte att det inte var optimalt. Att däremot använda uppdragningskanylen i flaskan först och sen sticka hästen med bör väl dock inte vara några problem? Har sett lite olika varianter.
Om man kollar på hur vet. gör på kliniker t.ex så använder de aldrig samma kanyl till att dra upp olika medel som de sedan sticker med. Nya alltid.

Kanalen blir slö av att sticka igenom membranet så det blir svårare att sticka igenom huden. Dessutom är det bättre med en ny kanyl som där inte sitter Penovet rester i ifall man skulle ha otur och sticka rätt in i ett blodkärl.

Kanalen blir slö av att sticka igenom membranet så det blir svårare att sticka igenom huden. Dessutom är det bättre med en ny kanyl som där inte sitter Penovet rester i ifall man skulle ha otur och sticka rätt in i ett blodkärl.

Jag okej då förstår jag. Det är alltså inte att föredra. Tack :)

Nya alltid. Det är garanterat smuts på flaskans membran, det vill man inte sticka in i hästen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 507
Senast: Abova
·
Hästvård Minnesgoda läsare vet att K var en mardröm atts pruta som liten, eller snarare att det inte gick. Hennes sprutfobi är ju dock under...
2
Svar
27
· Visningar
2 536
Senast: Muffe
·
Hästvård Unghästen fick idag sin tredje - och sista, i.m injektion av cartrophen. (och skötte sig prickfritt, bremsad dock men ändå, ni som...
Svar
2
· Visningar
1 007
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama