Pemfigus Foliaceus

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Popplin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 6 780
P

Popplin

Min ponny, 1.5 år gammal, har fått diagnosen Pemfigus Foliaceus.
Är intresserad av att komma i kontakt med andra som har/har haft häst eller annat djur med samma diagnos.

Vad behandlades hästen med förutom cortison? Hur såg sjukdomsförloppet ut? var ni tvungna att ta bort den till slut, eller klarade den sig och hur lång tid tog det innan tillfrisknande?

Sv: Pemfigus Foliaceus

Tyvärr ja. Och det gick inte vägen dessvärre. Första symptomen våren som tvååring, misstogs dock för insektsallergi i början. Avlivad i juli samma år, då hon bara blev värre och inte svarade alls på kortison.

En hudsjukdom som ger blåsor har jag för mig men har inte fördjupat mig i det, TS eller Alex kan säkert förklara mer.

Mycket förenklat en autoimmun sjukdom som ffa ger symptom i huden. Förenklat fortfarande så får immunförsvaret spel och känner inte igen alla kroppens vävnader som just kroppsegna, och ger sig på dem. Fortfarande förenklat, så tänk er en allergi - fast mot kroppsegna vävnader.

Det är tack och lov en mycket ovanlig sjukdom, prognosen är dock mycket dålig även om det finns de som kan hållas i schack med kortison. Man får helt enkelt dämpa immunförsvaret. Det är långt från alltid kortison hjälper dock, och kortison har ju sina baksidor. Alldeles speciellt till unga, växande individer.

Menade mest att psoriasis oxå väl? angriper saker som ska vara där. Det är kanske det som kallas autoimun sjukdom:idea:?
Liksom att de är släkt.
Tack för länken, ska kolla.

Min ponny, 1.5 år gammal, har fått diagnosen Pemfigus Foliaceus.
Är intresserad av att komma i kontakt med andra som har/har haft häst eller annat djur med samma diagnos.

Vad behandlades hästen med förutom cortison? Hur såg sjukdomsförloppet ut? var ni tvungna att ta bort den till slut, eller klarade den sig och hur lång tid tog det innan tillfrisknande?

Åh, beklagar :(
Där var en häst på kliniken i USA som hade det. Det hela började med hudutslag på ett av benen, så ägaren misstänkt bett från svarta änkan spindlen, men när det inte blev bättre så började utredningen.
Där gjordes hudskrap, biopsi och alla andra hudtester som görs, men man hittade inte riktigt något. Det som är med pemphigus är att många biopsier ibland måste tas innan man ser det man vill i mikroskopet.
Men hästen blev till sist diagnostiserad med det, och sattes på cortison. Sekundärt till behandlingen fick han laminitis, som tyvärr är rätt så vanligt när hästen sätts på corticosteroider i så långt tid.
Det hela slutade med att han va tvungen att avlivas, 6 år gammal. Den svåra graden av laminitis var en sak som vägde mycket tungt, vid beslut om avlivning.

Prognosen för åringar är dock mycket bättre (enligt böckerna) så jag håller tummarna!
Angående behandling, så finns det en som är bättre än corticosteroider (cortison) och det är guld (aurothioglucose), hör och häpna. Tyvärr är det väldigt dyrt, vet inte hur det är här i Sverige, om det ens finns.
Man kan också behandla med azathioprine (används också till människor) men om jag kommer i håg rätt så var det inte heller så bra, då var cortison mycket bättre.

Hade jag vart du hade jag frågat om behandling med guldsalter, om det nu inte fungerar med cortisonet (vilket jag hoppas det gör!)

Lycka till!

Hittade en studie om pemphigus nu, gjord på 20 hästar där de behandlade med både corticosteroider (dexamethason eller prednisolon) eller med guldsalter. Tyvärr har de inte riktat in sig på vilken behandling som var bäst, utan mer själva sjukdomsförloppet.

Treatment and clinical follow-up

Eleven horses were administered dexamethasone orally at immunosuppressive induction doses of 0.05–0.1 mg/kg per day (20–40 mg per horse). Three horses were treated with oral prednisone at 1–2 mg/kg. Two of the three horses treated with prednisone did not respond when treated with the prednisone, but did respond to a comparable dose of prednisolone or dexamethasone. Three horses were treated with oral prednisolone at 1–2 mg/kg (200–400 mg per horse). Two horses were treated weekly with aurothioglucose (injectable gold salts) 1 mg/kg with concurrent daily dexamethasone administration. One horse was treated with both daily oral prednisolone and azathioprine at 1 mg/kg. Once the lesions were in remission (10–14 days of treatment) the treatment regimen was changed to an alternate-day dosing of the glucocorticosteroid. Doses were further tapered and discontinued when possible.

Follow-up was available for 13 horses. Five of these were euthanased (horses 5, 6, 10, 16, 19). In three the reason for euthanasia was the development of acute laminitis following initiation of treatment with dexamethasone. For horse 10 the reason for euthanasia was the need for high doses of daily prednisolone in order to control the PF. The exact reason for euthanasia in the fifth horse was unknown. Two horses were sold once the PF was in remission and subsequently lost to clinical follow-up. Four horses remained lesion free after medication was discontinued. They had received medications for 3–12 months. These horses have been in remission for 1–3 years. Horse 12 developed clinical signs compatible with PF 2 years after treatment was stopped. The lesions were first noted in January and consisted of crusts on the head and legs. A biopsy was not obtained to conclusively diagnose PF but the lesions responded to immunosuppressive doses of dexamethasone. The horse went into remission and the dexamethasone treatment was tapered over a period of 2 months and discontinued. Laminitis did develop during the dexamethasone treatment and was successfully managed. At the time of writing, the horse is still lesion free. Two horses (1, 7) are doing well with maintenance medications (prednisolone at 0.5–1 mg/kg EOD).

Prova gå in på pubmed.org och sök, där finns en hel del artiklar tillgängliga för allmänheten.

Vi har en katt med samma problem, han har varit bra i perioder, men nu verkar inte kortisonet fungera för honom längre, så vi ska ta bort honom.

Han håller på att slickar på sina blåsor, som går hål och blir inflammerade, så han fått käka penicillin massor av gånger. Och så blir han hårlös på stora fläckar.

Han är rätt gammal, och vi tycker, att han ska slippa lida nåt mer. Det är ett himla pysslande med honom, men nu då kortisoner inte verkar ge nån lindring, så är det lika bra att låta honom gå till katthimlen. Måste vara hemskt att få det på en häst, som är så pass stor om man jämför med en katt.

Varför var inte azatioprin bra?
Har funkat bra på mig men det kanske är annorlunda med djur?

Jag kommer inte ihåg helt, men veterinärerna där hade inte jättebra erfarenhet av det på de hästar de hade behandlat.
Sen tror jag det hade något att göra med hur lätt det var att få tag på men kommer inte ihåg tyvärr :(

Jag har en 8 år gammal fjordhingst som har fått Pemfigus i september-2011. Först vi trodde att han fick nått allergi och blev dröja med provsvar i ett månad då han har jätteont i hela kroppen, ville bara kliat sig. Sen fått vet av provsvar och gett stor dos cortions 25ml i en vecka sen 20ml osv. Han svarade av cortions och blåsor började mindre på lång tid. Veterinär trodde att han skulle få fång pga stor dos cortion men nä. Det gick så sakta fram december-2011 då var han friskförklarad och är i nästan tävlingskondition nu men hans styrka i muskeln är kvar att träna på.
Under tiden att han fick cortion i långtid då ätit han bara halm, inga hö eller annat foder. Och måste motion honom också, bara skritta i knapp 15 min om dagar. För vi försökte att han skall inte drabbat av fång - vilken lyckades att vi har gjort det! Just nu har han inga kvar av blåsor. I december klippat vi hela på honom för få bort alla som blev fast i päls av blåsor..
Vi har hörde att inte många häst har överlevat av sjukdomen.. Vi hoppas verkligen att eras häst ska lyckas överleva av sjukdomen lika som våra kära fjordhingsten.

Vår katt har pemfigus. Svarar ok på kortison i kortare perioder. (Jag är dock lite försiktig med att ge för mycket kortison eftersom hon i tidigare hemmet fått en mkt hög dos under lång tid och då fick kusliga svullnader i huvudet/ögonen.) Kräver ibland antibiotika pga de infekterade såren det blir. Vi har märkt att att besvären ofta blir sämre i skov, och vinterhalvåret är hon mer besvärad än på sommarhalvåret. På vår katt har foder och val av kattsand betydelse för hur mycket plitor och klåda hon får. Nu har katten dock stått utan kortison länge och är rätt ok, bortsett från de konstanta slicksåren på magen och eksemen i ansiktet.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 178
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka