F

fancyfree

Råttorna jag ska köpa käkar pellets men jag hade tänkt att ge dom annat käk, typ egen blandning. Så ska jag gå direkt över till den maten eller ska jag vänja dom sakta med lite av båda?
Om jag inte vänjer dom först så är det väl en risk för att magen börjar krångla?

Sen angående dom pelletsen dom får nu så är dom ganska smala och ljusa, har aldrig sett dom förut, dom vanliga i djuraffärerna är "tjocka".
Någon som vet vad skillnaden är på dom?

Sv: Pellets

ha en skål med pellets och en med den nya maten..
du kan blanda egen mat med musli som bas, viktigt är att alla fyra sädesslag finns med och att den är osötad. du kan komplettera med tex fågelfrön som är till för burfåglar!

Det är helt enkelt olika pellets, som för hästar t ex. Det finns ju hundratals olika sorter men om du vill veta mer vad just de innehåller så kan du ju fråga i djuraffären :idea: :D

Hmm, har inte sett dom i någon djuraffär ingen mening med o fråga då.. Men jag skulle ju få med lite av deras käk iaf..

du kan göra så att du blandar den nya maten med den andra .äter dom bara pelletsen så ska du inte fylla på mer pellets då får dom venja sej vid och äta den maten sen kan du bara ha den blandningen.PS:mina kaniner gillar inte pellets så jag har en blandning men dom lemnar alltid pelletsen kvarjag gör då som det här jag skrev
:D

Ja just nu vill dom inte ha pellets alls, den nya maten var ju mycket mumsigare ;)

Men när dom inser att dom inte blir helt mätta på den nya maten (bara hällt upp lite) så får dom käka lite pellets ändå.

Öka stegvis med maten annars kan dom få dålig mage precis som du säger, dom kan bli hårda i magen och få förstoppning.

Mjo jag misstänkte det, undrar bara när dom tänker käka pelletsen. Dom har rensat allt i matskålen förutom dom. Har ej fyllt på sen igår morse med något annat än pellets..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve