Pencilin/Antibiotika

J

j3nnif3r

Hästen skadade sig i hagen i torsdags och fick ett 20 cm långt och 2 cm djupt sår, ungefär vid korset. Det syddes ihop med 12 stygn. Hon skulle ha fått pencilin men eftersom vi redan ger henne Hippotrim (Antibiotika) så får hon inte det. Utan hon får bara Hippotrim, som hon får av anledningen att hon har haft en väldigt dålig mugg. Hon får 2 tuber om dagen fram till imorgon (tisdag) kväll, då hon får den sista tuben.

Såret ser fint ut, det rinner lite sårvätska om det, men det ju måste det göra för att läka bra. Nu är frågan om hon medicineras för lite för att inte riskera inflammation? Vi kommer självklart att ringa vet om frågan, men jag vill gärna höra vad ni tycker.

Lite luddigt inlägg, men jag hoppas ni förstår innebörden.

Sv: Pencilin/Antibiotika

Sa inte vet någonting i samband med såret? Det är ju inte säkert at hippotrim är rätt val för just den sårskadan? Hippotrim och penicillin har ju olika spektra för vad de tar kål på för bakterier?

I övrigt så är det omöjligt atts vara på din fråga utan att ha sett såret.

KopiaavDSC00323.jpg

KopiaavDSC00324.jpg

Där var det precis nysytt, så troligtvis var det något vet använde som runnit, jag såg inte, jag fick hålla hästhuvud ;) Dock rinner det ganska mycket sårvätska idag

Mitt ena sto, som dessutom var högdräktigt, rev sig på något i hagen för en dryg månad sedan. Det blev en 30 cm lång reva tvärs över bogbladet. Glipan som uppstod innan det syddes var ungefär 15 cm bred. Det såg rysligt otäckt ut. Dessutom var två muskler skadade, inte helt av men närapå.
Hon syddes både invändigt i såret och utvändigt. De yttre stygnen blev 26 st. Vet la dränage och hon fick penicillin (Ethacilin) i 5 dygn. På 6:e dygnet fick hon lätt feber och jag fick hämta ut mer penicillin, denna gång blev det Penovet.
Detta fick hon i 5 dygn till. Under dessa dagar var hon nästan för pigg med tanke på både sårskada och dräktighet.
4 dagar efter skadan gick såret upp i mitten men det såg inte ut att vara någon fara så vi gjorde inget åt det mer än att hålla uppsikt. Nu har såret läkt fint och hon får ju givetvis ett ärr men i övrigt ser allt bra ut. Hon har fölat och rör sig helt utan anmärkning.

Jag skulle nog rekommendera dig att hämta ut penicillin. Risken är nog stor att du får en infektion i såret och att hästen blir sjuk om du avbryter antibiotikakuren för tidigt.

Hippotrim fick vi ju av annan anledning och hon ville inte kombinera det med pencilin. Jag känner själv att det känns för snart att avsluta medicineringen eftersom såret inte ser så fint ut som jag hade velat. Hon har fått Hippotrim i fem dagar imorgon.

Hur många dagar kan det rinna sårvätska om ett sånt här sår? Vid de övre 5 stygnen ser det jättefint ut, men vid de undre rinner det rikligt med sårvätska. Hon hade svullnat nu ikväll när jag tog in henne, tror ni att det kan ha något att göra med att hon inte får smärtstillande längre?

Kan tillägga att jag troligtvis kommer att ringa vet imorgon.

Av det du beskriver låter ju såret infekterat, samtidigt är ju sårrening en del av läkningen och svårt att säga utan att ha sett såret som sagt. Men rent spontant så skulle jag ju tycka att man bör sätta in PC när hippotrimkuren är över (förlänga den känns inte aktuellt iom att såret inte svarat så bra på hippotrim).

Men behandlande vet kan ge dig klara svar. Det är ibland svårt som lekman. Jag har ju haft vätskande sår på hästarna där vet i ena falet kikat och tyckt 'utmärkt sekundärläkning, fortsätta hålla rent bara', och sår där JAG tyckt att det 'läker rätt bra, soppar lite bara men det är ju inte mer än väntat', och vet kollat och sträckt sig efter receptblocket och med sträng mins att in både PC i.m. och lokalt.

Hur många dagar kan det rinna sårvätska om ett sånt här sår? Vid de övre 5 stygnen ser det jättefint ut, men vid de undre rinner det rikligt med sårvätska. Hon hade svullnat nu ikväll när jag tog in henne, tror ni att det kan ha något att göra med att hon inte får smärtstillande längre?

Vi tog bort dränaget efter ca en vecka men såret fortsatte att rinna tills hela såret läkt ihop. Det tog ungefär 14 dagar. På henne rann det också mer nertill men det torde ju ha med tyngdlagen att göra...

Kolla temp och allmäntillstånd noga. Tror inte vet säger nej till att skriva ut penicillin iaf.

Större sår tar tid på sig att läka och under läkningsprocessen ser de ofta ganska fula ut. Det är inte säkert att du behöver förlänga kuren eller sätta in penicillinet, är hästen feberfri och såret inte varar är det förmodligen helt ok att avsluta kuren.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Kropp & Själ Förra veckan på tisdag drog jag ut två visdomständer på höger sida. En som kom lätt på 30s och en som de fick hålla på och borra sönder...
2
Svar
21
· Visningar
6 825
Senast: voltis
·
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 484
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka